Behöver råd

K

kingen

Jag köpte en Welsh mountain hingst som 1åring från Wales. Jag hade kontakt med säljaren enbart via mail och jag har sparat alla mail konversationer. Jag köpte honom med syftet (vilket jag beskrev i mailen för säljaren) att visa på utställning och rida in/köra in. Jag frågde bla om han var rättställd i ben och om båda hans testiklar hade kommit ner. (Har erfarenhet av att operation av klapphingst kan bli dyr) Säljaren svarade att han var rättställd och att båda stenarna kommit ner.
När ponnyn kom så visade det sig att han var rejält kobent bak samt att det bara kommit ner en sten. Jag sa aldrig något till säljaren direkt då det även strulade med passet som hon sa att han hade. När han lämnades av sa chaffören av lastbilen att hans pass var felaktigt när det kom till dom så dom skickade in det tillbaka för rättelse och dom hade tagit en annan ponnys pass för att ta in min ponny i landet. Efter mycket om och men och en massa samtal på engelska till Welsh, cob society i Wales så kom hans pass. Hursom helst så sa jag något aldrig om att han bara hade en testikel då jag hoppades att den andra skulle ramla ner då han bara var ett år då han kom till mig.
För 3 v sedan tog jag honom till en hästklink för operation och han hade en kula låg långt upp i kanalen och dom opererade bort den. Alltså hade kulan aldrig varit nere tidigare. Det blev svindyrt kan jag säga! Jag har mailat säljaren vid 2 tillfällen och beskrivit situationen om att han skulle opereras och att jag vill att hon betalar kostnaden som överstiger en vanlig kastrering. Hon har inte svarat.....
Hon är svenska, har ett stuteri i Wales och jag betalade handpenning till ett svenskt konto. Gäller svensk lag? Kan jag kräva henne på pengar? Jag behöver lite råd....
 
Sv: Behöver råd

Tyvärr har du nog gjort en stor tabbe om det inte finns något skrivet avtal som säger enligt vilket lands lagstiftning som den här affären har gjorts. Det är det allra viktigaste när man gör affärer med ett annat land är först göra klart den biten.

Så nu blir det första som du måste göra att reda ut vilken lagstiftning som gäller. Du kan inte utgå ifrån att det är svensk bara för att säljaren är svenska. Utan här måste man börja med att se vad de olika ländernas lagstiftning säger. För att reda ut det kommer du att behöva hjälp och även om du skulle ha rätt i slutet så kommer troligen kostnaderna för att reda ut det bli högre än de du haft för hästen.

Om det är svensk lag som gäller så har du gjort lite fel själv som inte påpekat felen så fort du upptäckte dem. Det ska man enligt den. Även när det gäller dina kostnader för kastreringen är den svenska lagen sådan, att du ska anmäla felet till säljaren så fort som möjligt. Sedan ska säljaren få en chans att åtgärda felet, som kan vara olika saker beroende på fel. Men det kan vara att häva köpet, sänka priset, byta ut hästen eller "laga" operera m m. Som jag förstår det har du själv utan säljarens godkännande låtit operera hästen och vill nu ha betalt för det. Men så fungerar inte svensk lag så jag tror att du kommer att få svårt att få ordning på det.
Jag vet inte alls vad engelsk lag säger men det kan kan var så att den är förmånligare för dig att använda.
 
Sv: Behöver råd

Gör ett tillägg för alla som tänker göra affärer med andra länder. När avtalar om vilket lands lagstiftning som ska gälla så behöver det inte ens vara den som finns i något av de länder som säljare och köpare finns i. Så länge bägge parter är överens, man ska ha det skriftligt för att vara på den säkra sidan.
Kommer man till en tvist så är detta den viktigaste saken om man inte har det klart kommer den mesta tiden ligga på just att reda ut enligt vilka regler det hela gjorts och det kan ta åratal.
 
Sv: Behöver råd

Hej!
Då jag inte vet hur man startar egen länk så hoppas jag på hjälp här.
Det är så att jag i 6mån tid tagit mig an en smäckrare modell av nordsvensk. Ägaren har hela tiden sagt att jag har fram tills det är dax attt stalla dom efter sommaren på mig att bestämma mig för om jag vill köpa henne. För 9000 skulle hon bli min.
Ons w28 ringde jag och fick tala med ägarens fru, jag sa då att jag bestämt mig för att köpa henne.
Frun sa då att hon tyckte det var jätte kul och gratulerade mig till ett bra köp. Jag sa att jag skulle komma ut med köpesumman mån v29. När jag kommer ut får jag veta att mannen i huset valt att ge bort hästen till sonens flickvän????! Blir jätte chockad och förbannad och ledsen.
Var bara att köra hem och berätta för mina 3 barn att vi visst inte alls köpt "våran" häst utan blivit lurade nåt så kopiöst.
Men nu har jag börjat bli riktigt förbannad. Visst är ett muntligt avtal lika giltigt som ett skriftligt?? Men hur gör man för att bevisa det ? Jag är i stort behov av råd och tips. Kommentarer om att jag borde haft ett skriftligt avtal behövs inte. Ska tilläggas att jag har känt mannen i över 25år och litade blint på hans ord.
Hjälp :cry::confused::mad:
 
Sv: Behöver råd

Inte mycket att göra. Ägaren bestämmer vad denne vill göra med sin egendom.

Hade du lidit ekonomisk skada och kunnat bevisa avtalsbrott hade det möjligen varit att fundera på att gå till rätten. Men utan något som helst underlag och vad jag förstår ingen skada verkar det i så fall bara vara slöseri med tid och pengar.

Du kan aldrig kräva att få genomföra affären.
 
Sv: Behöver råd

Tycker att sånt här ska uppmärksammas mer ang hästskojjare som säljer sådana här hästar och lurar folk! Man borde absolut göra en svartlista precis som de gjort i byggbranchen (har för mig de va dom via konsumentverket). Det är vi seriösa hästägare som måste se till att få bort sådana här!
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 252
Juridik & Ekonomi Tips och råd, vad att tänka på? För ca 1,5 år sedan kom det fram att min systers sambo var/är spelmissbrukare. Det kom fram under stor...
Svar
11
· Visningar
1 740
Senast: Ava22
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 098
Senast: Skjøldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp