Bukefalos 28 år!

Behöver svalka

Magiana

Trådstartare
Idag ska jag och min lillasyster åka från Stockholm till Lindesberg. Igår drabbades hon dock av en jobbig vätskebrist som fortfarande inte har gått över. Enligt sjukvårdsupplysningen ska hon fortsätta dricka i små klunkar och hålla sig sval. Problemet är att min bil saknar AC. Lösningen får bli ett dopp i en sjö då och då. Vi sitter vid ett havsbad nu men längs vägen har jag dålig koll. Söder om Enköping finns ju Bredsand (som tyvärr ligger lite för avsides) men jag skulle behöva fler tips längs E18 och väg 249.
 
Idag ska jag och min lillasyster åka från Stockholm till Lindesberg. Igår drabbades hon dock av en jobbig vätskebrist som fortfarande inte har gått över. Enligt sjukvårdsupplysningen ska hon fortsätta dricka i små klunkar och hålla sig sval. Problemet är att min bil saknar AC. Lösningen får bli ett dopp i en sjö då och då. Vi sitter vid ett havsbad nu men längs vägen har jag dålig koll. Söder om Enköping finns ju Bredsand (som tyvärr ligger lite för avsides) men jag skulle behöva fler tips längs E18 och väg 249.
Haha. Min lösning på gammelbilstiden var att ha en blöt liten frotté med mig. Den la jag på huvudet, och blötte ner så fort den riskerade torka lite. Hjälpte faktiskt mer än man kan tro. Det ser fånigt ut men är effektivt!

Ni åker alltså norra vägen? inte södra över Södertälje, Strängnäs Eskilstuna. Känns som det finns mer vatten på den södra?
 
Har tyvärr inga tips på badplatser, men har ni ordnat med vätskeersättning? Om ni inte har möjlighet att göra eget, stanna till vid mataffär eller apotek och köp. Det går tex att köpa brustabletter som ska lösas upp i ett halvt glas vatten. Bör vara bättre än att bara dricka vatten i det här läget.
 
Blöt handduk och/eller sprayflaska med vatten, och rejäl fläkt på. Vatten kyler massor när det avdunstar.

Bra vid läggdags också, skölja av sig i duschen och lägga sig fuktig framför fläkten :)
 
Strax väster om Västerås finns Lövudden med badplats, café, minigolf mm. Det är väldigt enkelt att ta sig dit från E18. Ta av till vänster i Folkparksmotet och kör rakt fram i ca 10 minuter, sedan in till vänster. Kolla på Google!

Det är ett par år sedan jag var där nu, men då var det stor parkering så det var inte svårt att få plats och kort bit att gå till badet. Det ligger ett hotell där, men badet är allmänt.
 
Tack för tipsen!

Södra vägen är inte aktuell då vi befinner oss i Åkersberga och det ökar nog restiden med en timme.

Vätskeersättning har vi och sprayflaska är inköpt. Syrran mår bättre nu och har lyckats äta lite, så har vi tur klarar vi oss med detta. Men bra att veta åtminstone 2 bad längs vägen.
 
Jag transporterade mig själv och mina hundar i en gammal kombi utan ac för många år sedan.
Tog en trasmatta (4 meter lång) Vek den dubbel med den sida som var vikt framåt. Ett snöre höll framkanten. de andra täkte mattan så att den inte slog mot taket,
och stannade med jämna mellanrum vid en mack och dränkte mattan i vatten.
Såg dumt ut, lät en aning. Men sänkte innertemperaturen märkbart och man slapp åka med fönstren öppna.
 
Jag transporterade mig själv och mina hundar i en gammal kombi utan ac för många år sedan.
Tog en trasmatta (4 meter lång) Vek den dubbel med den sida som var vikt framåt. Ett snöre höll framkanten. de andra täkte mattan så att den inte slog mot taket,
och stannade med jämna mellanrum vid en mack och dränkte mattan i vatten.
Såg dumt ut, lät en aning. Men sänkte innertemperaturen märkbart och man slapp åka med fönstren öppna.
Hur fäste du den rent praktiskt?jag har inget takräcke
 
Öppna bilens framdörrar, dra mattan över bilen så att mattans mitt ligger över framdörrarnas framkant. Knyt fast ett tunnare starkt snöre runt taket, in genom bilen och över mattan vid framdörrarnas framkant. Vik sedan mattan bakåt så den täcker taket på bilen
Sedan knyter snören tvärs över den vikta mattan, genom kupén. Sedan stänger du dörrarna och tar ngr hinkar vatten och vräker på mattan Obs se till att bilens fönster är stängda.
Sedan gäller det bara att hålla mattan blöt. Fartvinden ger en riktigt bra kylande effekt.
 
Öppna bilens framdörrar, dra mattan över bilen så att mattans mitt ligger över framdörrarnas framkant. Knyt fast ett tunnare starkt snöre runt taket, in genom bilen och över mattan vid framdörrarnas framkant. Vik sedan mattan bakåt så den täcker taket på bilen
Sedan knyter snören tvärs över den vikta mattan, genom kupén. Sedan stänger du dörrarna och tar ngr hinkar vatten och vräker på mattan Obs se till att bilens fönster är stängda.
Sedan gäller det bara att hålla mattan blöt. Fartvinden ger en riktigt bra kylande effekt.
Kul idé :D
 
ser underligt ut men sänker temperaturen märkbart. Använde samma ide när vi bodde i husvagn på Sicilien en lång het sommar. Det sista man gjorde på kvällen var att blöta ner mattorna. som började torka när solen gick upp o kylde vagnen..
 
En frysväska med kalla handdukar är bra också. Jag läger handdukar i frysen när det är riktigt varmt, skönt att svalka av sig med. Ännu bättre om de är lite fuktiga när man lägger dom i frysen.
Att ha något riktigt kallt mot handlederna kyler rätt bra. Att bara stanna någonstans och kunna skölja iskallt vatten över insidan handleden svalkar av kroppen rätt skönt.
 
Nu kanske ni redan är framme men annars funkar en mössa doppad i vatten och urvriden väldigt bra. Doppade alltid en mössa i havet och satte på barnen när de var riktigt små det sista vi gjorde innan vi styrde kosan hemåt från badet på sommaren. Naturligtvis inte en tjock vintermössa utan en tunnare mössa.
 

Liknande trådar

  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har egentligen i flera år lockats av tanken på att vistas i en stuga utan el och indraget vatten, för att känna på hur det kändes...
Svar
0
· Visningar
720
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp