Behöver en ny videokamera!

lewellyn

Trådstartare
Jag har i dagsläget en Sony Handycam DCR-PC53E, och den har några år på nacken... bilden är dassig och framförallt pixlig. Det blir bättre bild med iPhonen, men den är bökig att filma med.

Med både föl och valp på gården så vill jag nu ha en ny... eller i alla fall en nyare. Jag blir helt snurrig av alla tekniska data, tester osv...

Vad har ni för kameror och är ni nöjda?
Kan ni visa filmsnuttar och ange vilken kamera det är filmat med så blir jag superglad!!

Sv: Behöver en ny videokamera!

Jag har en Sanyo Xacti och är supernöjd
Sanyo%20Xacti%20VPC-CG10%201.jpg

Lite filmer från dotterns tävlingar i hyfsat mörkt ridhus

http://www.videofy.me/v/458120

http://www.videofy.me/v/464945

Betalade 1495 kr på Media Markt

Sv: Behöver en ny videokamera!

Eftersom videokameramodeller nuförtiden är väldigt kortlivade, och utbudet varierar mellan olika marknader/regioner/säljkanaler, så tycker jag det är svårt att diskutera specifika kameramodeller.
De kanske viktigaste bitarna att tänka på rent allmänt tycker jag är...
  • Inspelningsmedium - minneskort hellre än hårddisk, det är mycket värt att dels slippa rörliga delar (som låter och som har begränsad livslängd) och dels kunna ta ur korten och spara eller kopiera.
  • Ljuskänslighet - ju mindre ljus desto mer brus, och olika kameror hanterar svagt ljus olika bra. Dessutom fungerar autofokusen i svagt ljus olika bra på olika kameror.
  • Ergonomi och menyer - kameran behöver kännas smidig att använda, både fysiskt när man håller den och manövrerar knappar och reglage, och när man ändrar i menyinställningar.
Beroende på hur du vill använda kameran kan det också vara intressant att den har ingång för yttre mikrofon och utgång för hörlurar.
Andra intressanta bitar är hur bra skakstabiliseringen fungerar, hur stort det optiska zoomomfånget är, och hur mjukt zoomreglaget fungerar.

Den första digitala videokamera jag köpte var en Sony DCR-PC7 som kostade drygt 20 000 kr för femton år sedan... den var det bästa som gick att köpa, då. :angel: Idag är band (MiniDV) hopplöst föråldrat av flera anledningar, och den kamera vi använder i familjen idag är en några år gammal Canon HF200 som slår PC7:an på fingrarna på de flesta områden. Och kostar 2000-3000 begagnad i bra skick beroende på tillbehör. :)

Senast ändrad:

Liknande trådar

IT & mobiler Jag tror jag behöver byta telefon. Batteriet börjar ge sig, jag måste ladda minst två gånger per dag. Det är en OnePlus 6T så den har ju...
Svar
2
· Visningar
486
Senast: sthu
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka