Behöver ett råd!

Mysaan

Trådstartare
Ni kommer säkert tycka att jag låter kall och omänsklig men så är det absolut inte.

Jag har 2 hästar.Älskar båda enormt mycket. Båda är travare och den äldsta 7 år fungerar inte inom hoppning och jag vet egentligen inte vad jag ska ha honom till. Har velat fram och tillbaks och eftersom jag inte vet vad jag ska satsa på kommer vi ingenstans i träningen heller. Så vi lunkar omkring i skogen vilket iofs är trevligt.

Den andra en 3 åring visar stor potenial att bli en trevlig hopphäst på lagom nivå. kanske mycket för att hon aldrig är travtränad heller.

Nu har vi hamnat i en sådan sits så barnen vill ha en ponny och jag känner att jag inte hinner/orkar 2 stora hästar. Så vi finderar på att sälja min stora kille till någon som kanske är mer western eller dressyr inriktad på låg nivå eftersom han kanske funkar då. Problemet är att han är varmblodstravare och det vet vi alla att dte finns ett överskott av på marknaden att han dessutom har ett snett bakben så man egentligen inte vet hur mycket han håller för gör inte saken bättre.

Jag vill inte skänka bort honom men vill att han kommer till ett bra hem. Detta är assvårt och nu funderar jag på om det snällaste mot honom skulle vara att låta honom somna in istället för att säljas och riskera att han blir en vandringspokal.

Men kan jag avliva honom utan att han är utdömd och får jag i så fall livförsäkringen på honom ändå? Jag vet inte alls hur jga ska göra och behöver era råd.

Tilläggas bör att om jag köper en liten snäll ponny åt ungarna har jag inte särskilt svårt att få den regelbundet motionerad av medryttare.

Sv: Behöver ett råd!

Du kan avliva honom utan att han är utdömd, det bestämmer du själv som ägare. MEN.... du kommer inte att få något från försäkringen om du gör det.
Lite beroende på vad för försäkring du har så kommer det nog att krävas ganska mycket mer än det du har beskrivit för att du ska kunna få något där. Som skriver är hästen fullt brukbar bara inte så bra på att hoppa.

Men jag kan hålla med dig om att det nog är lugnast för alla om du tar bort honom istället för att försöka sälja. Det behövs en otrolig tur för att hitta rätt köpare till en sådann häst, där den inte heller ska riskera att bli vandringspokal.
En annan lösning kan ju vara att lämna ut honom på foder. Då äger du ju honom och själv bestämma över hans framtid. Men jag vet inte hur "maknaden" är för travare på foder. Om der verkligen finns seriösa sådanna att få tag i.

Jag hade iaf provat med att sätta ut honom på foder, då kan du ju som sagt bestämma över honom själv. Skriv ett kontrakt med en lång uppsägningstid på fodervärdens sida så att du har tid att hitta nå ny eller bestämma dig för avlivning om det är det enda alternativet ifall hon/han inte vill ha kvar hästen... Han är ju trots allt riden och snäll så du har ju en chans. Skadar ju inte att höra sig för eller sätta ut en annons iaf.
Tycker synd om dig! :(

Ingen mer med åsikt?

Ha honom på foder så behåller du kontrollen än så länge.

Jag måste få säga att jag tycker att det är lite konstigt med folk som hellre dödar en frisk och älskad häst än hittar någon som vill ta hand om den och ge den ett bra liv, det är inte första gången jag ser ett sånt här resonemang på Buke. Det är faktiskt många som älskar hästar och vill göra sin häst lycklig, du behöver hitta rätt person bara. Ansträng dig lite för hans skull säger jag.

Tack för era råd. Måste erkänna att lämna på foder inte ens funnits i mina tankar. Givetvis är dte ett mycket bra alternativ så jag slipper avliva min älskling. För trots allt så kanske situationen ändras när barnen blir lite äldre och jag kanske både orkar och hinner ha två hästar igen.

Weemacred: Givetvis skulle alternativet avlivning inte vara ett lätt beslut utan i så fall skulle det varit för att han skulle slippa byta ägare en gång i halvåret. Men nu ska jag slipa på en foderannons så får vi se. Givetvis kommer jga anstränga mig för hans skull eftersom jag faktiskt tror att han kan bli relativt bra inom dressyr.

en sådan häst hade jag faktiskt valt att bort, då risken finns att den kommer vandra runt

en sådan häst hade jag faktiskt valt att bort, då risken finns att den kommer vandra runt
Jo om jag säljer honom är risken väldigt stor att han vandrar runt. Kan bara se på min svägerskas ridtravare som hon sålde i somras till en tjej som absolut inte ville tävla osv. 6 månader senare är hästen till salu igen för tjejen kommit på att hon ville tävla.

Men nu ska jag se om någon vill ha honom på foder så får vi se. Då kan jag alltid ta hem honom om det inte skulle fungera.

Förstår dig, helt och fullt.

Jag tycker beslutet av dig att låta någon fodervärd utbilda honom yttligare inom dressyr och så, är mycket bra!
Vill h*n ha honom, kan du ju överväga det beslutet då, men jag tipsar dig, hittar du någon lämplig, kolla läget ofta!

Min kompis fick tillbaka sin häst de haft ute på foder, hennes gamla tävlingsponny och den var ju så vanvårdad och undernär så det gick ju inte. :/ Men nu har det gått ett år, och hanhar börjat bli säker på människor igen, vilket ju är bra.
Men det har förstört honom mkt, vilket är synd på en så fin ponny.
Men det är egentligen deras fel tyckerjag, att inte kolla ordentligt utan bara ta första bästa, för det var det dem hade gjort...
Men men, lycka till! :D /e.

Förstår inte varför man ska avliva en fullt frisk, trevligt häst för att han kanske blir en vandringspokal. Är respekten för liv så liten?

I sånna fall borde man ju avliva alla små ponnier också så det inte behövde säljas när det är urväxta.

Inte menat mot dig så mycket som rent generellt hur inställningen här verkar vara

JO men om de säljs var 6 månad så känns det inte kul. Ponnier växs inte ur så fort.

Min personliga åsikt är att hittar du ingen vettig fodervärd är det säkrast att ta bort en sådan häst. Marknanden för varmblodstravare är sjukt dålig, och har han dessutom inte så goda förutsättningar är risken stor att han valsar runt.

Hade jag behövt göra mig av med min gamla ponny när jag inte kuner rida honom själv hade jag ockås valt att ta bort. Vissa hästar är väldigt svåra att hitta bra hem åt, och då gör man sin plikt som ägare och ser till att hästen inte hamnar i fel händer. (Nu kunde ponnyuslingen :love: gå kvar på gården som sällskap tills han inte orkade mer, eftersom stallägaren gärna tog hand om honom trots att jag flyttade från stan)

Jag hade nog valt att ta bort hästen. Otroligt svårt att få tag på bra köpare till travare.... och att garantera att den inte blir vandringspokal kan nog ingen ärlig person göra.
Alltså hade jag valt att ta bort..

Förstår inte varför man ska avliva en fullt frisk, trevligt häst för att han kanske blir en vandringspokal. Är respekten för liv så liten?

I sånna fall borde man ju avliva alla små ponnier också så det inte behövde säljas när det är urväxta.

Inte menat mot dig så mycket som rent generellt hur inställningen här verkar vara

:bow: :bow: :bow:

Tror att många hade velat ta hand om en sådan häst, faktiskt. Om inte annat så finns det många som inte HAR någon tävlingslust/instinkt.

Eller kolla med en sisådär 13-14 årig tjej/kille som älskar hästar mer än allt annat, och som gör allt för dem. Tror att nånga sådanan faktiskt är riktigt bra ägare. Om de inte har Tävlingslust. Det är då rycken i munnen och sparkarna kommer. Tro mig, jag har sett detta.:crazy:
Eller det allra bästa, en vuxen med bra ekonomi och ett stort hjärta..

Lite synd att avliva en frisk häst tycker jag. Försök få ut honom på foder! Du kanske inte får nogonting för honom men då kan du ju likagärna skänka bort honom om du hittar ett bra hem. Hittar du någon så kan hon/han ju ha honom på prov ett tag, funkar det så kan dom ju köpa honom/få honom.
Lycka till

Dom två hästar jag ägt själv har jag aldrig ens räknat med att sälja utan köper-får jag en häst så har den ett livslångt liv hos mig tills den blir gammal eller obotligt sjuk och inte mår bra längre. Hästar är familjemedlemmar för mig och en familjemedlem är inte till salu.

Dom två hästar jag ägt själv har jag aldrig ens räknat med att sälja utan köper-får jag en häst så har den ett livslångt liv hos mig tills den blir gammal eller obotligt sjuk och inte mår bra längre. Hästar är familjemedlemmar för mig och en familjemedlem är inte till salu.

:bow: :bow:

*kl*

Tack för era svar! Jag är otorligt tveksam till vad jag ska göra. Varje gång jag ser honom i stallet fylls mitt hjärta till bredden av kärlek och jag känner mig jätteledsen varje gång jag tänker på att han inte står där en dag.

Just nu känns det som att han får vara kvar hos mig och han och jag kan ju faktiskt fortsätta att lulla runt i skogen utan några speciella krav. Kanske vi en vacker dag ger oss ut på dressyrbanorna själva vad vet jag men ännu ett tag får han vara med oss.

Dessutom är han och min lilla så fästa vid varandra så det skulle bli hjärtesorg för dem om de särades åt.

Ride On: Jag vill tacka extra mycket för ditt inlägg. Eftersom det var det som fick mig att fullt ut bestämma mig för att han skulle stanna hos oss.

:bow: :bow: :bow: :bow: Precis så jag känner....jag skulle aldrig kunna sälja någon av mina...för mej är dom som barn, eller livskamrater....

Till TS....tycker du gör alldeles rätt....

//Domino_s

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 577
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 458
Senast: Edla
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 681
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för... 2 3
Svar
45
· Visningar
6 202

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka