Behöver GAMMAL dator

Madick

Trådstartare
Jag mitt pucko gav bort min gamla skruttiga dator. Skruttig var den egentligen inte, men gammal och liten (slö).

Nyss kom jag på att jag ville spela mina gamla King's Quest spel, men det gick inte ens att installera. Skärmupplösningen 640 nånting går inte ens att välja, och 256 färger är bara att glömma. Eller går det att få till på något sätt? Har XP och Vista.

Annat - var kan man få tag på en gammal dator med typ Win95? Behövs gammal skärm också gissar jag?

Sv: Behöver GAMMAL dator

Högerklicka på genvägen, kompatibilitet, kryssa i "Kör i 256 färger" och "Kör i [...] 640 x 480"

Är det riktigt gammalt går det även köra i en virtuell maskin. Microsoft Virtual PC är gratis att ladda ner, men du behöver fortfarande en licensnyckel för att installera Windows 98/95 där. Är så jag kör gamla ATCC.

JA! Nästan i alla fall. Ser att skärmen ändrar sig, men installationen är inte korrekt tydligen för jag får felmeddelanden.

Installationen påstår att jag måste installera medan upplösningen är 256 färger och 640x480. Jag kan välja att köra genom DOS istället, låter det vettigt? Eller kan jag komma förbi installationsbråket? Den börjar krångla redan vid avläsningen av CD-spelarens hastighet...

NÄVER MIND! Det gick att kryssa sådär redan på installationsikonen! Testar vidare.

Wohoo! Har spelat lite av sista (KQ7). 1-4 verkar inte fungera däremot.

Well, 1-4 är så gamla att det nog är rätt knepigt få igång dem i Vista. Men de bör däremot fungera utmärkt i en virtuell.

OK. Återkommer med mer detaljerade frågor om det när suger blir för oemotståndligt att spela de äldsta :-) Tack så jättemycket för hjälpen!

Förresten kan jag upplysa om att trots att jag spelat 7an från början till slut ett antal gånger så dog jag hyfsat tidigt nu... minnet är bra men kort.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Eurovision 2025
  • Roliga saker som barn säger
  • Ögonfärg

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka