Behöver häst flugtäcke?

maoulina

Trådstartare
ja det är lite av min fråga. min medryttarhäst som jag har som min egen får väldigt mycket bulor och sår av alla dessa insekter, och hon störs mycket av dem också och vill hela tiden kasta med huvudet, svansen går i ett och huden rycker hela tiden. detta är då vid ridning och hur är det då inte i hagen? det är väldigt mycket insekter i hagen där hon går pga dammar och bäckar finns i närheten och jag vill inte spraya in henne med massa konstiga medel i onödan då det kostar ganska mycket och hade varit smidigare med ett täcke som skyddar helt, för medel skyddar ju inte helt tycker jag!

så vad tycker ni? behöver hon ett flugtäcke?
självklart ska jag prata med ägaren och höra vad hon tycker men är ute efter lite åsikter och hur ni gör med era hästar :D

Sv: Behöver häst flugtäcke?

Är man en äkta djurvän minimerar man djurets lidande. Innebär det att sätta på ett täcke för att hästen ska slippa lida av alla insekter så innebär det att hästen ska ha ett täcke.

Sen får man inte stirra sig blind på priset. Har man en häst så får man vara medveten om att det kostar pengar och ens snålhet får inte göra så att hästen blir lidande. Sätt på täcke och spraya!! Det ena utesluter inte det andra.

Jag väljer alla gånger att spruta med insektsmedel framför att hålla på och ha täcke på hästen hela tiden. Förstår inte riktigt resonemanget. Om hästen är märkbart besvärad av insekterna är det väl inte "i onödan" att spruta medel på den? "I onödan" hade varit att spruta medel på vintern när det inte är några flugor.

Smidigare för dig kanske att kasta på ett täcke så är det klart, kanske inte så kul för hästen alla gånger att gå runt med täcke hela dagarna. Kan få skav efter ett tag, täcket kan gå sönder och du får sitta och laga det eller köpa nytt osv.

Tycker du ska börja med flugmedel, funkar inte det kan du börja tänka på täcke.

jag är inte snål, jag är ekonomisk. och ALDRIG att jag självmant skulle göra så hästen lider. jag postade tråden för råd och vad ni gör pga att jag bryr mig om hästen, även om den inte är min egen och jag vill hennes bästa och att hon ska vara så bekväm hon kan bli!

kanske ska ta och göra mitt eget flugmedel istället för att köpa massa konstgjorda medel. och det jag menar med ''i onödan'' är att jag inte vill dränka henne i konstgjort medel då jag hellre använder naturliga medel eller ett täcke då medel inte hjälper fullt ut. och det finns bra täcken som inte ger skav och såklart satsar jag på ett sådant i så fall.
men grejen är också den att även om jag sprayar henne med medel så får hon ändå massa bulor och fula sår, och vad är då meningen med att spraya in henne? är täcke ett bättre alternativ så är det ett självklart val. sen kan man ju välja de dagar som hon behöver täcket extra mycket och skippa det de dagar då hon kan sprayas.

Det låter som om hästen behöver en kombination av täcke och spray om hon är så besvärad och får bulor och sår.
Ett tips är att köpa ett bra insektstäcke med ordentlig magplatta och fast lång hals och sedan komplettera med switch för fästingarnas skull och skillingarydsalva på juver/skap. En bra mask kan också behövas till ansiktet, de är betydligt effektivare än vad en flyveil är.
Därutöver kan det ofta behövas en spray som verkar avskräckande på blinningar. I vissa fall kan man behöva ta in hästen de värsta timmarna på dygnet, när är ju beroende på vilka insekter som irriterar mest, och såklart inte rida vid de tider då insekterna är som intensivast.

Som flera har sagt får man göra vad som krävs för att hästarna inte ska lida så mycket av insekterna nu på sommaren. Min häst har precis samma problem; stora bulor och mycket irritation. Det trots att jag sprayat och smörjt in med insektsmedel varje dag. Jag har länge funderat på insektstäcke till henne eftersom hon får sådana svullnader så jag inte vågat lägga sadel på henne vissa perioder. Nu har jag till sist införskaffat mig ett och jag väntar med spänning på resultatet. Satte på henne det igår och bara då så såg hon genast mycket lugnare ut, så jag hoppas verkligen på att hon håller det helt och att det hjälper.

Om du inte vill använda kemikalier utan är ute efter naturliga ingredienser så finns det några sådana flugmedel att köpa. Jag har tidigare använt Equmin sommarspray med gott resultat och använder nu PROB hästdeo vilket också fungerar bra. På en av hästarna i stallet fungerar Prob bättre än Ultrasheild faktiskt.
Så man måste inte blanda själv för att man inte vill ha giftiga produkter. Det finns säkert fler än de jag skrev här men dessa två har jag testat själv.

Skaffa ett mjukt och följsamt eksemtäcke så håller sig hästen både sval, insektsfri och utan skav :idea:
Är massor av hästar som har såna och älskar dem, när det var mycket insekter kom hästarna kutande när jag kom ut med eksemtäckena. Trots att ingen av dem har eksem.

Köp inga "flugtäcken" de är stela, ger skav och släpper in knotten uder alla hängande flikar.

Jag har brukat även köra med en flugluva, tycker att de stretchiga(typ Jacson eller liknande) är bra och håller alla odjur borta från ögon och öron. Brukar rida med luva ibland också, när det är mycket insekter.

Min häst har samma problem som din.
Jag använder flugtäcke på honom och när jag lägger på det så hör man en välmående suck från honom och hela han slappnar av!

Använder även spray men täcket är helt klart värt pengarna!! Han skulle inte fixa en sommar utan täcket.....

Jag tycker du ska prata med ägaren och säga vad precis det du skriver här. Du resonerar helt rätt enligt mig!

Min häst går med flugtäcke, flughuva plus att han behandlas med Ultrashield Absorbine och täcket sprayas med Sommarspray innan jag lägger på det. Trots detta är han såpass irriterad att han ofta får gå in de värsta timmarna på dygnet. Han får visserligen bulor, men inga sår.

Eftersom "din" häst uppenbart är känslig så tycker jag absolut att du borde spraya med flugmedel (hemmagjort eller ej spelar ingen roll, så länge det fungerar) samt lägga på ett flugtäcke. Är det ingen möjlighet så hade jag om jag varit du låtit hästen stå inne på dagen och gå ut på natten, för att minimera lidandet.

Jag vet inte var du bor i Sverige men vi har ungefär samma problem, Nu bor jag i Norrland vilket är känt för sina knott & Bromsar, här om dagen slog vi ihjäl en gigantisk broms och då menar jag gigantisk, den var som en 5krona. Så fruktansvärt äckligt! Jag sprejar hästen med insektsmedel och vet även att många här uppe ger hästarna vitlökspulver. En egen blandning kanske inte är helt fel men då måste du tänka på att saker som avskräcker flugor är ex vitlök och liknande saker med substanser som är giftigt för dem. Detta är heller inte bra att applicera direkt på hästen, tänk dig själv att knåda in huden med vitlök!=)

Det finns många insektsmedel som är gjorda för att det inte ska vara farligt för hästarna samt dem insektsmedlen som du inte får slakta hästen till kött för inom 4års efter användning.

Lite "små myter" som att insekter inte gillar ex blått speciellt flugor kanske är något att prova. Till endel hästgrenar smetar man ju på något vitt/blått klegg på benen som sedan stelnar, tror det är terräng/diskans eller fälttävlan (har ingen koll) kanske kan prova det?

Om ingenting fungerar så skulle jag dra på ett flugtäcke, men det viktigaste är egentligen att man skyddar huvud/öron-bakom öron, mellan bakben, och alla känsliga ställen.

Jag lovar dig att det är värt att lägga pengar på detta,

Prova med ett flugtäcke tycker jag. Det låter ju som om hästen är väldigt besvärad av insekter. Har du provat med insektsmedel?
Min häst behöver inget täcke utan det räcker med lite tjärsalva runt juvret och lite sprayningar med hemgjort flugmedel, men alla hästar är ju olika. Det är ju också stor skillnad på vilka insekter som finns på platsen och hur mycket.

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 215
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 836
Senast: 13579vas
·
  • Låst
Anläggning https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/pPv7B6/skracklarm-fran-djursholms-ridskola-hastar-plagas Halta hästar som tvingas gå lektioner... 19 20 21
Svar
409
· Visningar
23 629
Senast: Cambrie
·
Hundhälsa Hej! Vi har en hane som är krypt. Han är idag 2,5 år gammal ungefär. Vi har fått bekräftat genom ultraljud att den andra kulan ligger... 2
Svar
21
· Visningar
2 113

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka