behöver hitta ny hoppsadel

CiaAn

Trådstartare
Sadelutprovaren var här igår.

tack och lov så kan han stoppa om min Cobra dressyrsadel så att den passar hästen perfekt igen

Dessvärre tyckte han att min gamla stüben hopp sadel hade gjort sitt. man bör i alla fall inte skritta och rida ut några längre sträckor i den - och det är precis det som jag har den till + att vi hoppar i den - inte heller lämpligt.
Bommen hade blivit aningen mjuk.

Däremot tyckte han att sadeln är yppelig som unghästsadel när man longerar in unghästar och ev, när man hänger och sitter på dem första gångerna, för då sitter man ju inte länge...

Så nu är dilemmat, att hitta en begagnad, bra och billig hopp och rida ut sadel...
Någon som har förslag på vad man ska leta efter och vad jag ska tänka på?
Stoleken på sadeln kan vara 17 - 17½ tum (min gamla var 18, rymlig och skön) bomvidd 30 +.... eller normal, ev något mot vid. Den får inte vara för rak i bommen och den ska vara hel och välbalancerad, inga skkevheter...

Ska låna kompisens "Bates"(finns märkesväskor med samma namn) sadel, en allround och se om den kan vara något för oss. Är det någon av er som vet något om detta märket?
Den sadeln har skador i lädret som inte påverkar varesig häst eller ridning utan bara är fult - men vem bryr sig om det ute i skogen

mvh
CiaAn

Sv: behöver hitta ny hoppsadel

Du kan kanske hitta en begagnad Stubben hopp i samma modell?
Har sett en hel del ute till vettigt pris!

Liknande trådar

Utrustning Min kära dam, en 7-årig PRE-korsning på ca 160 cm, är på träningsläger. Hon har verkligen börjat bli fin men då dyker dilemmat upp att...
Svar
6
· Visningar
1 088
Senast: Barret
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 344
Senast: lillamy73
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
Utrustning Vår arab har hos oss gått med en äldre Morris &Nolan sadel (allround/hopp) 15/32 med u-format koppjärn. Den passar perfekt och är säkert...
Svar
0
· Visningar
692
Senast: Aifos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka