Behöver hjälp med material-val

J

jezzibell

Hej,
Har skickat frågan förut men fick inget svar... Nu börjar det brinna i knutarna... Mitt stallbygge -jag fick med spånskivor som sitter på insidan i stallet (en kraftig miss när jag beställde) och jag inser ju att detta kan jag ju inte ha....

Min fråga är nu:
Vilket material ska jag köpa?

Mina boxar är fr c__y-boxen, i lärk.
Är det snyggast om jag köper mer lärk att klä väggarna med inuti boxarna upp till 130 cm?
Eller använda plywood?

Vad ska jag ha ovanför isåfall? Vanliga träplank?
Känner mig väldigt rådvill här och tacksam för alla råd...
//Jezz

Sv: Behöver hjälp med material-val

Det beror väl lite på vad du vill ha. Lätt att hålla rent eller snyggt. Om det ska gå att måla på och vad det får kosta.
Marinplyfa är ju det mest hållbara och det som är lättast att hålla rent. Men det är väldigt svårt att måla. Så då får man behålla den färgen. Lärkträ so i boxväggarna kommer nog att se snyggast ut och då kan du ju köra samma hela vägen upp. Men både lärk och marinplyfa här till de dyrare alternativen. Plywodd brukar inte hålla så bra för sparkar av skodda hästar. Har det väl gått hål på en sådan skiva är det lika bra att byta ut i alla fall det trasiga området.
Billigast blir nog att sätta vanligt trä och måla så att det inte direkt syns att det sitter där. Då kommer ju också lärkträet i väggarna mer till sin rätt.

Det beror väl lite på vad du vill ha. Lätt att hålla rent eller snyggt. Om det ska gå att måla på och vad det får kosta.
Marinplyfa är ju det mest hållbara och det som är lättast att hålla rent. Men det är väldigt svårt att måla. Så då får man behålla den färgen. Lärkträ so i boxväggarna kommer nog att se snyggast ut och då kan du ju köra samma hela vägen upp. Men både lärk och marinplyfa här till de dyrare alternativen. Plywodd brukar inte hålla så bra för sparkar av skodda hästar. Har det väl gått hål på en sådan skiva är det lika bra att byta ut i alla fall det trasiga området.
Billigast blir nog att sätta vanligt trä och måla så att det inte direkt syns att det sitter där. Då kommer ju också lärkträet i väggarna mer till sin rätt.

Åh, tack :)
Lutar åt att det får bli vanligt trä ;)
Vilken tjocklek ska man välja?
//Jezz

Minst 40 mm, det som är närmast standard tjocklek på "modernt" sågat virke är 45 mm... mao 45 mm tjocklek.

Kan säga att jag har sett åtskilliga väggar med 22 mm spontat golvplank som INTE har hållit för närkontakt med ystra hästfötter :smirk:

Liknande trådar

J
Hästmänniskan Hej, Bygger stall för fullt (fr Mellbygarage). vi har fått med spånskivor (eller vad det heter) som är uppsatta på väggarna...
Svar
1
· Visningar
714
Senast: jezzibell
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka