behöver hjälp med staket..!!!!!

zazza girl

Trådstartare
som det stå över så behöver jag hjälp med staket, e så här att jag och min sambos syster ha fixat allt typ i hagarna med sen ha vi stött på ett stort problem ....
vi vet inte hur vi ska lösa det med stöm till alla hagarna , vi tänkte vi kunde dra en sladd som va strömförande från ena hagen till den andra igenom en vatten slang typ , ( högtalar sladd)...
men räcker det med en sån???? eftersom vi få gå över en väg två gånger för att kuna ha stöm på dom andra hagarna ....

men till frågan nu ... vad ha ni satt för sladdar till era hagar ..??
och kan man ha en högtalar sladd ???

kanske blev lite konstig de här men ni fattar nog ....:)

tacksam för hjälp..!!

Sv: behöver hjälp med staket..!!!!!

Oj låter farligt. Du ska använda en högspänningsisolerad kabel.
Fråga en fackman eller fråga på Granngården det finns massor av infoblad som man SKA läsa innan man sätter igång. Inte kul om utbrytarkusarna lipar åt en och drar till skogs.:crazy:
OCH...att dra kabel över en väg får man inte göra, inte ens dra en elkabel genom ett vattenrör under vägen. ÄGER du marken/vägen så är det okej men det måste vara godkänt...el ska man inte mixtra med, ett stängselagregat avger 10.000 wolt...ibland mer.
Och glöm inte jordspett. Ju större hage du har ju fler spett måste du ha.

Ett gott råd....FRÅGA en kunnig...och du inget billigt...satsa på kvalitet det lönar sig i längden, du kan sova gott om natten och det blir DU som lipar åt kusarna istället för tvärt om;)

oki.. då e jag med ..
hagarna ligger ca fem meter i från varandra , tycker det hade varit onödigt att få köpa ett nytt agregat ...
och sj vägen är en grusväg ...

vad kan man få tag i sån kabel förutom lantmännen , gå det att beställa här på intenet någon stans..????

ha letat nu bland sidor som säljer stängsel, och de ända jag hittar är matakabel , och de kan man inte ha säger min gubbe , de ska bara gå från agregatet och sen till stängslet ...

ha aldrig stängslat såna hagar som vi ha nu , så man måste över en väg...

hittade något på börjes nu som va koppar , stod att de va matarledning ...

kan inte sätta vanlig tråd över vägen eftersom de gå bilar där . så måste ha något som kan ligga på backen ....

Jag tror inte det kommer hålla och är tveksam till om det ens är tillåtet. När jag haft tråd över väg har vi antingen grävt den under eller dragit den högt över. Skaffa ett batteriaggregat istället.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 559
Senast: Lavinia
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 089
Senast: Blyger
·
Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än... 2 3
Svar
50
· Visningar
10 186
Senast: Bee
·
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar... 2
Svar
27
· Visningar
3 382
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka