Behöver lite hjälp! Häst på väg...

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Dee
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 3 237
Sv: Behöver lite hjälp! Häst på väg...

Detta låter säkert helt konstigt och galet... /.../ Nu har hon köpt häst och eftersom hon köpte den så snabbt så fick hon en till häst jättebilligt som jag då ska få!!
Det kan du skriva upp. :o
En häst är ändå en levande varelse som kräver kunskap och daglig skötsel...

Jag är inte så hästkunnig så jag har några frågor som jag hoppas att någon av er kan hjälpa mig :)..
Det kommer din häst att tacka dig för. LÄS PÅ så mycket du kan !! Och fortsätt fråga ! Inga frågor är dumma !

Jag undrar vilken sadelstorlek jag ska ha, är 17" okej tror ni?

Sadeln ska passa hästen bättre, än dina skor passar dina fötter på fjällvandring ! (Många kan köpa skor oprovade på postorder, men jag har aldrig förstått hur de gör).

Det räcker liksom inte ens med att det är rätt storlek, det måste vara hyggligt bra passform också annars får ni problem !

KÖP EN BOMLÖS!! Det är störst chans att en sådan passar!
Och lycka till, berätta gärna hur det går för er!

Spännande, hoppas du kan lägga in lite bilder sedan! Tänk på att hästen kan få jätteont och bli "bråkig" att rida med en sadel som gör ont och inte passar. Lycka till!

Jag skulle inte hoppas allt för mycket på att en bomlös passar ett fullblod man inte sett. Jobbigt om man får en sån där med jättemanke, då kommer sadeln troligtvis ligga och skava på manken.. ;/ Sen med tanke på hur den första hästen hade sett ut när hennes kompis fick den och när hon berättat om hur grovfodret ser ut så får jag en bild framför mej på ett spinkigt fullblod med smal och tanig rygg.

Jag har hittat en begagnad sadel med normal bom i 17" som jag ska köpa.. passar den inte så får jag byta den med han mannen, eller sälja den där och köpa en annan :)
jag hade också tänkt o gå och köpa en bok och läsa på lite om hästar hehe.

men nu till det här fullblodet.. tror ni att jag som ganska oerfaren kommer att klara av en valack? (med hjälp av min kunniga kompis förstås) för jag har hört nu att de inte är nybörjarhästar och att de har hett temperament.. ?
nu blev jag lite orolig över det.
är inte hästar lite "som" hundar? att man måste vara bestämd och visa tydligt att det är Du som bestämmer och inte hästen? fast va snäll och med tålamod då såklart..

någon som har några tips?

Som med alla djur och människor så har alla hästar olika personligheter. Generellt kan man säga att fullblod har hetare temperament än vissa andra raser, men mycket beror ju på hur den hanterats innan och vad den har för erfarenheter av ridning. Har du fått veta vad den använts till? Det låter bra att du hade en erfaren kompis som kan provrida hästen åt dej, hon kan väl ge ett utlåtande om hur hästarna är att rida och ge dej tips. Välj den som verkar lugnast och mest medgörlig :)

Visst måste du visa hästen att du bestämmer, men fortfarande kan de vara pigga och uppfattas heta vid ridning.

En valack är ofta mer lugn och stabilare än en hingst, men mellan ston och valacker är det inte alltid så stor skillnad.
Du behöver ju inte börja rida hästen direkt du fått den om du är osäker. Gå promenader och träna den att stanna och gå på kommando. Du kan ju ha på ridutrustningen på även om du inte sitter upp. Sen kanske du kan rida i en inhägnad innan du ger dej ut på öppna marker?
Du hinner inte rida och umgås med andra hästar så mycket som möjligt nu innan du far från sverige? Så att du blir lite "varm i kläderna" innan och känner dej säker när du rider.

Vad för sadel har du hittat då? Bild? :)

Köp vojlock och stigläder och stigbyglar också då?

Hur mycket kontakt med hästar har du sen innan? Och hur mycket har du ridit?

Tycker du ska köpa ngn enkel bok om NH (natural horsemanship) och lära dig och hästen grunderna i det, ni bygger en relation samtidigt som du visar ditt ledarskap för hästen vilket underlättar i alla framtida situationer. Du kommer lära hästen att stanna när du vill flytta sig som du själv vill m.m. Du lär dig helt enkelt hästens kropsspråk och hur du kan utnyttja det för att skapa harmoni mellan er är ett hett tips ifrån mig :idea: Sen ta hjälp utan dem du har omkring dig, förhasta inget utan ställ hellre alla "dumma" frågor en gång för mycket än tvärtom ;)

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hejsan, låångt.. Vet inte riktigt vad jag vill med denna tråden mer än att kanske få lite hjälp och råd angående hur jag ska göra åt... 2 3
Svar
49
· Visningar
5 461
Hästmänniskan Hejsan, Lite bakgrund - Jag har ägt min häst i ca 8 månader och jag har haft honom i 2 stall och 1 sommarbete sammanlagt. Och jag har...
Svar
11
· Visningar
2 021
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt... 2 3
Svar
49
· Visningar
12 970
Senast: Karminnie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka