Behöver lite hjälp, Sadel passar som ändå inte passar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Tvistjarna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 728
T

Tvistjarna

Ja har lånat hem en sadel som jag skall få prova i 10 dagar.
Men problemet är att den glappar lite bak men annars helt okej. MEN när jag rider och sitter i den ligger den perfekt den glappar alltså bara när ja inte sitter i den.
Så vad tycker ni om de? skulle ni köpa den om den var helt bra när ni red men inte när den bara låg på?
Kan tillägga att sadeln är nyligen omstoppad och ingen har ridit i den sen dess, så den är ju inte insutten än.

Sv: Behöver lite hjälp, Sadel passar som ändå inte passar!

ingen som kan svara:confused:

Nej eller...det beror på....skulle tagit kontakt med kunnig person om jag var tveksam.....

Prova om sadeln glappar när du rider lätt, gör den det är den troligen lite stor i bomvidden eller bommen för "rund" för hästens rygg. Glappar den inte är ju allt frid och fröjd, det är ju under ryttare som gäller! På stillastående häst utan ryttare spelar ju ingen roll hur sadeln ligger.

rukki skrev:
Prova om sadeln glappar när du rider lätt, gör den det är den troligen lite stor i bomvidden eller bommen för "rund" för hästens rygg. Glappar den inte är ju allt frid och fröjd, det är ju under ryttare som gäller! På stillastående häst utan ryttare spelar ju ingen roll hur sadeln ligger.

igår när jag red den så hade jag inget schabrak under, då glappade den när jag stog upp i galoppen. Men idag när jag hade de under så glappade den inte...Annars så trivs jag i sadeln för jag kommer åt henne mer i den på något sätt känns det som. Men att bara ett schabrak kan göra sån stor skillnad trodde jag inte:crazy: :) :)

Det kan inte vara så att hästen sänker ryggen när du rider? Antingen om det är pga obehag eller om det är pga att din häst helt enkelt blir mer böjd (t.ex. att bakre delen av ryggen kommer upp lite och hästen upplevs som mer överbyggd) under arbete?

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
447
Senast: Emuliiaa
·
Utrustning Vill börja med att jag håller på att leta efter en sadelutprovare men vill gärna höra och få tips vad som kan passa min häst. Jag letar...
Svar
8
· Visningar
521
Senast: warg
·
Utrustning Är de vanligt att få lite ont i helt nya sadlar? har läst att man behöver rida in sadeln så den blir mjukare mm. å att kroppen kan...
Svar
14
· Visningar
898
Senast: Tilly_85
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
877
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka