Behöver man tillstånd för beteshage?

Kviga

Trådstartare
Ja, presis som rubriken säger... Jag bor på en liten gård utanför malmö. Stallet extraknäckar för tillfället som garage och förvaring av skräp. Alltså finns det inga djur på gården (förutom katter då!) Jag har ca 2,5 ha mark som jag vill hägna in och ha hästen på sommarbete på. får man göra det bara sådär eller måste man ha något tillstånd?

/Kviga

Sv: Behöver man tillstånd för beteshage?

Ja, presis som rubriken säger... Jag bor på en liten gård utanför malmö. Stallet extraknäckar för tillfället som garage och förvaring av skräp. Alltså finns det inga djur på gården (förutom katter då!) Jag har ca 2,5 ha mark som jag vill hägna in och ha hästen på sommarbete på. får man göra det bara sådär eller måste man ha något tillstånd?

/Kviga

om du själv äger marken så kan du väl göra vad du vill med den. Göra en hage ska då inte vara någe problem. inte behöver du något tillstånd för det heller.

Det är faktiskt lag på att du ska ha stängsel om du har häst!

1 § Var, som äger eller till underhåll eller nyttjande mottagit hemdjur, vare pliktig att medelst hägnad eller vallning eller på annat sätt hålla sådan vård om dem, att de ej olovligen inkomma å annans ägor. Om rätt för delägare i samfälld mark att där utsläppa hemdjur är särskilt stadgat.

(http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19330269.HTM)

Sätter du upp "normala" staket kring egen mark så krävs normalt inga tillstånd. Har du rörligt friluftsliv eller etablerade stigar som påverkas så kan det vara lämpligt att fixa stättor för att förhindra att bli ovän med grannar.

Man måste ju ha tillstånd om man har häst i stall. Häst som häst...?

/Kviga

Ajdå... jag som tänkt knyta fast pålle med en longerlina i stigbettet... :smirk:

Staketet är väl inget knepigt det är snarare om man behöver ha tillstånd i stil med det man måste ha för att ha hästar uppstallade...

//Kviga-inte dum!

Jag får kanske helt enkelt ringa kommunen och fråga. För att vara på säkra sidan! :)

/Kviga

Liknande trådar

Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från... 2 3
Svar
56
· Visningar
8 721
Senast: Fetaost
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 622
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka