Behöver råd angående hästsläp

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare colorado
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 4 617
C

colorado

Vill köpa ett släp med boggi och sadelkammare. Har tittat på prisvärda Christ Comet, finns det någon som vet om det är ett bra släp?

Har även tittat på Henra Amazone och Rausch Europa, någon som vet något om dem.

Mycket tacksam för hjälp :)

Star trailer har ju sin X300. Sen har ju Trane, som jag gillar (Och har en, dock 130T) kommit med en ny, Trane Exclusive. Vet dock inte vilket pris, men jag hade tittat närmare på den . :)

jag har tittat på Henra och faktiskt ratat dem... Mellanväggen var av tunnt plastmaterial som satt fast i plastklamrar, tyckte att hela släpet kändes pickligt på nåt vis... Tittar själv nu på ett nyare Umesläp och kommer troligen köpa ett nytt boogie-släp, stadiga och bra!
Har ett äldre umeåsläp nu från -86 som är i mkt bra skick för sin ålder, detta släp har fungerat jättebra, är isolerat samt utrustat med fläkt för ventilationenens skull.
Christ har jag aldrig sett så det törs jag inte yttra mig om, men de ser fina ut.

Jag har min häst uppstallad hos en av återförsäljarna "vintertid" och ser därför släpen dagligen då, har snokat i dem m.m. Släpen är snygga, ljusa, rymliga, verkar vara säkra och välgjorda. Mitt (och återförsäljarens) intryck är dock att Rausch håller en högre kvalitet än Christ. Rausch är tyvärr dyrare.

Christ och Rausch är ju ganska nya i Sverige, så det finns kanske inte så mycket erfarenheter av hur de är efter några års användning. Återförsäljarna kör med ett Christ Concore sedan i höstas och det ser ut att funka bra. De är bl.a. väldigt nöjda med vägegenskaperna.

Henra vet jag ännu mindre om, har bara sett lite på håll vid träning. Det var ett Amazone som såg ljust, rymligt och rejält ut. I senaste Hästmagazinet testades ett antal släp och den glasfibermodell (Contessa?) från Henra som var med fick sämst resultat vid test av undanmanöver. Annars har jag hört om Amazone att det är lätt att köra med.

Om du söker här på Utrustning så hittar du flera trådar som handlar om Christ, Rausch och Henra.

Du kan skicka ett PM till användaren "SaraMara".
Hon köpte en Christ Comet eller Carat, om jag inte minns fel :)
Den röda med sadelkammare är det iaf. ;)

En kompis till mig köpte ett Christ Comet. Jag kollade igenom det nyfiket och tyckte att det såg helt vettigt ut. Möjligtvis att väggen till sadelkammaren satt lite nära inom räckhåll för hästar som skrapar med framhovarna. Men det är bara att sätta en tjock plywoodskiva som förstärkning om man som mig har en sån häst :crazy:

Återstår bara att se hur bra den tål de svenska vintrarna och vägsaltet genom åren. Men än så länge så tycker jag att det är ett riktigt prisvärt släp!!

Sv: Behöver råd angående hästsläp

Hej! Jag köpte ett Christ Comet släp förra året och är jättenöjd med det. Det är högt i tak och ljust och fint inuti. Rullar lätt och sadelkammaren är rymlig.
Bra baklem och enkel panik utlösning av bommarna vilket jag hade nytta av då en ettåring lyckades hoppa över den. Lycka till! Mvh Cissi

Tråden är ju bara så där fem år gammal så jag tror TS har köpt sitt släp redan... :p

hahaha, jaa, det har du rätt i!:laugh::o

Köpte en christ comet alu för ett halvår sedan, och jag är mkt nöjd.

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
661
Senast: Honey07
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
602
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
718
Senast: cowgirl81
·
Hemmet Mitt vardagsrum är trångt och omysigt. Min plan för att råda bot på detta har varit att slänga ut gamla, stora soffan och det stora...
Svar
17
· Visningar
808
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka