Behöver tips. Överskottsenergi och skadad ägare.

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Lexie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 1 004
L

Lexie

Hund: Norsk älghund + nånting mer (fadern okänd). 2 år gammal. Okastrerad.
Ägaren: Helt ovan att äga en egen hund. Har diskbråck som hen medicineras för just nu. Var inne på att köpa en papillon med efter påtryck från annan person blev det denna älghunds-blandning.
Syfte med hunden: Sällskap.

A är sen tidigare helt ovan att själv äga och ansvara för en hund. Som sagt var A ute efter en papillon ev. chihuahua, men det blev då denna älghundsblandning.
I dagsläget kan A inte ens gå en promenad med hunden, det blir max en 5-min kissrunda fram och tillbaka på gatan några gånger om dagen. Ev. kan hunden få komma ut på en 20-30 min promenad på kvällstid om A får hjälp med det.
Hunden är stressad, äter dåligt och sover knappt.
Efter vad jag sett har hunden noll respekt för A och jag kan tyvärr inte säga att jag ser nån anledning till varför hunden skulle visa respekt heller, då A är väldigt okonsekvent och rent mesig i sin hantering av hunden.

Nu har A bett mig om råd för hon upplever sin hund som lite orolig.
Jag har ingen större erfarenhet av hundar, jag har passat en kompis saluki/bc-blandning med jämna mellanrum, men den hunden är 10 år och väldigt lydig, så min erfarenhet är väl inte absolut störst. Skillnaden mellan mig och A är att jag försöker läsa och lära mig, medan A tycker att A kan, för A har redan haft två hundar, som A dock fick lämna tillbaka för A klarade inte av dessa.

Rent allmänt känner jag dock att A's hund behöver mer motion, och mer hjärngympa så den får göra av med överskottsenergi.
Rejäla promenader, träna grundlydnad och kanske nånting mer?
Eller tänker jag fel där?

Vad kan jag mer säga? Eller göra?

Sv: Behöver tips. Överskottsenergi och skadad ägare.

En renrasig älghund kräver rejält med motion och ska få jaga för att må bra och hålla hjärnan i schack. Beroende på hur mycket älghundsmentaliteten slått igenom är det troligtvis en väldigt krävande hund A har att göra med, och inget för som passar i ett lugnt hem för sällskap. Kan A få hjälp av någon som kan cykla med hunden? Det är effektivare än promenader. Rent spontant skulle jag säga att A ska omplacera hunden och inte skaffa någon ny innan denne orkar gå ordentliga promenader eller fått tag i en hundvakt som kan gå ordentliga promenader med hunden.

Att hunden inte visar respekt för ägaren är inte så konstigt, den har troligtvis så mycket överskottsenergi att den inte vet vart den ska göra av kroppen och hur den ska reagera. Det skulle troligtvis bli mycket bättre om hunden blev ordentligt motionerad.

Jag försökte säga det också, att en jakthund ska användas för jakt och inte för sällskap, men det går liksom inte in.
Första hunden A tog på sig var en amstaff/rottweiler/pitbullblandning. Alla avrådde A från att ta på sig den men A vägrade lyssna, tog hem hunden, hade den i max 3 dagar sen åkte den tillbaka.
Det är ingen som vill hindra A från att ha hund, så länge det är rätt hund för A's ändamål.

Frågan är vem som vill hjälpa A när A, trots råd från mycket hundkunniga, ändå gör tvärs emot. Jag har inte tid då jag har jobb och två hästar.
Jag tycker så synd om hunden, men samtidigt känner jag lite att om A inte kan lyssna ens LITE på tips A får, då får A reda ut saken själv också. Omplacera kommer inte finnas i A's tankar på länge. Tyvärr.

A ska göra sig av med hunden direkt innan den kommer bli ett riktigt monster....

Frågan är vem som vill hjälpa A när A, trots råd från mycket hundkunniga, ändå gör tvärs emot. Jag har inte tid då jag har jobb och två hästar.
Jag tycker så synd om hunden, men samtidigt känner jag lite att om A inte kan lyssna ens LITE på tips A får, då får A reda ut saken själv också. Omplacera kommer inte finnas i A's tankar på länge. Tyvärr.

Då får A tyvärr stå sitt (idiotiska) kast och lida för det den dagen hunden rymmer och blir påkörd, biter A rejält, biter någon annan, tuggar sönder hemmet eller någon annan mycket trolig utgång..

Kommer tyvärr inte hända, förrän den bokstavligt talat har ätit upp inredningen i huset, eller liknande.

Tack för svar i alla fall.
Jag är inte förvånad att det var ungefär de svar jag skulle få, det är ju vad jag själv rekommenderat.

Jag är så trött på att A inte tänker efter lite ang. hundval.
A har länge sagt att A vill ha en papillon eller chihuahua, men kommer alltid hem med nånting helt annat som A aldrig klarar av att hantera.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jaha, då var det dags för min egen rasvalstråd! 😊 Varning för liten uppsats! Har kikat runt på forumet här ett tag, men nu vill jag ta... 2
Svar
34
· Visningar
4 602
Senast: Bison
·
Övr. Hund Hur skulle ni göra? Vi har tagit över en underbar omplacerings-hund (1-årig dalmatiner-hane). Det har fungerat väldigt bra och han är... 2
Svar
24
· Visningar
2 307
Senast: GaurdianAngel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025