Behöver träna på att vara på tävlingsplatsen

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare nocke
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 713
N

nocke

Hej!
Nu har jag verkligen märkt att vi har ett projekt som vi måste ta itu med. Vi har inga problem att lasta och åka till olika ställen och träna eller till exempel åka till veterinären. Men när vi kommer till en tävlingsplats är vår häst helt ofokuserad, går rakt över mig, står inte stilla för fem öre. När vi har suttit upp och kommit igång ordnar det sig men vi måste ju kunna sadla och hantera honom vid transporten också. Jag tror att han aldrig har lärt sig att transporten är en "parkeringsplats" för honom, han har alltid direkt fått gå iväg till det som han ska göra. Nu skulle jag önska av er erfarna tävlingsmänniskor att ni tipsar om hur man tränar på detta. Jag blir så avundsjuk när jag ser andra ryttar med hästar som står och sover utanför sin transport.
Tacksam för alla tips och förslag.

/nocke :bow:

Fortsätt tävla och om du har möjlighet om du har någon klubb som har lite mindre tävlingar, kan du ju åka dit en stund och åka hem när hästen verkar lugn och fokuserad...

Jag har ju en unghäst och än så länge sadlar jag i transporten. Hon har nog att fundera och titta på utanför...

Egentligen inte så bra men för oss är det en bra lösning. Så tar vi det lite lugna! Det kommer ju med erfarenheten!

/C

Kanske kan du prova att rida två klasser och försöka få ganska mycket tid emellan.

Då kan du gå upp till transporten, ge lite hö och vatten, sadla på och av. Verkligen gå dit och varva ner, vilket han förhoppningsvis klarar nu när han sett allt och varit igång lite...
Sedan kanske hästen vänjer sig att titt transporten går man och varvar ner, vid den ska det vara lugnt och skönt...

Tack för svar och uppmuntran, att det tar tid att lära hästar saker det stämmer nog men man är ju otålig :-)
Jag ska prova att träna på att återvända till transporten då och då och där ska det vara vila och mysigt och gosigt.
Häls Nocke :bow:

Liknande trådar

Hästhantering Min häst har alltid varit lite tittig och lättstressad, men ju mer vi åker ut och tränar på nya miljöer desto besvärligare blir han i...
Svar
14
· Visningar
4 348
Senast: Angel
·
Hästvård Har ett äldre halvblod, 22 år. Under de fem åren jag haft honom ådragit sig kronisk lymfangit vä bak efter rasp för tre år sedan och... 2 3
Svar
57
· Visningar
6 709
Senast: Kalle_
·
Hästhantering Hej! Undrar om det är någon som har något bra förslag på hur man tränar bort följande beteende vid lastning: 1) Lasta på fungerar... 2
Svar
24
· Visningar
3 032
Senast: TantEster
·
Hästhantering Hej Jag behöver lite tips och råd ang. min häst som är två år, en vallack som är väldigt snäll i all hantering men vi har ett stort...
Svar
10
· Visningar
2 413
Senast: jklirla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka