Bekämpa eld med eld?

MJLee

Trådstartare
Lång och läsvärd artikel om det 'parallell' samhälle som växer upp i vissa invandrartäta områden i Göteborg (och antar jag i andra städer också). Som familjer som Ali Khan representerar. http://familjen.story.aftonbladet.se/ Sedan har det naturligtvis alltid funnits liknande grupperingar som lever utanför samhället som tex Hells Ängels och Bandidos. Men just den här problematiken har uppenbarligen vuxit sig mycket starkare de senaste åren.

Det känns som polisen och det övriga rättssamhället inte alls hängt med i utvecklingen. När både vittnen och tilltalade är rädda för att träda fram spelar det ingen roll hur mycket resurser polisen sätter in. Det verkar inte alls finnas någon specialstyrka med särskild kulturell kompetens, det enda reporterns källa inom polisen säger är att hon inte ska skriva eftersom det gör familjen starkare?! Det jag saknar i artikeln är en förklaring till varför familjer som Ali Khan har tillåtits växa sig så starka. Varför inte rättsväsendet grep in på ett mycket tidigare stadium.

Det känns spontant att tex dubbelmordet på en man och hans fru där mannen ville vittna i ett annat mord, men polisen han kontaktat glömt kulan han fick av mannen och la den i en skrivbordslåda och sedan bröt sekretess genom att chatta med en utomstående, att polisen sedan inte givit mannen skydd och sedan inte insett hur prioriterat ärendet var när mannen i panik ringer 112, och att en polispatrull faktiskt blir vittne till mordet gör naturligtvis att nästa person som bevittnar ett mord inte kommer att vittna.

Men, och här kommer knäckfrågan, om det finns några som kan förhindra att ungdomar radikaliseras så är det Abu Saleh och hans familj. Och jag tror faktiskt på att han hatar och är motståndare till Daesh. Ska rättssamhället samarbeta med familjer som Ali Khan för att förhindra radikaliseringen? Är det värt det? Man kan ju argumentera att eftersom polisen redan nu inte kommer åt dem så är det lika bra att inleda ett samarbete liknande det som poliser i USA gör där man förhandlar med olika gäng i storstäderna för att hålla fred och förhindra brottslighet.

Jag vet inte, men vilket är värst, Daesh och radikalisering eller sekulär brottslighet som sker i betydligt större utsträckning? Pest eller kolera, vilket ska vara mest prioriterat?
 
Ska rättssamhället samarbeta med familjer som Ali Khan för att förhindra radikaliseringen? Är det värt det?
Du funderar på allvar över om polisen ska samarbeta med människor som hotade en ensam 16-årig pojke med kalashnikov?

När både vittnen och tilltalade är rädda för att träda fram spelar det ingen roll hur mycket resurser polisen sätter in.
Vad exakt menar du är för resurser som sätts in? Hur vet du att det inte spelar nån roll hur mycket resurser som sätts in?
 
Du funderar på allvar över om polisen ska samarbeta med människor som hotade en ensam 16-årig pojke med kalashnikov?

Men just nu är det ju radikaliseringen, Daesh och terrordåd som är det i särklass mest prioriterade. Men jag håller med om att det är kanske omöjligt att svälja, därav frågan om pest eller kolera.

Vad exakt menar du är för resurser som sätts in? Hur vet du att det inte spelar nån roll hur mycket resurser som sätts in?

Men det jag tog upp i inlägget var just att polisen, att döma av dubbelmordet på ett vittne och dennes fru, inte agerar på ett sätt som inger förtroende för vittnen och tilltalade. Och att det då inte spelar någon roll hur mycket personal/resurser som sätts in.

Dan Eliasson (vilket också nämns i artikeln) satt ju på en presskonferens och lovade mer resurser till bekämpningen av sådan brottslighet som Ali Khan representerar och vädjade också om hjälp. Det är möjligt att det redan finns en specialstyrka med den kompetens som behövs, men jag var förvånad över att det inte nämndes isof. Men man kanske vill hålla den hemlig? Även om jag har svårt att förstå logiken bakom att göra det.

Men frågan är då, är radikaliseringen och Daesh så prioriterade att polisen och det övriga rättsväsendet ska samarbeta med de grupperingar som mest effektivt kan förhindra det? Som sagt, pest eller kolera, vilket ska man välja - naturligtvis under förutsättning att man inte effektivt kan bekämpa båda.
 
Att han hatar daesh/IS har nog mer att göra med att han är från Libanon och är shiamuslim mer än något annat så han kommer motarbeta daesh oavsett vad polisen gör mot familjen.
 
Men just nu är det ju radikaliseringen, Daesh och terrordåd som är det i särklass mest prioriterade.
Jag tror fortfarande inte att lösningen är att samarbeta med organiserade kriminella.

Angående resurser: Tvärtom så nämns det ju i artikeln att det faktiskt ledde till en fällande dom när man gick in och skyddade målsägande så att han kunde vittna. Även om han var rädd så fullföljde han ju.

Min erfarenhet av vittnens och målsägandes oro för att vittna är just att de upplever att Polisen och samhället inte gör något för att skydda dem. Att 200 polisanmälningar mot familjen lett till noll och nada tror jag beror på att i vanliga fall när man polisanmäler någon så får man generellt sett väldigt lite stöd och skydd från polisen.
 
Angående resurser: Tvärtom så nämns det ju i artikeln att det faktiskt ledde till en fällande dom när man gick in och skyddade målsägande så att han kunde vittna. Även om han var rädd så fullföljde han

Min erfarenhet av vittnens och målsägandes oro för att vittna är just att de upplever att Polisen och samhället inte gör något för att skydda dem. Att 200 polisanmälningar mot familjen lett till noll och nada tror jag beror på att i vanliga fall när man polisanmäler någon så får man generellt sett väldigt lite stöd och skydd från polisen.

Där är vi helt överens och det är just där polisen behöver bli mycket bättre, jmf exemplet jag tog upp. Det är i princip aldrig någon fälls på tekniska bevis utan man måste ha vittnen och målsägande som samarbetar. Och det är väl det som är själva knäckfrågan i sammanhanget att man inte litar på myndigheterna och att myndigheterna (polisen) verkar stå lite handfallna.

Men fortfarande är frågan, är det värt att samarbeta med kriminella grupperingar som Ali Khan för att bekämpa Daesh och terrorism?
 
Det jag som helt utomstående utan insyn får intrycket av är att polisen är helt i otakt med samhälle och människors rättsuppfattning.
Att vi verkar ha massor av poliser men få ute på gatorna.

Jag är helt övertygad om att brottslighet kan bekämpas - om den faktiskt bekämpas.

Dagens situation när det finns hundratals poliser på ett idrottsevenemang men inga i övriga delar av staden - det är helt barockt.

När en enda polisbil ska patrullera stora geografiska områden en lördag-söndag eller till och med en vanlig vardagskväll. Då säger det sig själv att människor tappar förtroende.

Polisen är inget att hålla i handen när åskan går. Eller tjuven länsat villan.
 
Polisen är inget att hålla i handen när åskan går. Eller tjuven länsat villan.
Det blev vi varse här när vi fick in dieseltjuvar i bygden, dom fick vi ta reda på själva men lastbilen med innehåll blev kvar här och hamnade sedermera på lokala bilskroten, den var inte svenskreggad.
 
Det är politikerna som styr och bär det direkta ansvaret för skapandet av dessa områden, poliserna gör nog så gott de kan men det är inte dem som bestämmer.

Tyvärr kommer det inte ske en förbättring, enda möjligheten vore en lag om att de styrande själva hade bosättningstvång där men en sådan lag lär de inte rösta igenom.

Som svar på utgångsfrågan: Självklart är det inte acceptabelt med lokala maffiaorganisationer oavsett om det kortsiktigt i något fall kan ge vissa positiva effekter.
 
Det jag som helt utomstående utan insyn får intrycket av är att polisen är helt i otakt med samhälle och människors rättsuppfattning.
Att vi verkar ha massor av poliser men få ute på gatorna.

Jag är helt övertygad om att brottslighet kan bekämpas - om den faktiskt bekämpas.

Dagens situation när det finns hundratals poliser på ett idrottsevenemang men inga i övriga delar av staden - det är helt barockt.

När en enda polisbil ska patrullera stora geografiska områden en lördag-söndag eller till och med en vanlig vardagskväll. Då säger det sig själv att människor tappar förtroende.

Polisen är inget att hålla i handen när åskan går. Eller tjuven länsat villan.
Man kan inte skylla på polisen, det är inte dem som bär ansvaret, jag är helt övertygad om att de flesta poliser gör så gott de kan.
 
Skulle aldrig drömma om att lägga skuld på enskilda poliser.

Men Polisen - som myndighet - fungerar dåligt.
Men vem är det då som bär ansvaret för myndigheten polisen? Som beslutar om budget, omorganisationer, tillsätter politiska chefer osv.?
 
Hört talas om rikspolischef?

Som vanligt - Politiken beslutar vad, och tjänstemän beslutar hur.

Har du själv hört talas om rikspolischefen och hur han fått sin befattning? Ingen kan ha missat att det är en tillsättning som rakt igenom är politisk.

Som vanligt, politiker bär aldrig ansvaret för något - enligt dem själva - och de ljuger helt obehindrat.
 
Har du själv hört talas om rikspolischefen och hur han fått sin befattning? Ingen kan ha missat att det är en tillsättning som rakt igenom är politisk.

Som vanligt, politiker bär aldrig ansvaret för något - enligt dem själva - och de ljuger helt obehindrat.

Ja, Dan Eliasson är en sossepolitruk som inte ens har en polisutbildning. Märkligt att högste chefen för en så pass viktig myndighet inte behöver ha relevant utbildning. Skulle någon säga att högsta hönset på Försvarsmakten inte skulle vara officer eller dito på Domstolsverket inte skulle vara jurist så skulle man ju garva.
Detta är ju tredje myndigheten man tillåter Eliasson köra i botten. Innan dess var det ju FK och MV.
Någon sa att man borde placera honom på Skatteverket istället för de är lite för effektiva som det är nu :D:D;)
 
Där är vi helt överens och det är just där polisen behöver bli mycket bättre, jmf exemplet jag tog upp. Det är i princip aldrig någon fälls på tekniska bevis utan man måste ha vittnen och målsägande som samarbetar. Och det är väl det som är själva knäckfrågan i sammanhanget att man inte litar på myndigheterna och att myndigheterna (polisen) verkar stå lite handfallna.

Men fortfarande är frågan, är det värt att samarbeta med kriminella grupperingar som Ali Khan för att bekämpa Daesh och terrorism?

Jag säger nej. Jag har väldigt svårt att tro att det skulle fungera.
 
Men just nu är det ju radikaliseringen, Daesh och terrordåd som är det i särklass mest prioriterade. Men jag håller med om att det är kanske omöjligt att svälja, därav frågan om pest eller kolera.



Men det jag tog upp i inlägget var just att polisen, att döma av dubbelmordet på ett vittne och dennes fru, inte agerar på ett sätt som inger förtroende för vittnen och tilltalade. Och att det då inte spelar någon roll hur mycket personal/resurser som sätts in.

Dan Eliasson (vilket också nämns i artikeln) satt ju på en presskonferens och lovade mer resurser till bekämpningen av sådan brottslighet som Ali Khan representerar och vädjade också om hjälp. Det är möjligt att det redan finns en specialstyrka med den kompetens som behövs, men jag var förvånad över att det inte nämndes isof. Men man kanske vill hålla den hemlig? Även om jag har svårt att förstå logiken bakom att göra det.

Men frågan är då, är radikaliseringen och Daesh så prioriterade att polisen och det övriga rättsväsendet ska samarbeta med de grupperingar som mest effektivt kan förhindra det? Som sagt, pest eller kolera, vilket ska man välja - naturligtvis under förutsättning att man inte effektivt kan bekämpa båda.
Naturligtvis ska svenska rättsvårdande myndigheter inte samarbeta med grovt kriminella grupperingar under några omständigheter. Familjen Kahns brottslighet och klanvälde utgör ett oändligt mycket större hot mot allt som är bra eller bäst med svenskt samhälle och levnadssätt, än hela IS och al-Quaida tillsammans.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Fjordingtråden
  • Dressyrsnack 17
  • Hage

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp