Bekämpa eld med eld?

Fullständigt självklart att en myndighetschef tillsätts av landets parlament. Hur skulle det annars fungera?

Och ditt angrepp på mig tycker jag är smaklöst.
Fruktansvärt fult att påstå att jag ljuger.
Läs igen, läs rätt -jag har inte påstått att du ljuger så det är du själv som angriper.

Och du svara som vanligt inte på frågan om politikernas ansvar. Du anser tydligen att med beslutanderätt följer inget ansvar, utan konsekvensen av okunniga politikers beslut skall skyllas på tjänstemän.
 
Resonemanget att problemen inom polisen skall skyllas på tjänstemän och inte de politiker som tagit besluten som styr polisens verksamhet - tjänstemän som i fallet Eliasson är direkt ditsatta av politiska skäl - bli absurd, nästan surrealistisk.
 
Läs igen, läs rätt -jag har inte påstått att du ljuger så det är du själv som angriper.

Och du svara som vanligt inte på frågan om politikernas ansvar. Du anser tydligen att med beslutanderätt följer inget ansvar, utan konsekvensen av okunniga politikers beslut skall skyllas på tjänstemän.
Självklart har politiker ansvar! Det är så självklart att det väl inte ens behöver kommenteras? Vi har ett samhällssystem som bygger på att politiker beslutar övergripande och tjänstemän utför.

Polisens bekymmer är inte politikerna fel. Det är ett chefsansvar. Politikerna tillsätter chefen och man kan väl fundera på om inte chefen borde ersättas med någon annan. DET ansvaret har politiken.

Och att svepande kalla politiker för okunniga? De är ju tillsatta av folket. Då kan du lika gärna skylla på folket.
 
Polisens bekymmer är inte politikerna fel. Det är ett chefsansvar. Politikerna tillsätter chefen och man kan väl fundera på om inte chefen borde ersättas med någon annan. DET ansvaret har politiken.
Politikerna är högsta ansvariga, om verksamheten inte fungerar oavsett om det beror på direkt politiska beslut eller de chefer politikerna tillsatt är det politikerna som bär ansvaret för det. Det duger inte att, som du anser, skylla på tjänstemän för att komma undan sitt eget ansvar. Fungerar inte chefen är det bara att byta ut honom eller henne.

Skall de politiskt tillsatta tjänstemännen också skylla sina underchefer som de själva anställt, som i sin tur skyller på sina underchefer osv. ned till polisen som arbetar ute på fältet och inte har någon under sig? Med ditt "skylla ifrån sig" resonemang hamnar ansvaret hos den enskilda polisen för beslut tagna av politikerna som bestämmer och det är absurt.

Jag tror den inställningen till eget ansvar är grunden till många av de problem vi ser i samhället, det är också grunden till SD:s framväxt. Ytterst är det folket som väljer sina politiker men det är ett kollektivt ansvar som aldrig kan bli individuellt, enskilda har i praktiken ingen som helst möjlighet att påverka.
 
Polisens bekymmer är inte politikerna fel. Det är ett chefsansvar. Politikerna tillsätter chefen och man kan väl fundera på om inte chefen borde ersättas med någon annan. DET ansvaret har politiken.
.

Det är ju detta som är den springande punkten i fallet Eliasson. Han tillåts haverera myndighet efter myndighet. Det är så man böjar misstänka att han måste ha en hållhake på någon i regeringskansliet.
 
Politikerna är högsta ansvariga, om verksamheten inte fungerar oavsett om det beror på direkt politiska beslut eller de chefer politikerna tillsatt är det politikerna som bär ansvaret för det. Det duger inte att, som du anser, skylla på tjänstemän för att komma undan sitt eget ansvar. Fungerar inte chefen är det bara att byta ut honom eller henne.

Skall de politiskt tillsatta tjänstemännen också skylla sina underchefer som de själva anställt, som i sin tur skyller på sina underchefer osv. ned till polisen som arbetar ute i samhället och inte har någon under sig? Med ditt "skylla ifrån sig" resonemang hamnar ansvaret hos den enskilda polisen för beslut tagna av politikerna som bestämmer och det är absurt.

Jag tror den inställningen till eget ansvar är grunden till många av de problem vi ser i samhället, det är också grunden till SD:s framväxt. Ytterst är det folket som väljer sina politiker men det är ett kollektivt ansvar som aldrig kan bli individuellt, enskilda har i praktiken ingen som helst möjlighet att påverka.
Du vill utse vem som ska hängas? Och kommer fram till att det är politikerna (som generell svepande kategori).

Nej det är inte alltid någon endas fel. I fallet med denna myndighet så har nog det begåtts organisatoriska fel. Organisationen har förändrats och fungerar sämre.

Jag begriper inte resonemanget om att skylla ifrån sig?
Dina slutledningar anser jag vara snudd på horribla.

Tack och hej tråden.
 
Det är ju detta som är den springande punkten i fallet Eliasson. Han tillåts haverera myndighet efter myndighet. Det är så man böjar misstänka att han måste ha en hållhake på någon i regeringskansliet.
Det värsta är när man väl kört det i botten är det svårt att rätta till, det sprider sig nedåt och det finns då många personer på olika nivåer som är tillsatt på andra grunder än kompetens som gör det väldigt svårt.
 
Jag tror att det handlar om en anpassning, om än kortsiktig, till verkligheten.
Under rådande förutsättningar, med rådande organisation, resursfördelning och prioriteringar inom myndigheten, har jag förståelse för att polis på det lokala planet agerar pragmatiskt. Det handlar, tror jag, om att agera pragmatiskt lokalt för att hantera en lokal situation eller att inte hantera situationen alls.
I den bästa av världar skulle jag absolut inte vilja se strategier som bygger på samverkan mellan polis och autonoma mer eller mindre kriminella nätverk/släkter/organisationer. Jag skulle vilja se ett målmedvetet och effektivt arbete för att bryta upp och förändra sådana nätverk och för att lagföra de brott som sker. Men dels tror jag att det behövs en annan styrning och organisation än dagens, och dels tror jag att det behövs en helt ny nivå av samarbete även mellan andra myndigheter än Polisen.

Den typen av frågor känner jag tyvärr inte att jag kan påverka särskilt långtgående genom politiska val, där strålkastarljuset riktas på övergripande frågor och debatten gärna blir populistisk, utan stora delar ligger på tjänstemannanivå.
 
Det värsta är när man väl kört det i botten är det svårt att rätta till, det sprider sig nedåt och det finns då många personer på olika nivåer som är tillsatt på andra grunder än kompetens som gör det väldigt svårt.

Ja, och de i den riktiga kärnverksamheten orkar inte mer så antingen slutar de eller så blir de utbrända.
 
Det fanns en grupp poliser i sthlm som jobbade med just gängbrottslighet och fick bra effekt. Grupperingarna i södra sthlm växte sig inte så starka som de gjort i andra delar av Sverige. men om jag förstått det rätt innebär ny omorganisationen inom polisen att sådana grupper har upplösts, det ska sitta ensamma "proffs" på varje del av polisen istället för att som grupp samarbeta och få snabbare resultat.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp