• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Pinken
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 6
  • Visningar Visningar 771
P

Pinken

Jag har nu tagit en häst på foder. Han är inte halt men han har en konstig rörelse höger bak. Kommer speciellt i galoppen när han blir trött. I vänster varv på volten har han ganska svårt att räcka runt med höger bakbenet ( det benet med konstig rörelse)¨

Det k'nns inte när man sitter ¨på honom men det syns när man tittar på honom.

Kan det bero på att han är svag i de bakbenet? Ska tillkalla vet om han blir halt men han är absolut inte det som det är nu.

Vore intressant om någon annan hade något liknande be´kymmer.

//Pinken

Sv: Bekymmer

Min häst hade liknande problem, vilket visade sig vid ATG-besök att det var hasledsinflammation.
Tycker du ska be vet kolla.

Det kan sitta uppe i ryggen, det gör det på min häst,hon tappar liksom höger bakben.

Ta ut vet. samt kolla med ägaren om hästen haft problem innan.
Hoppas du har ett bra fodervärdsavtal, så att du inte får höra sen att du har "förstört" hästen:confused:

Jag har pratat med ägaren och hon vet inte om han har haft något tidigare eftersom att det inte känns när man rider honom och ingen annan har sagt nå tidigare. Är alltid jätte noga med att strecha hästen efter ridning och masserar honom koninueligt. Han är inriden som 3 åring därav inte särskillt musklad. (Varmblod av halvblodstyp)

Rider honom lugnt nu i alla gångarter för att se hur det utv sig

Senast ändrad av en moderator:

Hur gammal är hästen nu då?

Du gör ju som du vill, men jag skulle nog kolla med vet. Alternativt ta ut en ET.

Lycka till!

Låt hästen vila från ridning ett tag för att se om det blir bättre, det kan ju vara en överansträngning som går över.

Jora vi får se, ska vänta till jul iaf:) Jag skrev ovan att han var inriden som 3-åring, fel av mig menade att han var riden i 3 år. Dvs han är inriden som 10-åring. Det är som att sitta på en 13 årig unghäst ungefär. =) Nåja det löser sig nog var bara nyfiken på om nån annan hade haft liknande bekymer.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 164
Senast: Jamtland
·
Ridning Känner att jag behöver lite input från andra hästmänniskor. Hästen ifråga har alltid varit lite stelare i vänster varv och haft något... 2
Svar
21
· Visningar
3 413
Senast: tuaphua
·
Hästvård Skulle behöva lite tips ang min 13 åriga ponny. Denna lilla häst har varit på kliniken otaliga gånger men känns som grundproblemet... 2
Svar
20
· Visningar
4 031
Senast: Dopy
·
Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på... 2
Svar
28
· Visningar
6 086
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dejting
  • Vad gör vi? Del CCXIII
  • Eurovision 2025

Hund, Katt, Andra Djur