Bukefalos 28 år!

Bemötande lösspringande KATT

Monstermom

Trådstartare
36804


Totoro blev precis attackerad av en katt när vi var ute på promenad. Kattjäveln klöste honom från ansiktet, längs hela vänstra sidan och under magen. Den attackerade flera gånger. Vafan gör man? Jag har ingen aning om vems kattas det är, den var inte ett dugg rädd för mig heller och jag hade såklart ingen chans att få tag på den eller mota undan den - en katt är betydligt snabbare än jag.

Ser vi den igen så går vi såklart inte närmare, men den dök upp bakom oss idag och förföljde oss när vi försökte gå ifrån den. Finns det några knep att skydda sig från en snabb och aggressiv katt?
 
Men stackars Totoro! Katter borde inte få ränna omkring lösa hur som helst :rage:.

Fungerar dog defence spray på katter också kanske? Annars är ju en hink med vatten oftast ganska effektivt men något otympligt att släpa omkring på.
Katter är ju oerhört doftkänsliga så Dog defensespray borde fungera bra - men däremot att hinna sikta på en kattjäkel är nog betydligt svårare :o men kan räcka med att spraya åt kattens håll för att få den tänka till och backa
 
Förssvarsspray har jag faktiskt hemma någonstans, ska leta reda på den. Har aldrig använt den faktiskt så visste inte att den luktar illa? Hur långt kan man spruta med den?

Har väl inga ambitioner att faktiskt kunna träffa kattfan, men om det får den att hålla sig på avstånd så får det vara bra nog.
 
Amen oj! Stackars hund.
Det är ju inte riktigt friskt beteende känner jag. Jag hade haft med så att jag kunde spreja vatten på den. Ev. lagt ut ett meddelande i FB grupp om ni har en lokal och undrat om den tillhör någon.
Gör den inte det så hade jag kontaktat kommunen/ katthem/ en jägare som får skjuta den.
 
Amen oj! Stackars hund.
Det är ju inte riktigt friskt beteende känner jag. Jag hade haft med så att jag kunde spreja vatten på den. Ev. lagt ut ett meddelande i FB grupp om ni har en lokal och undrat om den tillhör någon.
Gör den inte det så hade jag kontaktat kommunen/ katthem/ en jägare som får skjuta den.

Jag har efterlyst ägaren i byns fb-grupp, ingen som känns vid den än i alla fall... Den såg välskött och frisk ut, såg inte hemlös ut. Men ja, händer det igen så kontaktar jag definitivt kommunen.
 
Amen oj! Stackars hund.
Det är ju inte riktigt friskt beteende känner jag. Jag hade haft med så att jag kunde spreja vatten på den. Ev. lagt ut ett meddelande i FB grupp om ni har en lokal och undrat om den tillhör någon.
Gör den inte det så hade jag kontaktat kommunen/ katthem/ en jägare som får skjuta den.

Jag känner också en vars hund blev attackerad av en katt. Hunden klarade sig utan skador men det var visst riktigt obehagligt! Katten bara dök upp och attackerade! Hunden blev ju rädd och försökte bara ta sig därifrån.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Usch vad otäckt!

Jag och Ebba blev förföljda av en katt när vi var ute härom veckan. Känns absolut som att den hade flugit på oss om vi inte gått vidare. Försökte skrämma den ett par gånger, men den var inte ett skit rädd
Asläskigt 🙈
 
Förssvarsspray har jag faktiskt hemma någonstans, ska leta reda på den. Har aldrig använt den faktiskt så visste inte att den luktar illa? Hur långt kan man spruta med den?

Har väl inga ambitioner att faktiskt kunna träffa kattfan, men om det får den att hålla sig på avstånd så får det vara bra nog.
Det är nog olika vad dom luktar - kanske. Just Dog Defense spray luktar oerhört starkt av menthol och det flyr nog de flesta katter från :D
 
Jag hade en som låg o tryckte under min vedbod o anföll Leon när vi kom hem. Ingen i grannskapet sa sig kännas vid katten. Den försvann efter ett tag, möjligtvis hund eller vargmat.
 
Jag hade en som låg o tryckte under min vedbod o anföll Leon när vi kom hem. Ingen i grannskapet sa sig kännas vid katten. Den försvann efter ett tag, möjligtvis hund eller vargmat.
En grannes katt försökte göra sig av med Monster på liknande sätt, lurpassade när vi kom hem och anföll, men då visste jag ju i alla fall vems katten var.

Det här är en skånsk by, det är villakvarter, tätt med små tomter, trottoarer. Tror inte det handlar om någon strövarkatt utan det lär vara en som bor här.
 
Min Casper på 4.5 kilo och chihuahua kropp blev överfallen av en katt när vi har ute och gick. Den låg och lurpassade och siktadevin sig på hunden.

Har aldrog någonsin sparkat ett djur på det sättet jag gjorde då.

Fick kicka till den 3 gånger innan dem gav sig.

Meddelade ägaren att dom bör ha sin katt under uppsikt ifall något hänt den och se till att hålla den inne.

Ägaren var riktigt arg på mig för att jag sparkade deras ögonsten som absolut inte gjort något fel.

Min hund klarade sig med några rivsår i ansiktet.

Händer det för gånger så kommer jag försvara oss igen och jag har inte problem med att rikta in en spark på djur som attackerar folk eller djur.
 
En grannes katt försökte göra sig av med Monster på liknande sätt, lurpassade när vi kom hem och anföll, men då visste jag ju i alla fall vems katten var.

Det här är en skånsk by, det är villakvarter, tätt med små tomter, trottoarer. Tror inte det handlar om någon strövarkatt utan det lär vara en som bor här.
I byarna runtikring där jag bor så har vi människor som matar och tar hand om vilda katter. Det gör ju att de ser välmående ut, men de är fortfarande vilda.

(Vi har haft en del problem mellan tamkatter och vildkatter, de som matar katterna får ju katter att flyttar dit, sen slåss de satan med de katter som bor där om revir.)

Jag är väldigt glad i katter, men jag har träffat ett par som verkar inte vara riktigt friska. En tam katt ska i.m.o. inte ge sig på en hund på det där sättet (om det inte är så att den skyddar sina ungar) särskilt inte en hund som är betydligt större.

Min hund har åkt på däng nångång av våra katter, när hon var valp och lekte för hårdhänt, när hon och ena katten rök ihop om maten, i båda fallen har det kommit en droppe blod. Aldrig att hon hade sett ut sådär efteråt.

Hon hamnade även i slagsmål med en av stallets halvtama katter. Hon kom runt kröken och där satt kattmamman med sin kattungen. När jag väl fick särat de så hade ingen av dem en skråma på sig, men det lät ju förjäkligt.

Mest anekdotiskt, tycker himla synd om Totoro! :heart
 
Amen oj! Stackars hund.
Det är ju inte riktigt friskt beteende känner jag. Jag hade haft med så att jag kunde spreja vatten på den. Ev. lagt ut ett meddelande i FB grupp om ni har en lokal och undrat om den tillhör någon.
Gör den inte det så hade jag kontaktat kommunen/ katthem/ en jägare som får skjuta den.

Det är inte alls ovanligt. Jag tror inte att det behöver vara något fel på katten, det är bara ett otyg när de får springa vind för våg utan uppsyn och ansvar.
Vi har haft två katter här i byn (barai närheten av min gata) som lurpassade i häckarna och anfäll passerande hundar.
 
Gissar att det räcker med att bara spraya vatten på katten faktiskt :)
Men det måste ju vara mycket svårare att både släpa med sig och använda på avstånd än en liten sprayburk? Jag är ju inte ute och planerar att träffa den här katten igen, men det är ju risk att den dyker upp flera gånger om dagen eftersom vi går genom byn för att komma ut på längre promenader också. Vad menar du jag ska bära med mig?

(Sen tvivlar jag på att vatten skulle hjälpa, den var liksom inte bara lite irriterande utan totalt låst. Totoro väger kanske 12-15 gånger vad katten gör så den tog rejäla risker flera gånger, jag vrålade åt den och försökte komma åt den - svårt när Tot är en så stor måltavla att jag inte hinner runt honom lika snabbt som katten flyttar sig och attackerar någon annan stans - och till slut piskade vilt med kopplet och den ändå fortsatte. Jag tror egentligen inte helt på sprayen heller, men den är i alla fall liten och behändig att ha med...)
 
Visa bifogad fil 36804

Totoro blev precis attackerad av en katt när vi var ute på promenad. Kattjäveln klöste honom från ansiktet, längs hela vänstra sidan och under magen. Den attackerade flera gånger. Vafan gör man? Jag har ingen aning om vems kattas det är, den var inte ett dugg rädd för mig heller och jag hade såklart ingen chans att få tag på den eller mota undan den - en katt är betydligt snabbare än jag.

Ser vi den igen så går vi såklart inte närmare, men den dök upp bakom oss idag och förföljde oss när vi försökte gå ifrån den. Finns det några knep att skydda sig från en snabb och aggressiv katt?
Hur reagerade Totoro på attacken?
 
Stackars Totoro!

Det enda jag kan tänka mig - förutom det som kommit upp i tråden redan - är att ta med ett dressyrspö eller ännu hellre en långpisk - iofs lite besvärligt att släpa med sig men då kanske man har en möjlighet att snärta till katten innan den hinner fram? I ett sånt läge hade jag inte haft några betänkligheter att ge kattf-n ett par rejäla smällar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp