Ben-/höft-/knäproblem??

antiloop8

Trådstartare
Jag blir snart knäpp, vad är felet???

Har ett sto som är 21 år i år. Hon har under en tid stått o vilat väldigt mkt på sina bakben. När hovisen var o skodde o skulle lyfta ena bakbenet knäade hon med det andra, så vi fick stå o stötta upp henne.
Det har inte märkts något vid ridning eller så att det har synts något i hagen eller så.

Nu ikväll när jag red henne "pratade" hon mest hela tiden, det lät som hon höll andan några sekunder för att sedan "prata". Hoppade av och sprang o gick brevid o hon "pratade" även då.

När jag kände på baklåren på henne så var hennes vänstra baklår mkt varmare än det högra. Så jag har issprayat henne nu ikväll o så ska jag ringa ATG-kliniken i Mantorp imorrn på morgonen.
Men är det någon som har varit med om liknande på sin häst? Vad kan det vara?

//Smått orolig matte

Sv: Ben-/höft-/knäproblem??

Pratat med vet. nu på morgonen.
Hon ska vila nu i en vecka och har det inte blivit bättre då ska jag åka upp med henne till kliniken.

Jag misstänker att det åldern som börjat ta ut sin rätt på din häst. Det är ju ingen ungdom längre som du har.

Hon är ju ganska gammal. Ibland kan det gå fort när gammla förslitningar i kroppen plötsligt blir "för mycket" för hästen.

Hoppas det inte är allvarligt.

Jag skulle nog ta ut vet på en gång så att du kanske kan få ngt smärtstillande och antiinflamatoriskt om hon har uppenbart ont, vilket det verkar som.

Jag tycker också att du ska ta henne till klinik så fort som du får tid. Hon behöver säkert både smärtstillande och antiflammatoriskt. Är det lederna kommer hon säkerligen sprutas med tuppkam också. Det viktigaste är ju dock att få röngtenbilder på lederna i bakbenen så att du vet hur läget är.

Blir däremot nyfiken på "pratandet". På vilket vis? Jag kan inte alls tänka mig vad det skulle kunna vara. Stönade hon?

I motsats till andra tycker jag inte åldern är faslig att hon ska bli dålig från en dag till en annan (om hon varit helt fräsch alltid innan, förstås)

kan hon ha fått en spark där hon var varm, eller skadat en muskel på annat sätt:confused:

Snabb uppdatering

Millan är jättedålig idag. Ligger mest hela tiden och har svårt att resa sig. Väldigt trött.
Akutvet. på väg ut nu.

Ska iväg här igen.

Nu har vet. åkt hem.
Millan var väl vad man kan kalla väldigt illa däran. Det konstaterades en rejäl kolik med förstoppning.
Hon var mkt medtagen med ökad puls. Nedsatta ljud o funktioner i tunntarmen.

Ska upp kl 19 igen o kolla hur hon är efter att medicineringen släppt, blir hon sämre kommer vet. ut igen.

Vilken jäkla dag :crazy:

Hoppas att det löser sig... på alla sätt;)

Vilken tur att du tog ut vet:crazy:

Lycka till!!

Lycka till, bra att du var så uppmärksam och att det inte är NU du är utomlands!

Kolik är inte att leka med, håller alla tummarna för er...

men usch!
har inga råd att ge, men tänker på dig och din fina häst, och håller båda tummarna!

Liknande trådar

Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 499

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Bästa kloslipen?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

Tillbaka