Benfrågor?!

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare Rapid
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 636
R

Rapid

Mitt 15-åriga arabsto har de senaste 3 veckorna haft märkbar men inte kraftig svullnad+tjockhet i sitt ena framben över senan (mellan knä och kota) som kommit och gått. Ibland har även samma hov varit lite varm.

Tror inte jag skulle reagerat på ovanstående om det inte var för skillnaden mellan detta ben och de övriga (då hon normalt lätt "tjocknar" lite i benen då hon stått inne några timmar).

Hon har inte varit halt.

Detta har alltså kommit ena dagen och varit borta någon dag senare, för att nu senast återkomma efter en vecka utan symptom. Hon är även lite tjock och gallig i bakbenen över senor och has, men inte markant mer än tidigare. Kanske något mer i det bakben som är diagonalt med svullet framben..

Jag har aldrig haft problem med hennes senor tidigare. Hon hoppas inte pga en ringa pålagring i (samma) framknä.

Hon äter i princip bara grovfoder.

Någon i mitt stall tycker att hovslagaren sparar för långa tår på henne och sa att det kunde vara en orsak. Jag tycker inte att hennes tår är särskilt långa (men är inte så kunnig) och hon verkades senast för 6 veckor sedan.

Hon springer en del i sin hage med sina kompisar och hon är broddad med 4 brodd per sko sedan december.

Jag har ännu inte tagit ut veterinär men skall göra det i nästa vecka.

Några funderingar/synpunkter på denna långa och röriga fråga?

/R

Jag har för mig att jag hörde en gång för typ läääänge sen när vi var inne med ena hästen som hade en gaffelbandsskada att hästar med lättare sen- och gaffelbandsskador inte alltid är synligt halta utav det.Om det stämmer eller ej,det vet jag inte,stämde iof nästan på den vi var in med,svullen,diffust knackig men ej halt..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 210
R
Hundavel & Ras Jag tycker också att det låter som att en käck utställnings/sällskspsavlad labbe skulle kunna passa din vän bra :) Kanske att det går... 2
Svar
36
· Visningar
1 831
Senast: ildiko
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 538
Senast: Lavinia
·
Hästvård Jag behöver råd i ett dilemma. Jag står inför att ta bort min häst som bara är 14 år. Det känns jättejobbigt och man grubblar över... 2
Svar
20
· Visningar
3 050
Senast: Anna-L
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Vi som letar häst II
  • Födda 2022