Bengal katt

alazzi

Trådstartare
Någon som har en sån? Jag bor ju i Tyskland så jag letar ju givetvis först i Tyskland efter en uppfödare. Men jag tar gärna del av andras erfarenheter av denna ras.

Tyckte att de är riktigt snygga och jag måste ju ha en speciell katt efter Hobbe. Hur ska man annars kunna ersätta en KUNG?

Sv: Bengal katt

Jag har en bengalfröken som heter Livia samt är förhoppningsvis snart uppfödare av rasen. Jag vet inte riktigt vad du vill veta, men lite allmän information om bengaler kanske?
Det är en aktiv, påhittig, pratig och busig katt som generellt sett tar olika miljöer, barn, djur och andra påhitt bra. Man kan säga att det är en katt som kräver en del aktivering och engagemang från sin ägare för att må bra och de flesta trivs bäst med en kattkompis att leka med. Jag har bengal och maine coon och det funkar alldeles utmärkt!
I tyskland finns det en hel del bra uppfödare, så det ska nog inte vara några problem för dig att hitta en bra katt där.

Här är en bild på min lilla potta:
livia143.jpg

Vi har en aktiv dotter på 5,5 år så det är ju ett stort plus om katten är social och aktiv tycker jag. Vissa raser är ju lite flegmatiska så en sån vill jag inte ha. Jag är ju hemma mycket så katten kommer att få mycket sällskap.

Har kollat runt lite på tyska sidor och hittat en uppfödare som har en 6 månaders till salu. Undrar ju givetvis varför den inte är såld tidigare. Annars har jag inte hittat någon som har katter till salu. Är ju en ganska ovanlig ras så det kan kanske bli svårt att hitta en ny familjemedlem.

Men det känns bra att börja leta, det lindrar sorgen efter Hobbe.

Ibland backar köpare ur i sista sekund, ibland tror man det är en lovande avelskatt och sen visar det sig att det var "fel" när den vuxit lite. Inte sällan tar köpare tillbaks halvgamla ungar om köparen tex blir allergisk, så det brukar inte vara något fel på de som "blir kvar".
(Ibland tvärtom, det är en uppfödare som inte slöpper iväg till ett halvlämpligt hem bara för att katterna börjar växa ur gullighetsfasen)

Lycka till med letandet, en första sållning när det gäller dyrare raser som bengalen är att kolla så att de verkligen är reggade, har med sig stamtavla mm. Det finns en del "buskavlare" inom populära raser som producerar kattungar för pengarnas skull..

En energisk femåring hade varit guld som lekkompis till Livia! Hon tycker det är kul när vi har barn på besök som kan leka med vippor och busa med rep och kattleksaker.

Som Sassy redan har sagt behöver det inte vara något fel alls på en halvårsgammal unge. Jag vet flera uppfödare som sparar ett par stycken av sina mest lovande ungar från en kull, även om bara en unge i slutändan ska vara kvar i katteriet, för att evaluera vilken som utvecklas allra bäst. Den som slutligen säljs då är alltså också av riktigt bra kvalitet. Fråga uppfödaren varför kattungen fortfarande är osåld och se om du får ett vettigt svar.

Dina bilder är ju helt fantastiska!:love:
Nu tycker jag att du får bild bomba oss lite. :D

Den här katten är till salu för förhållandevis lite pengar som sällskap. Har sett vad avelsdjuren kan kosta. Ska givetvis se till att katten är registrerad ordentligt, man vill ju inte gynna buskavlare.

Uppfödaren skulle ringa till min man under dagen, men har inte gjort det ännu. Så jag har inget svar än om varför han blev kvar.

Det jag undrar över om det går att lämna katten en hel dag? Vi är ju iväg på mycket hästevenmang och blir då borta hela dagen. River katten hemmet då?

Ska du lämna katten ensam ofta och länge så hade jag rekommenderat att du köper två katter så att de har sällskap av varandra. Någon gång då och då är ingen fara. Att katten river huset behöver du nog inte oroa dig för, men den kanske får det lite tråkigt ensam hemma hela dagen.

Kan man låta den vara utomhus i trädgården i band?

Ska man ha två bengaler eller går det med en huskatt och en bengal?

Ute i trädgården i sele + koppel går fint under uppsikt. Annars är risken stor att katten lyckas krypa ur selen och smita.
Bengal och huskatt brukar gå jättebra såvida det inte är en riktigt lugn och slö huskatt. Då kan den nog tycka att bengalen är lite jobbig.

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har en exotic idag som alltid varit innekatt, 4 år. Hon är numera kastrerad och har börjat gå ut med gps, och när jag och hundarna... 2
Svar
37
· Visningar
2 111
Senast: Mia_R
·
Övr. Katt Som några av er kanske vet så gick våran älskade Sotis Skrotis Skrotnisse "Nisse" ur tiden för ett tag sedan nu. Han har lämnat ett... 2
Svar
23
· Visningar
1 391
Senast: miumiu
·
Övr. Katt Jag har två nya ungkatter (typ 9 månader), som blev klappade en del när de var små men som senaste månaderna innan de kom till mig inte...
Svar
15
· Visningar
1 122
Senast: Skjøldur
·
Katthälsa Hoppas på tips, tankar och idéer. Uppgiven då vår ena katt inte har synts till sedan natten till den 19e oktober :( Hon är en katt som... 2 3
Svar
42
· Visningar
5 260
Senast: Ajda
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka