Benlindor eller benskydd?

Loretta713

Trådstartare
Hejsan!

Jag har några frågor, man ser ju många med benlindor till deras rid outfits! Och personligen tycker jag det är skit snyggt! Men när jag ser folk använda benlindor så är det oftast i dressyren. Mina frågor är då...

Hur hjälper benlindor hästen? Eller är det bara något folk använder för att det är snyggt? Kan man hoppa med benlindor? Vad borde man välja av benlindor och benskydd? Vad hjälper hästen mest av benlindor och benskydd? Etc...

Tack på förhand!
 
Lindor hjälper när hästen stryker sig och lite mot slag.
Lindor används främst inte inom hoppning för att det högre tempot gör att det kan bli riktigt farligt om lindan har börjar gå upp och hästen trampar på lindan, oftast vill även hoppryttare att det ska vara öppet fram men skydda senorna.
 
Använder aldrig lindor länge då det finns så bra skydd idag som andas (vilket inte lindor gör), sitter bra på benen och med tanke på risken om lindan börjar gå upp.
Kommer det till slag så skyddar även där benskydd bättre än lindor, lite beroende på vilken typ av benskydd såklart.
 
Jag har det för att skydda mot lätta strykningar och för att det är smidigare att tvätta och torkar snabbare än benskydd (sliter lite för mycket att tvätta benskydd en gång i veckan när det är lervälling eller bara väldigt blött ute ;)).

Men har det bara vid skitväder och jag vill spara på senskydden, eller för att vara lite extra fin och leka dressyr häst :rofl:.

Värme är inte så jätte bra för senorna och lindor ger inte så mycket stadga att jag ser ngn nytta med det.

Har 50/50, elastiska eller polo lindor och mias paddar.
 

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Diskuterade sadlar med en stallkamrat och hur olika personer gör med sadlar. Har ni en sadel som är utprovad till just er häst...
Svar
6
· Visningar
623
Utrustning Hej! Jag läser till sadelmakare men eftersom jag är helt ovetandes om vad som är modernt och vad som går hem hos hästfolk idag behöver...
Svar
12
· Visningar
1 364
Tjatter Jag handlar ju via ICA online med hemkörning en gång i månaden och där emellan blir det två olika Hemköp, Lidl eller en annan ICA. Jag...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
3 175
Senast: Enya
·
Ekonomi & Juridik Hej på er, det finns säkert mängder av sånna här frågor på nätet men har inte hittat hur man gör i exakt vår situation. Sambon har en...
Svar
3
· Visningar
1 118
Senast: Bee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Löss
  • Fjordingtråden

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp