benlindor+paddar?

B

**BORTTAGEN**

Bör man ha paddar(bandageunderlägg) under benlindor när man rider?
 
Ja det bör man för att hästen inte ska få sår(brännsår)Och bandagera inte utanför padden.
Del tycker att man inte behöver ha padd och hälst på fleec lindor.
Mitt råd Bandagera. Och gör det inte för hårt och inte för löst.
 
men hur är det egentligen med fleecelindor? Måste man ha under?
 
Jag har fleecelindor och under dom använder jag ej padd vid ridning, men ska jag ha dom som stallbandage, använder jag padd.
 
Du bör ha paddar av neopren, dels skyddar de bra och dessutom bränner de inte. Vanliga paddar kan bränna, jag har sett flera fall av riktigt otäcka blister/bränn skador på hästar som rids med lindor.

Rider själv med underlägg av neopren och de används mycket i travet för de stör inte hästen lika mycket som "riktiga" skydd.
 

Liknande trådar

Utrustning Okej… Utprovad sadel. Verkar ligga balanserat och vippar inte, i stallgången. Vid rörelse (vid hand) så rör sig sadeln mycket bak, i...
Svar
11
· Visningar
1 645
Senast: caballus
·
Utrustning Behöver ev köpa ny padd och blivit tipsad om foampadd typ ogilvy eller snarlik. Ser att både Börjes och Hööks har nåt liknande, någon...
Svar
7
· Visningar
661
Utrustning Har en hoppsadel som glider fram på hästen, märks främst just när vi hoppar. Sadeln är utprovad av sadelprovare med bra rykte. Har ni...
Svar
6
· Visningar
559
Senast: Silje
·
Utrustning Då var det dags att se över sadelsituationen igen, då vi fått problem med svullnad och ömhet vid mankbasen. I väntan på att sadlarna...
Svar
6
· Visningar
966

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp