Bukefalos 28 år!

Benlindor, tips!

M

majafresk

Hej! Jag har aldrig lärt mig precis hur man lindar ben. Finns det någon vänlig själ som kan ge mig lite KONKRETA tips och råd om detta!? Behöver bara veta grundläggande om hur man gör, hur hårt man ska linda osv.
TACK på förhand

Maja :)
 
Man ska linda lagom hårt :D Man ska väl få in två fingrar under padden när man är färdig tror jag. Dra inte åt lindan men spänn ändå så att den sitter ordentligt.

Hur man lindar beror ju lite på hur långa lindorna är, det får man pröva sig fram till.

Lägg padden så att den yttre fliken pekar bakåt och lägg lindan så att den rullar bakåt när den är på utsidan hästens ben (så ska det bli rätt på slutet om lindan är upprullad rätt) På frambenen börjar jag lite ovanför mitten och lindar neråt och sen upp igen. På bakbenen börjar jag längre ner. Jag tycker det blir snyggast om man lindar både högt upp och långt ner och det ska inte synas någon padd under.

Så det var väl en lång och fin förklaring? :) Hoppas du förstår vad jag menar iaf :D

En sak till; För att lindorna ska bli rätt upprullade knäpp kardborren och rulla in det. Men det visste du säkert.

malu
 
...och lägg lindan så att den rullar bakåt när den är på utsidan hästens ben (så ska det bli rätt på slutet om lindan är upprullad rätt)

Det var ju så jag gjorde :idea:
Då kanske man inte ska ha så dåligt självförtroende och tro att häststackarn ska gå sönder? ;) :D

Blir nog kanske lite ridbilder med lindor imorgon... :love: :d
 

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska kanske börja kolla på häst snart och tänkte kolla om någon har något bra tips på ridövningar man kan göra för att lära...
Svar
10
· Visningar
1 072
Senast: MiniLi
·
Utrustning Hej Alla duktiga, kloka och snälla hästmänniskor som finns här på forumet! Nu vill jag ha råd av någon som provat bägge hacken på samma...
Svar
1
· Visningar
842
Hundträning Hej! Jag är ny här och hoppas inte någon anser att jag har en "dum fråga"! Det här verkar vara ett nyttigt forum. Har en vit herde som...
Svar
10
· Visningar
1 307
Senast: Lisalei
·
Hästvård Jag behöver hjälp! Jag har en 1-åring SWB som i början av juli gjorde illa sig i hagen. Veterinär kom ut och konstaterade att det...
2
Svar
28
· Visningar
3 973
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp