benlindor.?

Vita_N_6520

Trådstartare
vilken sorts benlinda är det man ska ha när man rider?
Kan man ha stalllindan på när man bara skrittar en sväng?
Om man lindar, ska man då ha på alla fyra elelr räcker det med båda bak, eller kan man ha på bara det benet det behövs?

Hästen ja rider är lite svullen i benet nämligen efter en spark (?), haltar inget o behöver samtidigt röra på sig lite.
Därför jag undrar...

Det räcker ju om du lindar frambenen om det är ett framben som är skadat. Använd fleece- eller elastiska lindor med padd.

Jag rider alltid med Elastiska lindor och paddar under, och nattlindorna består av fleec och tjockare pad. Men jag lindar bara vid träning. Har skydd på när jag rider i skogen. Men om din häst är svullen så säjer jag samma sak; det räcker att linda två ben, t.ex om ett bakben är svullet, så linda då båda bak. Sedan hjälper det att minska svullnaden genom att spola iskallt vatten på eller smörja in med Isbalsam/isgel. / :banana:

att kyla benet hjälpte ingenting men ja har liniment på efter ja har ridit nu så det har gått ner lite.

Men ja hade lindor på förrut, vanliga fleece det kanske man inte ska ha då?

För att uppnå någon effekt genom att spola vatten, så ska man stå i 20 minuter eller lite mer. :)

Men ja hade lindor på förrut, vanliga fleece det kanske man inte ska ha då?

Hur menar du? :confused:

ja men det blev bara stelare när man kylde det.
Hon va lixom inte svullen mjukt, utan benet va typ stenhårt.

ja menar att man kasnke inte ska ha vanliga fleece lindor när man rider? För ja hade det när ja red igår..
Jaa skriver lite luddigt :p

NÄr jag rider föredrar jag att ha lindor som åtminstone delvis är elastiska (min förra medryttarhäst hade såna osm var hälften fleece och yttre delen elastisk vilket var superpraktiskt) eftersom de sitter bättre när hästen rör sig. Skrittar du bara skall det väl inte vara något större problem. Tänk på att skilja mellan stallbandage och "vanlig" lindning för arbete, det kan kännas klumpigt för hästen.

Sv: Re: benlindor.?

man kan väl rida med fleece lindor utan problem?
på min gamla skola red vi alltid me fleece..fanns elastiska med men dom sa att de inte va så stor skillnad..fast elastiska kanske är lite smidigare för hästen?

Sv: benlindor.?

Skillnaden mellan elastiska och fleece är att elastiska ger stöd och det gör inte fleecen.

Daffne

Man bör ha paddar till alla lindor!

Det behövs inte mycket för att orsaka svårläkta senskador, det räcker med att ett varv är liiite hårdare åtdraget, eller att lindan glider, eller att hästen fastnar i något så att lindan dras åt. Inte värt risken helt enkelt... :crazy:

Alltid paddar!

så fleece är onödigt att rida me då? om de inte ger nåt stöd endå?

Köp ett par rikigt bra paddar (eskadron :bow: ) samt Bocaj benlindor (eller liknande i Acryl) så blire bara bra!

Jag har acryl lindor när jag tränar (elastiska men endå inte lika elastiskt som "vanliga") men om jag endast ska jogga eller longera (när jag ine behöver stödet utan bara andvänder dom som skydd) så lindar jag med tunna fleecelindor + paddar. Rider jag ut så har jag benskydd (lindorna blir så skitiga + att jag inte vill riskera att de lossnar och han trasslar in sig i ett träd eller liknande...

finns de nån risk med att använda benlindor även om dom inte behöver de?
tycker de e kul o de ser fint ut..

Asså de finns ju risker med allt, benen blir ju mer kännsliga när man itne har benlindor då, eftersom att benen anpassar sig till att de har de dära extra stödet och skyddet innan ockås.

Men om du andvänder fleece lindor + paddar så ger det inget speciellt stöd. utan mer som skydd.
Då påverkas inte benen märkbart.

va skönt..då ska ja fortsätta att linda dom små benen.. :bump:

Daffne skrev:
Skillnaden mellan elastiska och fleece är att elastiska ger stöd och det gör inte fleecen.

Daffne

Excuse moi!

Det var det dummaste jag hört, linda på ett par fleccelindor på dig själv så ska du få känna på stöd!

Och kyler gör man på en direkt slag/senskada för att dämpa den akuta blödningen, sen värmer man.

Om jag skulle skritta en skadad häst så skulle jag linda med fleece+padd för både värme och stöd.

Men det ger inte samma stöd som en elastisk linda.

Om man vill ha bendlindorna som stöd så ska man ha elastiska, men behöver man inget spec. stöd så kan man ha fleece lindorna iaf.

Det finns ju en anledning till att när man lindar vrickade fötter o likn. bland människor så använder man elastiska lindor. Stödet kan bli nästan helt stumt om man är hårdhänt...
Samma sak gäller ju även för hästar, varmt och lätt stödgivande stallbandage i fleece, men elastiska lindor är mer stödgivande vid hård träning.
Dock kanske man inte ska linda så de inte får ner något blod... :smirk:

Varför är det det dummaste du hört ? :crazy: Det säger väl sig självt att elastiska ger stöd men inte fleece därför att fleecen blir stum så fort du lindar på den. Fleecen värmer och skyddar mot slag men något elastiskt stöd ger den inte.

Du lär ju linda rätt (För)hårt om du ska få fleecen att ge stöd=att fleecen blir stum.

Dessutom så blir jag trött när folk ska jämför hästen med oss människor. Linda på ett par fleece runt dit eget ben och känn efter bla bla bla.. Hästar kan inte jämföras med oss människor, inse det!

Och varför vara otrevlig mot mig och min åsikt bara för att du har en annan. Såhär är jag upplärd sådär är du upplärd, det betyder alltså att inget är egentligen rätt och fel.

Daffne

Jag brukar ha lite kraftigare/grövre "halvelastiska" lindor när jag rider, eller 3-3,5 m fleecelindor. 4 m fleecelindor klassar jag som stallbandage o dom blir för långa o bylsiga att ha vid ridning tkr jag.

Fleecelindor är nog att rekommendera om hästen e lite skadad.

Liknande trådar

Hundhälsa Har haft många valpar men aldrig någon som haltat peppar peppar. Har nu en tio veckors jaktlabbe. Hon lekte med storasyrran, båda...
Svar
18
· Visningar
1 540
Senast: DeCloe
·
Utrustning Tjo, är denhär fett misslagoma årstiden nu, när grusvägarna tinat fram, men hage är fett snöig och isig än, och gården bara bitvis isig...
Svar
6
· Visningar
543
Senast: Shixle
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
648
Senast: cowgirl81
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga... 2 3 4
Svar
74
· Visningar
5 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka