• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Hejgratäng
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 158
H

Hejgratäng

Tjao.
Kommer med yttligare några frågor om benlidor.. tycker dte är ett litet krångligt ämne.

- Kan man använda fleecebindor när man rider?
I hööks har de nämligen "fleecebandage som matchar våra schabrak"

- hur går ni när ni lindar? Börjar ni från mitten, sedan nedåt och sedan upp igen?

- Vad tror ni om hööks lindor som är hälften fleece o hälften acryl (tror jag) där man ska använda fleecen som padd ?
(snygg e de iallafall)

hm.. tror det var det jag ville fråga om.
hare!

Sv: Benlindor

1. Fleecebindor? Fleecelindor?
Ja, självklart att man kan ha det när man rider, annars skulle dom väl inte säljas? ;) :p

2. Börjar på mitten av benet, går neråt och sedan uppåt. Se till att det inte blir veck och knöligheter - risken för skador är stor! Dra åt försiktigt men "bestämt" när du har lindan på FRAMSIDAN av benet.

3. Delade meningar om dessa lindor... :p
Det är svårt att få det jämnt och snyggt, och fleecen kan ändå inte ersätta en bra padd. (Föredrar själv att ha padd + linda)

En bra länk får du också :)

Jag själv förstår inte vitsen med att rida med benlindor...
Dom ger inget stöd utan värme.. och hästen blir ju ändå varm när man rider den :/
Ska man skydda mot slag så tycker jag att strykkappor/senskydd är bättre.

Farouk skrev:
1. Fleecebindor? Fleecelindor?
Ja, självklart att man kan ha det när man rider, annars skulle dom väl inte säljas? ;) :p

2. Börjar på mitten av benet, går neråt och sedan uppåt. Se till att det inte blir veck och knöligheter - risken för skador är stor! Dra åt försiktigt men "bestämt" när du har lindan på FRAMSIDAN av benet.

3. Delade meningar om dessa lindor... :p
Det är svårt att få det jämnt och snyggt, och fleecen kan ändå inte ersätta en bra padd. (Föredrar själv att ha padd + linda)

En bra länk får du också :)

Angående fleecelindor så kan man ha dom när man rider, men det ger inte det stöd som elastiska lindor gör (d v s elastiska lindor är mkt bättre om man ska rida med dom). Fleecelindor används främst som stallbandage.

Jag har aldrig använt lindor som är hälften/hälften, där man inte behöver någon padd. är lite skeptisk mot dem, är rädd att "padden" inte blir jämn och bra. Därför använder jag hellre en vanlig padd med linda över!

Jag brukar använda lite kraftigare/tjockare ridlindor (typ halvelastiska). Såna tunna, super-elastiska ridlindor tkr jag inte om, de är för elastiska helt enkelt.
Visst kan man rida med fleecelindor, men jag brukar i så fall ändå ha padd under och använda dom som inte är i så kraftig fleece och dom som är 3 m (4-5 m är för långa, används som stallbandage).

När jag lindar, börjar jag på mitten, går ner och hela vägen upp, slutar strax under framknä/hasen.

tack för svaren hörrni, har varit till god hjälp. Ett steg närmare till den perfekta hästmänniskan :p

Jo, det kan man väl, det ger inte samma stöd som elastiska men det är iofs mkt snyggare så jag använder oftast fleece :angel:

- hur går ni när ni lindar? Börjar ni från mitten, sedan nedåt och sedan upp igen?
under knäet, ner och upp på knäet lite granna.

- Vad tror ni om hööks lindor som är hälften fleece o hälften acryl (tror jag) där man ska använda fleecen som padd ?
(snygg e de iallafall)
aldrig aldrig aldrig... det är fult, hur ska det ge bra stöd? näe, verkar bara som en dålig idé, har provat nån gång men nesh. Om man vill ha lindor vid hoppning kan man nog ha dem iofs, för den elastiska är väldigt elastisk o sitter väl bättre än vanliga+padd vid hoppning. Det är iaf dem man ser oftast på tävlingar när de har lindor...

** Ja, vill man linda bara för det "är snyggt" så duger fleece alldeles utmärkt ;)

** Jag börjar under knäet, går ned och lindar ner över kotan, och sen upp igen & fäster.

(snygg e de iallafall)

** Stödet blir inte lika bra som med en bra padd, och det är svårare att få jämnt...
De första lindorna jag köpte var sådana (fast med fleece längst in) dom är snygga om man får dom jämna, men det är lite trix med det! Föredrar padd.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Har läst många trådar om folk som frågar vilken utrustning mm som behövs och är bra att ha. Så jag gjorde en lista med saker som... 2
Svar
22
· Visningar
5 000
Senast: nullo-modo
·
S
Utrustning Hej! Jag har nyligt köpt mig ett par matchande benlindor och schabrak, tänkte testa använda det på medryttarhästen. Men då kommer vi...
Svar
3
· Visningar
1 234
Senast: lewellyn
·
G
Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni använder för utrustning när ni rider eller motionerar hästen? :) som när ni hoppar, rider dressyr... 2
Svar
32
· Visningar
7 573
Senast: Domino_s
·
S
Utrustning Jag har nyss beställt ett par Gel benlindor (hälften gel, hälften fleece) och satt och kollade lite på nätet och såg även Gel paddar... 2
Svar
21
· Visningar
4 493
Senast: __Stilett__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka