Bukefalos 28 år!

Benmärgsprov

miumiu

Trådstartare
Någon här som har gjort ett benmärgsprov?

Min sambo ska göra ett i Augusti och han har rejäl ångest över detta. Såklart har han googlat och läst sig till att det är OERHÖRT smärtsamt. Har förstått det som att man som vuxen får lokalbedövning och eventuellt lugnande (vilket han kommer behöva). Själva ingreppet går ju väldigt snabbt men har man mycket ont efteråt?
 
Njae. Det är väl som med mancold. Karlar får mycket mer besvär....

Man får självklart bedövning och det är inte speciellt smärtsamt ens efteråt.
 
Njae. Det är väl som med mancold. Karlar får mycket mer besvär....

Man får självklart bedövning och det är inte speciellt smärtsamt ens efteråt.
Nu har jag ingen personlig erfarenhet, men när jag googlade så dök det upp info om en studie där 70 % upplever det som smärtsamt och 12 % hade problem upp till någon vecka efter. Förvisso var texten från 2009. https://www.blodcancerforbundet.se/media/yzkkhpyo/haema-1-2009.pdf Så låter kanske lite mer än mancold? Det är väl vettigare att vara förberedd på att det kan göra ont, stålsätta sig och bli positivt överraskad om det inte är så än tvärt om? Sedan kanske man inte vinner på att vara för dramatisk, men det låter väl som en vettig ingång annars?
 
Smärta upplevs väldigt individuellt. Jag var rädd, har sprutfobi och tyckte själva provtagningen gjorde skitont. Värken efteråt var hanterbar. Om det skulle bli aktuellt igen, skulle jag be om en kort narkos. Sådan som används här vid gastro- och koloskopi. Det förutsätter ju dock att man är ok med narkos.

Ser inga fördelar med att jag stressar upp mig och personalen genom panikattack och rymningsförsök medans någon stackare ska försöka pricka rätt och få ut benmärg.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Ok varning för triggande ämne kanske, men känner att jag behöver bolla mina tankar. Har nog alltid eller iaf sedan väldigt ung ålder...
2
Svar
20
· Visningar
1 621
Senast: miumiu
·
Övr. Barn Jag har en son som är extremt rädd för sprutor och nålstick. Överlag är han väldigt rädd för att saker ska göra ont, att ta bort en...
2
Svar
29
· Visningar
2 590
Senast: Cattis_E
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är...
7 8 9
Svar
170
· Visningar
10 486
Senast: SiZo
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 317
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp