Benskydd eller inte?

LillaVita

Trådstartare
Vad tycker ni? :)
Om man har en häst som varken trampar sig eller stryker emot benen när man rider.
Ska man strunta i skydd, eller ska man ändå ha - i förebyggande syfte..

Senast ändrad:
Sv: Benskydd eller inte?

Jag brukar inte ha skydd men ska jag rida där jag vet att hästen behöver extra stöd eller skydd så använder jag det.

Jag har i princip alltid skydd eller lindor i förebyggande syfte. Man vet aldrig vad som kan hända!

Har alltid skydd runt om vare sig det behövs eller inte i förebyggande syfte.

Jag har alltid skydd på min häst när jag rider, han stryker sig inte men i förebyggande syfte. Hästen kan bli rädd och slå på sig exempelvis, inte kul att ha den stående i flera veckor om man hade kunnat undvika det med ett par skydd...

Det är givetvis valfritt.
Själv kör jag med, varken det behövs eller inte.

Min unghäst har alltid skydd runt om (höga damasker + boots fram) vid all träning vintertid.

Hon har visat prov på enorm klantighet, och är dessutom extremt infektionskänslig vid sårskador, så jag chansar inte!

Helst skulle hon ha väl skydd även i hagen, men man måste ju dra gränsen någonstans. Hon verkar även ha fått bättre kroppskontroll senaste året, så det kanske blir bättre och bättre. :)

När broddarna är borta kommer jag nog bara att använda skydd bak vid ridning, och kanske även boots fram vid lösgaloppering och longering.

klart man ska ha.

vet aldrig vad som händer, hästen kan bli skrämd eller snubbla. benskydd är en så otroligt billig och enkel försäkring! ett slag mot senan kan göra hästen obrukbar för resten av livet.

Skydd runt om oavsett om det behövs elr inte. Man vet aldrig vad som händer, bättre att veta att man då har försökt skydda ifall det händer ngt.

använder alltid skydd runt om, om hästen inte har tagit ett lerigt fotbad i hagen för då gör det mer skada än nytta om det inte går att borsta bort ordentligt (gruspartiklar som gnids mot den tunna huden..)

Jag har alltid skydd runt om. Både när jag rider i ridhus, paddock eller i skog, eller var som helst. Benen är känsiga, och som någon sa innan mej; det räcker med ett slag så kan hästen vara obrukbar för livet.
I skogen kan det ju ligga lite vad dom helst. T.ex. taggtråd eller liknade, och det är ju inte så kul att få det i senan :crazy:
Nä, jag kör alltid med bensydd. Det är en billig försäkring!

jag har skydd fram när jag hoppar eller rider ut. Rider jag dressyr kör jag med fleece lindor eller inget.

Min ena trampar sig aldrig. Han stryker aldrig ihop med benen och har inte haft ett sår på tre år. M.a.o. behöver han inte skydd. När han hoppar har han skydd runt om, när han rids lätt i ridhuset eller rids ut om det är lerigt går han bara med framskydd.

Beror på vad man gör.
Vid hoppning eller i skogen (+hårdare ridning) tycker jag man kan ha det i förebyggande syfte.

Ska man trimma lite dressyr på ridbanan-nej.
Ska man skritta ut en halvtimme-nej.

Jag har alltid skydd runtom på min unghäst, antigen benskydd som även skyddar kotan eller lindor, även boots under vissa perioder då han växer mycket baktill.

För övrigt så är det som andra också säger, skydd är bra ifall att. Billig försäkring.

Alltid benskydd. Billig försäkring om olyckan skulle vara framme.

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
527
Senast: Elo
·
Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
561
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
473
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag har tidigare om åren tagit in hästarna dagtid pga alla hemska bromsar som jagat dem men även så de fått vila lite från solen och...
Svar
15
· Visningar
754
Senast: lytesout95
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka