Benskydd- hur vet man om det behövs?

finapina

Trådstartare
Ja, hur vet man om hästen behöver benskydd eg ? Tycker att många halvblod har det "nuförtiden", åtm fram?Om den trampar sig fattar jag, men annars??

Sv: Benskydd- hur vet man om det behövs?

Många har beskydd om utifall att... Hästen kanske kan trampa sig, stryka sig eller riva sig på en pinne i skogen.

Själv föredrar jag att rida så naket som möjligt om benen, då får hästen bättre känsla för var den har fötterna och blir försiktigare.

En häst som stryker sig är jag inte så intresserad av, det beror ju i grund och botten antingen på fel fysiska förutsättningar eller kasst rörelsemönster.

Givetvis är hoppning en annan sak, där finns ju större risker att slå i t ex bommar.

All användning av skydd är ju förebyggande-det är väl inte så svårt att förstå? Sen har jag aldrig märkt att en häst skulle bli mindre försiktig med benen för att den jämnt går med skydd. Skillnad i hoppningen dock.

All användning av skydd är ju förebyggande-det är väl inte så svårt att förstå? Sen har jag aldrig märkt att en häst skulle bli mindre försiktig med benen för att den jämnt går med skydd. Skillnad i hoppningen dock.

Jag vet ingen häst som inte blir mindre försiktig när de har skydd, och dessutom har de blivit känsligare och blivit lättare skadade mer eller mindre av all denna överanvändning som folk har med benskydd..

Benskydd är för det mesta onödigt, hoppning och terrängen i FT är väl då man behöver det egentligen.

Men det är ju tydligen snyggt och hippt att lägga stora summor på onödiga benskydd som slutar med känsliga ben som sen lättare går sönder = klinik besök= högre premier = dåligt för både häst och ägare

Jag tycker att man använder snygg för att det behövs.
För att hästen stryker sig, trampar sig etc.

Jag skulle inte sätta på benskydd på en häst som inte behöver det.
Dock har jag haft häst som strykt sig, och därav använt det. Men som sagt, känner att det är onödigt att använda benskydd om det inte behövs. Vilken häst vill springa runt med grejer på benen utan att de gör nytta? :angel:

Benskydd är ju en billig försäkring. Jag har hellre benskydd på än att betala veterinärräkningar för flera tusen.
Fast det är klart - Om hästen går riktigt rent hade jag bara haft strykkappor fram vid hoppning och uteritt :bump:

Ja, hur vet man om hästen behöver benskydd eg ? Tycker att många halvblod har det "nuförtiden", åtm fram?Om den trampar sig fattar jag, men annars??

Jag upplever det som att de allra flesta har det i förebyggande syfte och inte för att hästen faktiskt behöver, dock i princip alla jag känner har inget på sina hästars ben.
Men min egna halvblodskille har skydd numera runt om, rekomenderat utav veterinär, och jag använder lindor då han får skav utav vanliga benskydd, anledningen är att han är en jäkla kladdröv i hagen, har till följd utav slag fått två stora överben på insidorna utav skenbenen och när han brallar i hagen en dag utan skydd kan man räkna med att han på minst ett utav benen är varm och svullen ;) Jag undrar vad den mannen pysslar med när jag inte tittar på :devil::crazy:
Senast förr, förra helgen då jag slarvade med skydden en dag tyckte den slynglen att det passade bra att fastna i staketet i hagen, han ansåg att han hade tråkigt, stod och vevade med frambenet och oturligt nog fick han in benet mellan trådarna, som tur är undkom han med ett brännsår i karleden och en enorm svullnad i benet som turligt nog la sig efter ett par dagar..

Men det är ju tydligen snyggt och hippt att lägga stora summor på onödiga benskydd som slutar med känsliga ben som sen lättare går sönder = klinik besök= högre premier = dåligt för både häst och ägare

Det där är bland det dummaste jag har hört. Som om hästarna skulle gå lättare sönder för att de går med skydd? Enda gången skydd skulle kunna ge skador som slutar i klinikbesök är om de är dåligt anpassade.

Hästar hamnar på klinik för att de skadar sig eller för att de är felridna-inte för att nån envisas rida med snajdiga skydd eller lindor. Att du sen stör dig på att det finns folk som lägger ner en hel massa pengar på att ha hypade skydd gör inte att hästarna mår dåligt eller skadar sig.

Om jag som hästägare skulle stå med en skadad häst för att den trampat sig eller sparkat sig själv när jag enkelt hade kunnat undvika skadan med skydd-hade jag varit tokig på mig själv! För mig är det lite som att rida med hjälm-sannolikheten är inte att jag ska ramla av och slå mig, liksom att sannolikheten kanske inte är att hästen ska sparka sig själv-men om det händer, då vill jag ha skydd!

Det där är bland det dummaste jag har hört. Som om hästarna skulle gå lättare sönder för att de går med skydd? Enda gången skydd skulle kunna ge skador som slutar i klinikbesök är om de är dåligt anpassade.

Håller med här!
Tror dock att om man använder skydd varje dag och sedan inte gör det någon dag, och om hästen får ett litet litet sår på benet så är det ju högst ovanligt! :angel:

Jag har gärna senskydd fram på alla hästar "i min vård". Därför att en trasig sena är så himla svår att laga. Detta vid all ridning/longering etc. Även om hästen själv har styr på fötterna så kan ju jag som människa påverka negativt, tex hästen snubblar - jag tappar balansen och drar hästen i munnen så att den tvärstannar och sparkar sig på frambenet.

Min egen häst har således alltid gått med med senskydd fram, vintertid vid hoppning även boots (fram) då hon har en förmåga att landa med bakhoven på framhoven typ...
Ibland har vi bytt ut det mot lindor runt om vid dressyrträning, för att vara snygga då :D

Jag har inte benskydd om jag inte behöver. Såklart vid hoppning men jag hoppar knappt. Det jag tycker är mest, jobbigt? Eller jag förstår det inte riktigt, är de som har benskydd på sina hästar i hagen O.o Såklart finns de skadade som behöver - jag menar fullt friska hästar. För det har jag sett många gånger. Jag fråga en vän en gång som hade sin häst i en typisk liten "ridskole-rast hage" (ingen förolämpning mot ridskolor eller något) varför hon hade benskydd. "Han kan ju skada sig! Ett litet felsteg och han kan bryta sig!" Jag fårga då om han varit skadad eller så, ifall det var det, "nej men hästars ben är så ömtåliga, den här hagen är farlig!" En platt gräsplätt, visst man kan finna faror överallt men jisses. Eller en annan som sa att hon ville slippa borsta ur hästens hovskägg O_O Det lilla det halvblodet nu hade, som hon ändå klippte. Mja jag tycker skydd är överskattat, om det inte gäller skadade hästar, hästar som trampar sig eller vid svår terräng och hoppning. Men min åsikt :)

Edit: VAr inget speciellt svar på ditt Sandra78 råka bara trycka på fel svarsknapp :D

*kl*

Efter att ha varit med om en olycka när en ung hingst skulle longeras dagen innan premiering och ägaren glömde sätta på skydd, så säger jag bara: Har ALLTID skydd vid all ridning, speciellt på vintern när hästarna är broddade...
Använder själv ALLTID hjälm och säkerhetsväst av samma anledning....

P.s. Det blev ingen visning på premieringen utan det blev i stället en promenadvalack efter all konvalescens..... d.s.

Jag har benskydd fram och bak när jag rider ut i skogen, hoppar, markarbetar osv, men ska jag bara ut och skritta eller dylikt så kan det lika gärna vara. Det är inte så att hästen går och stryker sig eller har någon annan "defekt", men för mig är det en billig försäkring. Att hästens ben skulle gå sönder av att man har skydd stämmer inte, hur skulle det gå till?

Min häst har alltid boots på sig fram, men det beror mer på att hon inte får trampa av sig skorna. Vilket hon gör då och då om hon går naken, vilket innebär en massa krångel och stora utgifter. Jag har inte boots som "standardutrustning" på mina hästar.

Sedan har jag förvisso lärt mig att unghästars ben lämnas bäst ifred - så att de får lära sig att ta sig fram på egen hand.

Som sagt: benskydden är den billigaste försäkringen jag har, särkillt vintertid. Kan inte se att det skulle påverka hållbarheten, men en olycka händer så lätt..

Jag vet ingen häst som inte blir mindre försiktig när de har skydd, och dessutom har de blivit känsligare och blivit lättare skadade mer eller mindre av all denna överanvändning som folk har med benskydd..

Benskydd är för det mesta onödigt, hoppning och terrängen i FT är väl då man behöver det egentligen.

Och jag har rakt motsattt erfarenhet!

Unga hästar som är lite 'klumpiga' och lätt slår på sig under bus och brall, de får skydd när de är skodda/broddade. Då smäller de på skydden istället för sina egna ben. Dvs antalet skador som kan leda till veterinärbesök minskas.

När dessa hästar blivit äldre och växt till sig lite så brukar skydden kunna tas av. Utan minsta lilla problem.

Jag har haft unghäst inpackad i rena 'hockeymunderingen' för varenda hagutsläpp i 2 år, sen kunnat ta av skydden och hästen hade de närmsta 10 åren ungefärligen 2 st skador (lindriga sårskador) efter att ha bankat på sina ben.

Mer än en gång har jag i efterhand dock känt att 'om jag bara hade haft skydd..', så hade jag sluppit en sån där freak accident som lett till veterinärräkningar och konvalescens.

Så, jag sätter faktiskt skydd i förebyggande syfte även på hästar som inte annars har skydd, inför t ex hopsläpp eller liknande. Just nu går D-ponnyn med heltäckande skydd fram, helt enkelt för att jag hellre tar omaket med skydd inför utsläpp, än tar risken att han slår på sig på senorna. Han är i slutet av en lååång boxvilakonvalescens pga gaffelbandsskador, och där han slog på sig på senan och fick en senskada mitt i med. Jag satte på skydd inför utsläppet i hage igen ifall det skulle bli livat. Sen tog jag av dem efter några dagar. Då skaffade han sig ett sår på kotan, och sen dess får han ha skydd i hagen tills vidare. Trots att han gått fullskodd och fullbroddad innan utan minsta sår. Jag räknar dock utan problem med att kunna ta av skydden sen. Precis som det gått med ALLA andra.

Så, jag har slängt på skydd förebyggande på en rad hästar, och sedan kunnat ta av dem UTAN minsta lilla ökning av påslagsskador, och oftast helt utan påslagsskador när de väl lärt sig hålla rätt på sina små ben. INGEN har blivit 'tillvand'.

Jag har det i förebyggande. Har jag brodd på så är det boots och höga skydd runt om. Vill inte riskera nått då jag har en dam med mycket ben!

annars blir det utan om jag bara ska rida en enkel runda i skogen. På banan har jag oftast skydd vid dressyr och givetvis vid hoppning/bommar.

Men min förra häst kunde jag inte ha skydd vid hoppning, han lyfte inte alls på benen då;)

Jag har benskydd på klumpiga :angel: hästar som lätt snubblar och inte har riktig koll på benen (ofta unghästar), hästar som stryker sig och sen så vid hoppning.

Föredrar att rida så naket som möjligt :)

kl

förra vintern var jag ute på en skrittrunda i skogen med två kompisar... Jag red sist. Vi red på en stig i skogen och helt plötsligt fastnar min häst i ett hål mellan några stenar som ingen kunde ha anat skulle finnas där. Dom andra hade ju precis gått där också.

Slutade i alla fall med att "de onödiga skydden" gick sönder. Hästen klarade sig med enbart skrubbsår. Vill inte vet vad som skulle hänt om inte jag hade haft skydd på!

KL

Jag har benskydd som en billig försiktighets försäkring - alltid när jag rider. Senskydd fram vid hoppning där man kan riskera slag mot senorna eller feltramp, och vanliga strykkappor runt om vid ridning ute på vägarna och i skogen. Lindar om jag rider träningspass dressyr, eller på ett mjukare ridhusunderlag.

Jag tycker skydd på benen som sagt är en sund försiktighetsförsäkring, som knappast gör ngt annat än just det - dvs det är en lätt och billig försäkran om att undvika onödiga skador på hästens ben om olyckan skulle vara framme. Typ som att använda hjälm vid en hockematch : ) Inga konstigheter, och det är varken dyra, snajdiga eller avancerade prylar jag har, och hippfaktorn som anledning är lika med noll, jag lovar : )

köper inte myten att de blir okänsliga och får fler skador som följd, isåfall har alla hästar jag haft genom åren missat den sanningen. samtliga gått utan skydd i hagen där de spenderat största delen av sina liv, har inte haft ngra hagskador alls inte en enda, på benen : ) Haft häst i 30 år så det har blivit några olika individer, närmare bestämt 10 stycken.

Senast ändrad:

Jag har, precis som många andra, benskydden som en billig och enkel försäkring. Vid hoppning är det senskydd fram och kotskydd bak, vid dressyrarbete är det oftast lindor runt om och när jag rider ut senskydd lr strykkappor. Boots skulle behövas ibland, men har får skav av allt, tom med sådana med fårksinn...

Köper inte alls allt dom skulle bli okänsliga av att ha benskydd, dom går ju inte och slår på sig för att det är kul... Och en olycka händer fort, skulle inte kunna leva med mig själv om min häst drar på sig en skada som enkelt kunna förhindrats med skydd.

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: hamilton1
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
569
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Bästa kloslipen?
  • Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31