Benskydd- hur vet man om det behövs?

Sv: Benskydd- hur vet man om det behövs?

Kl

Håller med föregående talare, jag anser också att benskydd är en billig försäkring mot eventuella skador. Dessutom nu vintertid när hästarna är broddade runt om.. Har sett en del skador på hästar som helt klart kunnat undvikits om benskydd använts.
Även om hästen inte stryker sig så kan det räcka med ett litet snedsteg över en gren i skogen som leder till att hästen trampar sig själv/slår på sig.

Jag har alltid skydd både fram och bak vid all ridning. Precis som många andra tidigare har nämnt här i tråden, så betraktar jag benskydd som en mycket billig försäkring! "Egentligen" skulle min häst nog bara behöva skydd fram (eftersom han stryker sig), men jag ser ingen anledning till att inte ha det både fram och bak iallafall. Tror inte på det där med att hästen blir mindre försiktig om benen vid användning av skydd osv.

Kan berätta som en liten parentes att en gång när jag var ute och red i skogen, på en helt vanlig stig så fastnade min häst med det ena bakbenet i, vad som visade sig vara, taggtråd. Hade jag inte haft benskydd vid detta tillfälle hade det säkert inte gått så bra som det gjorde. Min häst klarade sig helt utan sår, tack vare att skyddet satt på!

Skräckexempel som tyvärr har hänt:

Grannen var ute och red i skogen. Skulle gå igenom en passage i en gärdsgård. Tyvärr märkte hon inte att någon eller något (kan vara en älg eller nåt) hade dragit ut en långt vinda med taggtråd som låg rakt över stigen. Den var dold så den syntes inte från hästryggen.
Hästen fastnar med bakbenen i taggtråden, får panik, slänger av ryttaren och rusar hemåt med taggtråden intrasslat i bakbenen.
Hemma på gården sitter jag i paddocken och ser en panikartad häst komma rusande. Ropar på min kompis som är i stallet som får tag på hästen. Men hästen springer runt henne i vild panik och lyckas få taggtråden runt hennes ben också. Hon lyckas till slut hoppa ur den efter att ha rivit sig rejält. Sen måste hon tyvärr släppa hästen som springer helt vettskrämd in i ena stallgången.
Den väljer såklart att springa förbi stallgången där jag precis har bundit upp min häst lite slarvigt längst fram. Som tur är så fastnar taggtråden i ett stuprör utanför stallet innan hästen springer in och lossnar från benen och svansen.
Bara en halv minut efter så kommer ryttaren springandes och blöder som en stucken gris från halsen.
Men hon klarade sig fint. Var bara en skråma. Hästen klarar sig också bra.
MEN.... Hon hade tjocka, rejäla benskydd som täckte hela nederbena upp till knäna. Men det var ingenting..... INGENTING kvar av benskydden.
Vad hade hänt om inte hästen hade haft benskydd?????

Efter den dagen har jag aldrig glömt att ta på benskydd på mina hästar. För man vet aldrig när olyckan kan vara framme. Och är det verkligen värt att få en skadad häst bara för att man inte tycker om att ha benskydd på hästen??
Jag har aldrig varit med om en häst som har mått dåligt av att ha benskydd på sig. Däremot så har jag som tydligt framgått, varit med om hästar som har överlevt tack vara benskydden!!!

förlåt en off topic fråga men vad gjorde du sittandes i paddocken när din häst stod uppbunden på stallgången i stallet? :confused:

HAHAHAHAH.... Det framgick nog inte riktigt där nä.. :P Haha...
Jag satt på min ponny i paddocken när hästen kom springandes och under tiden min kompis dansade runt med hästen så lyckades jag få in min häst i hundranittio knyck i stallgången innan jag kom ut igen.
Vet inte riktigt hur jag kunde göra det så fort faktiskt. Men min kära lilla ponny var för en gångs skull med på noterna om att det var tvunget att gå fort. :P
Men det var inte så att jag satt i paddocken och räknade sandkorn och hästen stod i gången och sov. :P Hahaha.. Fastän det lät så. :P

Liknande trådar

Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Kristall10
·
Hästvård Någon som har erfarenhet av UV-benskydd till häst och kan rekommendera? Jag har en häst med höga vita strumpor som lätt blir solbränd...
Svar
5
· Visningar
387
Senast: hamilton1
·
Utrustning Min häst gillar att kli sin svans och det är ju skitfult 😝 På tjockare stalltäcken finns oftast svanslapp MEN på ofodrade/tunna...
Svar
9
· Visningar
576
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 424
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka