Benskydd i hagen?

Diabolical_Kitten

Trådstartare
Kan man ha benskydd i hagen? Min häst har två ggr haft ett litet sår på bakbenen vilket förmodligen är självförvållat (kommit åt med hoven). Finns det några som är bättre än andra? De ska vara höga och helst ska jag kunna använda dom i ridning med.
Och helst inte några gastronomiska summor...

Sv: Benskydd i hagen?

Flera i vårt stall har skydd i hagen på hästarna.. dels för många slår sig när de leker runt och har sig :)

Klart man kan. Min ena har skydd, på sommarn bara fram, runt om pluss boots på vintern (broddad). På sommarn har han senskydd, brukar köpa Eskadron-kopior, då han ändå har sönder dom på nån vecka... :smirk:
Ibland vanliga neopren-strykkappar. På vintern har han höga skydd av olika sorter.

Det som är viktigt är att dom är mjuka, sitter på plats utan att man behöver dra åt dom så mkt och skyddar det man vill skydda.

Jag köper billiga-men-bra skydd för dom går som sagt sönder. Det är kul att bita i skydden. :p Oj, där lossnade en kardborre! Oj, nu stod man plötsligt med en stor bit strykkappa i munnen!? Oj...... :angel:

Har du några märken man kan rekommendera?
Neoprenstrykkappor : är det såna såna som är mjuka runt om hela? Såna som westernfolk brukar ha? Eller är det bara vanliga strykkappor? (somj du märker kan jag ingenting om benskydd.... har ett par senskydd som jag använder allt som oftast, men mer än så vet jag inte....)

Jag använde/använder Professional Choicekopior i hagen när jag anser de behöver skydd för slag. Dvs sådana som täcker från nedanför kotan och upp till under knäet/hasen. Finns billiga kopior från nästan alla märken, Börjes, Hööks, Event/Willab etc etc.

Annars kör jag med senskydd + boots, men det är mer enstaka gånger, när jag inte är så himla rädd för slag egentligen utan mer vill vara 'på den säkra sidan' tills jags ett vad som händer. (T ex då när unghästen fick sko + brodd första ggn så fick hon ha dem ett par dagar tills jag såg att hon inte hade problem med att hålla rätt på fossingarna med skor)

Vanliga strykkappar.
Har även såna heltäckande skydd som AW beskriver, men jag tycker att kardborren blir dålig väldigt snabbt. Har dom äkta PC skydden också, men dom ska man Inte använda i hagen, står tom varning på påsen "These are not standing boots!".

Händer att jag lindar också, med fleecelindor och paddar.

Märken också ja... Shires har båda strykkappor och senskydd (Norton). Lär finnas där dom säljer shires täcken! :)

Källquists strykkappor är också bra.

Diabolical_Kitten skrev:
Kan man ha benskydd i hagen? Min häst har två ggr haft ett litet sår på bakbenen vilket förmodligen är självförvållat (kommit åt med hoven). Finns det några som är bättre än andra? De ska vara höga och helst ska jag kunna använda dom i ridning med.
Och helst inte några gastronomiska summor...

menar du benskydd på en haflinger? :(

Jag gillar också Källqvists, de är billiga men håller bra. Lätta att skölja av, har höga stryk kappor för bak och lägre för fram.

Alexandra_W skrev:
Jag använde/använder Professional Choicekopior i hagen när jag anser de behöver skydd för slag. Dvs sådana som täcker från nedanför kotan och upp till under knäet/hasen. Finns billiga kopior från nästan alla märken, Börjes, Hööks, Event/Willab etc etc.

Annars kör jag med senskydd + boots, men det är mer enstaka gånger, när jag inte är så himla rädd för slag egentligen utan mer vill vara 'på den säkra sidan' tills jags ett vad som händer. (T ex då när unghästen fick sko + brodd första ggn så fick hon ha dem ett par dagar tills jag såg att hon inte hade problem med att hålla rätt på fossingarna med skor)
Är Professional Choicekopior såna där som Hööks har? Såna som westernfolk ofta har? (artikelnr 610345)

Kan man ha senskydd bak eller har man det bara fram? (det verkar ju logiskt att bara ha det fram, då det inte finns någon större risk för att de trampar sig bak....)

Klart du kan ha det. :)
Tävlingshästarna här, i hoppestallet har benskydd på sig runt om.
Senskydd fram och kotskydd bak. Någon har boots på sig också.

Jag tycker man ska låta hästarna vara hästar.
Skyddar vi dom för mycket så blir de bara mer ömtåliga.
Förr fanns det inte ens skydd....å hästarna klarade sig bra då.
Visst tycker jag att man ska ha skydd på dom när man åker transport, hoppar och om de skrapar sig när man rider. Men låt inte våra överbeskyddande känslor bli för stora.
:confused:

Jag tycker inte att jag är överbeskyddande, jag bara tycker det är lite konstigt att hn har fått två små sår på bakbenen, det har han alltså inte fått innan. Och jag tänkte om det kanske vore en ide att slänga på benskydd (hade det varit ovanligt hade jag itne gjort det, men tydligen är det ganska vanligt att döma av svaren jag har fått här)

Min häst skadar sig iaf mer då han rasar runt som en tok i hagen och hoppar och leker på egen hand, än vad han gör när jag rider honom i balans och i välkontrollerad tempo..... :smirk:

Dom som sett honom live brukar fatta varför han har skydd i hagen...

Men så länge de bara är små sår så är det ju ingen fara. Skyddar man benen för mycket blir de ju bara känsligare.

Varför skulle han bli känsligare? Tror du det har någon betydelse om hästen ahr skydd på sig i hagen än om den har skydd vid ridning?

Men för att undvika att det blir större sår/sår som blir infekterade kom jag på tanken med benskydd. Jag tror ju knappast att min häst en dag kommer bryta alla ben bara för att han har benskydd på sig i hagen....

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 752
Senast: 13579vas
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka