Benskydd i hagen?

Sv: Benskydd i hagen?

Diabolical_Kitten skrev:
Är Professional Choicekopior såna där som Hööks har? Såna som westernfolk ofta har? (artikelnr 610345)

Ja precis. Men dessa kopior är skit dåliga, karborre banden går av jättefort och dessutom går fodret sönder och skaver på hästen vad jag sett av dem. PC originalen är däremot super, men de ger så mycket stöd att du inte kan ha dem som hag skydd, då blir det för mycket tryck. oavsett märket så blir denna typ jättesnabbt förstörda av hagvistelse, de har "ruggad" filt utsida eller hur man ska beskriva det, smutsen sätter sig som bara f-n och de är jobbiga att underhålla även för rid bruk - hage funkar inte som jag ser det....

Ang Källqvists så har jag köpt mina på Granngården. Fram skydden kostade nåt runt 270 spänn och bakskydden nåt liknande.

Att dom blir "sköra" i benen är rent skitsnack, finns inga som helst bevis för det. Men, hur stora har dom såren han haft varit? Nåt pyttelite sår då och då betyder ju inte nödvendigtvis att den måste ha skydd. På andra sidan.... Arrow hade ofta små broddsår efter en natt i boxen, på bakbenen, typ på skenbenet. Och jag tänkte många ggr att jag kanske skulle linda honom på natten, MEN så tyckte jag att det ju var onödigt, en ung och frisk häst måste ju kunne stå i boxen utan lindor.

Och gud vad jag ångrar att jag inte satte på dom där lindorna. För en morgon stod hästen med et 15cm långt och djupt sår på höger bak. Det var i februari. Och det är Fortfarande inte läkt, går upp lätt och fortfarande svullet runt själva såret. detta trots flera antibiotika-kurer och jag rensar och sköter det efter alla konstens regler.

Så i år ska han ha nattlindor runt om när han skos med brodd (nästa skoning) hur tråkig jag än tycker det är att linda. Om jag gjort som jag egt ville göra så hade inte det här hänt. :( Och han ska ha höga skydd och boots runt om i hagen. "Bara" lindor eller senskydd+kotskydd vid ridning (trampar sig ej då).

Diabolical_Kitten skrev:
Är Professional Choicekopior såna där som Hööks har? Såna som westernfolk ofta har? (artikelnr 610345)

Kan man ha senskydd bak eller har man det bara fram? (det verkar ju logiskt att bara ha det fram, då det inte finns någon större risk för att de trampar sig bak....)

Japps, det är sådana. Men de är i otroligt skiftande kvalitet de olika kopiorna. Nästan alla blir KASS i kardborrarna rätt snabbt av hagvistelse, så jag har sytt på 'kardborreludd' på skydden för de ska sitta bättre.

De suger åt sig vatten dock i viss mån så har man mkt plaskig hage kan det vara bättre med ett annat val.

Jag har haft mina kopior (från Event) i 6 år, använt 4 hela vintrar i hagen, en del vid ridning etc och förutom fått fixa kardborreludd så de ska fästa så funkar de fint. Att tejpa över kardborren spar de ytterligare men är en tidsödande procedur.

Mina höll bara en vinter.... :p Minns inte vad som hände med dom, eftersom vi avverkat en hel del skydd, men tror det var kardborren som dog. :p

Det första såret var en "reva" som avr ca 5 cm lång, det andra var bara ett par cm långt. Han var inte svullen någon av gångerna, och det blev inte heller infekterat. Han har några ggr haft små blodfläckar (han har vita ben, så det syns tydligt) på benen här och var, men de vet jag inte om det är insekter eller om det är han själv som hr orsakat dom.

Kann din häst ridas normalt ändå?

Som tur är går inte min häst med varken broddar på vintern eller med skor bak, men om han hade haft det hade han nog sett ganska misshandlat ut varje gång han kom in. Ibland undrar man om han vet om att han faktiskt har 4 ben, för ibland verkar som att han tror att han itne har några, att han bara flyger fram eller nåt... :D

Diabolical_Kitten skrev:
Några vanliga skydd du ahr att rekommendera annars?

Vanliga som i senskydd typ? Hampa gillar jag, de har tjänstgjort en hel del i hagen med ;) Bra pris med (du får ett komplett set, dvs 4 st, Hampa Pro för en femhundring) Men de har inte långa skydd bak, bara korta kotskydd. När det gäller långa skydd bak så har jag tyvärr inga andra tips än PC-kopior, jag använder inte det.

Centaur skrev:
Mina höll bara en vinter.... :p Minns inte vad som hände med dom, eftersom vi avverkat en hel del skydd, men tror det var kardborren som dog. :p

Jo, vi har slaktat ett antal här med, så rätt förvånad att Eventskydden stått sig. IOfs lyckades han MED Eventskydd OCH gummiboots ändå hålla på att skära av sig halva benet inkl senor..på skarsnö.. ;)

En liten bild för att åskådliggöra anledningen att han gick med skydd många år i hagen (numera har han det på sig första två veckorna han är broddad bara..). Kolla in vinklingen på frambenet, och hur han lyckats fastna i kotskydd OCH boots bak. han har för fasiken PG fram, så inga 'utstickande' delar, skoarmar som sticker ut eller nåt att 'haka i', men han lyckades.. (Benen höll, han gick inte omkull men skydd + boots var bara att förpassa i soptunnan..)

http://hem.passagen.se/waikele/visiongummiben040419.jpg

Ja, han hade tur i oturen så inga senor eller led skadades, så jag kunne rida honom så snart han var bra av infektionen och inte fick penicillin längre. Han har aldrig varit halt, konstigt nog, dock stel då benet var som mest svullet. Men eftersom vi haft flera turar med infektioner och penicillin så har vi ju liksom aldrig kommit igång ordentligt, så det är väldigt tråkigt. Kostat pengar har det också gjort. Men nu är vi på G (peppar peppar..), vi lasttränar för fullt så vi kan åka och rida för tränare snart.

Jag är sugen på Catago eller Hampa men då vill jag ha brunt och för att kunna ha bruna benskydd måste jag ha en brun sadel som passar ;) För svart ser så konstigt ut på min häst, det ser ut som att man har kapat av benen. Helt vill jag ha vita (som jag har nu) men det är inte så lätt att hitta i läder....

Okej, tur att det inte blev allvarligare än så iaf. Jag har ändå haft tur med min häst, även om han har blivit påpucklad i hagen har han aldrig visat några direkta skador, medan min syrras häst är halt, problem med magen, svullen osv jämnt tycker jag. Alltid något med den hästen (i måndags när vi konstaterade att min hät var frisk fick vi åka in sent ¨på kvällen till akuten på hallands djursjukhus med hennes häst istället, för hon var jättedålig, det visade sig senare att det förmodligen var proteinöverskott)

Tycker du ska försöka med att få fat i tunna BANDAGETTER, dom är som neoprendamasker fast mycket tunnare...

Annars har dom hos Eriks i Slöinge, Olympic Anatomic Medicinboots för 390:- som är en bättre kopia än den dom har hos H***s

Centaur skrev:
Att dom blir "sköra" i benen är rent skitsnack, finns inga som helst bevis för det.

Nu tänker jag inte läga mig i disskusionen ang. hagskydd, men vill bara påpeka att enl. forskning som gjorts så visar det på att benskydd visst gör benen (ffa skelettet) svagare. Jag kan skicka dig anteckningar och stenciler från föreläsningar ang. detta ämne om du vill ha källor. Minns att en veterinär sa innan en föreläsning att "Ni som sitter är inne kommer efter denna lektion minska ner på benskyddsanänvdet mycket drastiskt. Jag gjorde det iaf.

Absolut! Mina går aldrig ut i hagen utan benskydd. De har höga strykkappor fram och låga bak. Boots vid brodd numera. Förut hade de boots nästan jämt men de såg ju ut som i nyskick trots typ två månaders användade så det kändes lite överambitöst.

Benskydden ger så mycket mer skydd än vad många egentligen tror, så det är värt att lägga pengarna på.

Om vanliga benskydd ska göra skelettet svagare så förutsätter ju det att dom faktisk stöjder upp benen. Vilket dom inte gör då dom inte går runt en eller flera leder, och dessutom väger en häst över 600 kg. Hur kan en strykkappa stödja upp för ett sånt tryck? Det är ju som att säga att mitt skelett kommer försvagas för att jag så ofta går omkring med knähöga tjocka ridstrumpor.... :smirk:

Centaur skrev:
Arrow hade ofta små broddsår efter en natt i boxen, på bakbenen, typ på skenbenet.

Så i år ska han ha nattlindor runt om när han skos med brodd (nästa skoning) hur tråkig jag än tycker det är att linda.

Varför inte bara plocka ur broddarna på natten?

För att svara på tråden med kanske ;)

Hade hästen vart oskodd hade jag aldrig satt skydd på den i hagen. Skodd häst är väl ok om den gång på gång slår sig men jag tycker ändå det är rätt så överbeskyddande i de flesta fall. Din häst hade haft två små sår sa du, då hade jag inte satt på skydd. Min förra ponny hade näst intill alltid små sår på bakbenen (sprang som en galning och var inte så rädd om sig..) men det var bara till att linda när man red (ist för skydd som kunde skava lite) och såren läkte kvict. Bara ngn enstaka gång som det blev lite svullet men aldrig värre. Hade skydd på sig ngra dagar innan ngn enstaka "viktigt" tävling, just för att slippa den lilla lilla risken att vet skulle dömma ut henne pga ett litet sår som är svullet typ 1 dag.

Men annars tycker jag hästar (som inte tar skada av det) ska gå utan skydd. Och jag räknar faktiskt inte sår de inte blir halta/tjocka i benen/febriga av som skada. Det är ju precis som när vi människor får rivsår osv.. Dessutopm så tycker jag det är väldigt "ofräscht" att ha skydd så länge spec om det är blött/lerigt/sommarvärme. Benet är alltid varmt/fuktigt/blött/lerigt. Jag vill inte stänga in mina hästars ben i "paket" som värmer och håller benet fuktigt.

Är hästen broddad så har jag mer förståelse för att använda skydd.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 426
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
666
Senast: cowgirl81
·
Ekonomi & Juridik Jag har ett ämne som jag gärna vill höra andras synpunkter kring då jag själv inte riktigt vet hur jag ska tänka, hittade ingen annan... 2
Svar
36
· Visningar
3 752
Senast: 13579vas
·
Hemmet Jag ska ha ut en snickare för att sätta in 3 nya fönster (inte byta ut gamla, utan tre nya fönster som inte funnits tidigare för att få...
Svar
2
· Visningar
354
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka