Benskydd/Lindor

Sv: Benskydd/Lindor

Briljera är ju en helt annan sak ;) då skryter man ju glatt, eller nått liknande? Men paddla var ett bra ord! :rofl:

Har benskydd runt om på min ponny. Hon behöver det inte i treav/skritt, men i galoppen fattar hon inte riktigt hur många ben hon har. Använder inte boots, eftersom hon tycker det är obehagligt och bara står och slår med frambenen i marken.
Jag tror att det är en vanesak, för börjar man rida utan är det klart att hästen känner när det gör ont och slutar slå i benen. Skulle jag rida in en unghäst skulle jag därför aldrig ha det, förutom vid hoppning, då det är självklart att ha det, för mig.

Senskydd fram JÄMT vid ridning, i förebyggande syfte.

Skydd bak (höga strykkappor eller låga) så fort jag ska rida eller hoppa.

Lindor runtom när jag rider dressyr, utom när det är lerigt - då kör vi på höga strykkappor eller PC-kopior runtom.

Boots fram när jag har brodd.

Rejäla terrängskydd runtom i terrängen...

Brukar hoppa med lindor på bakbenen ibland iofs.

De behövs men framför allt använder jag det UTIFALL att något händer.
Och naturligtvis måste de vara snygga. Tycker iofs att det ser väldigt slarvigt
ut att rida utan skydd. Nonchalant på något vis.

Jag har skydd för att hon behöver det! Och skule jag glömma sätta på bootsen nån gång så skulle hon säkerligen trampa av sig skorna!

Jag har benskydd runtom, oftast Pegasus Airboots, de skyddar bra, ger bra stöd och är snygga! Boots också på alla fyra.. Jag har det för att hon alltid lyckas göra illa sig annars, hon är fenomenal på att stryka sig, trampa sig, rispa sig på grenar och stenar mm... :crazy:

För att hästen behöver det. Bootsen har jag dock som förebyggande
för hon har trampat upp riktigt otrevliga sår en gång :crazy:

har aldrig skydd - han behöver det inte. lindar ibland innan dressyrpass. tycker inte att det är fel att rida utan! ser mer stilrent ut...

lillen har däremot, senskydd, strykkappor och boots runtom. ibland lindat bak istället. men det har jag bara för att det är nödvändigt eftersom det är snäva svängar i högt tempo i agillityn.

Det är såna där som "alla har". De finns hos Event, de har funnits hos Hööks. Med PC-kopior menar jag att det är samma modell på skydden, dock är dessa i lite tjockare neopren - ger inte alls samma stöd som riktiga PC men skyddar mot islag osv.

jag lindar alltid fram dock inte bak då han är rädd att paddarna ska attackera honom:smirk: , för att han stryker sig och just nu har jag inte råd med dyra skydd även om han skulle behöva dem.

Min häst har dålig benställning och behöver stöd i kotorna, därför lindar jag alltid..men det är ju faktiskt ganska snyggt oxå..:) brukar försöka matcha..

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
531
Senast: Elo
·
Utrustning Min lilla welsh mountain ska gå Sugar Cup i fälttävlan i helgen. Hade ni broddat? Och hur skyddar jag bäst mot brodd-tramp? Boots fram...
Svar
5
· Visningar
690
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
5 101
Senast: Görel
·
Utrustning Har haft tur och inte behövt boots i hagen på någon häst tidigare. Men min valack envisas med att trampa sig själv på framsidan av... 2
Svar
39
· Visningar
1 458
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka