Benskydd med gel inuti, hård utsida, som går runt hela benet, finns det?

Sv: Benskydd med gel inuti, hård utsida, som går runt hela benet, finns det?

Har själv eskadrons cc som hemmaskydd. Fodringen på framsidan än precis den som ligger i vanliga senskydd, dvs den går runt hela benet. Resåren ligger fritt framför fodret och med en mockautsida ovanpå.

Okej, då kan jag stryka det. Det var väl själva fan vad det ska vara omöjligt då =/

(resåren som går ovanpå neoprenet räcker för det ska bli för mycket, vanliga strykkappor t ex fungerar inte, de som omsluter hela benet och där det är neoprene mellan resåren och framsidan av benet)

Vad händer o sker då? Av trycker alltså.

Låter som du borde få fatt i skydd utan resår som sitter så bra att du inte behöver dra åt ngt.

Vad händer o sker då? Av trycker alltså.

Låter som du borde få fatt i skydd utan resår som sitter så bra att du inte behöver dra åt ngt.

NEWskydden är ju resårlösa, men då var det den där jävla kanten då.

Han har fula gamla tryck- och blisterskador på tåsträckaren på frambenen. Så det är dels massor med ärrvävnad/ful hud, och så är det knöligt som attans. Vilket gör att dels är huden markant mer skavkänslig än 'normal' hud (det är inte största problemet dock, det löses fint med lammskinnsludd), och dels - vilket är det stora problemet - är han tryckkänslig. Om jag har senskydd med resår t ex, så reagerar han med att bli mer bubblig över och under resåren.

Samtidigt är ju de där gamla skadorna och känsligheten anledningen till att jag vill skydda området från slag under hoppning och uteritter i mer 'ruffig' terräng. I hagen går han utan skydd, jag skulle hellre ha skydd men har provat så många nu utan att det fungerat så han får gå utan. När jag rider har jag lindat, och i värsta fall får jag väl fortsätta med det, men när det är slaskigt och blött så blir ju lindorna blöta och gravt grisiga, och skydd är ju lättare att tvätta. Dessutom hoppar jag inte i lindor om jag kan undvika det, men det går ju att tejpa dem. Men det skulle onekligen vara bekvämt med ett par skydd man kunde bara spola av. (Där PC faller, de är likt lindorna lite för mottagliga för slask och smuts och lite för bökiga att tvätta och torka enkelt och snabbt)

Det skydd som hitills är det enda som fungerat fram är Jacsons superdupermjuka damasker med teddyludd på insidan. De ger ju dock tämligen värdelöst skydd mot hårdare islag iom att de är så mjuka.

Aha, då är jag med :idea:

Går skydd som typ Davis bort med? (ska googla)

Aha, då är jag med :idea:

Går skydd som typ Davis bort med? (ska googla)

Aldrig klämt på dem irl så vet inte. Men det knepiga blir ju att är det mjukt och vadderat nog att inte skava eller trycka, så blir 'slagskyddet' kasst, är det 'styvt' nog att skydda mot slag blir det för hård kant.

(Alt för hård resår då ang senskydd, men jag vill ju eg ha heltäckande just för att skydda just framsidan mot slag med, det och böjsenorna)

Det är dock möjligt att det går att köpa tre - fyra skydd att varva med. Korta stunder som en ridtur går det t ex bra med NEWskydden, men inte flera dagar i rad (och inte i t ex hagen, men hagen har jag ju more or less gett upp tyvärr). Men kanske om man har skydd X en dag, skydd Y nästa dag osv, flytta runt på trycket?

Det hade ju vart en möjlighet, iaf till du hittar ngt som funkar. Typ som att skifta bett i syfte att ändra trycket som endel förespråkar.

Men jag tänkte att ALLA skydd som har en kant måste ju inte sitta så att kanten "klämmer"? Det finns kanske de som sitter bättre/på ett annat vis så att kanten inte "smiter åt" och trycker?

:idea:Det finns gelpaddar som du ska ha under lindorna. Typ de man har under sadlen- ca 3mm tjocka... Om du klipper av de på mitten så räcker de kanske runt men utan att bli klumpiga... Sen kan du ju ha vilka skydd som utanpå:idea:

Tror att 2st kostar runt 300:-

:idea:Det finns gelpaddar som du ska ha under lindorna. Typ de man har under sadlen- ca 3mm tjocka... Om du klipper av de på mitten så räcker de kanske runt men utan att bli klumpiga... Sen kan du ju ha vilka skydd som utanpå:idea:

Tror att 2st kostar runt 300:-

Åhå, var hittar man sådana måntro? Fast riskerar det inte att bli vääldigt varmt under dem på sommaren? Eller är de ventilerade/perforerade på något sätt?

Berätta mer helt enkelt! :idea:

Jag tycker inte att de är speciellet mjuka. Visserligen går de runt hela benet men dom är hårda invändigt men fodrade med neopren.

vet inte om det är dessa bison pratat om men de verkar vara väldans mjuka. Är de inte tillräckligt mjuka så varför inte de + paddar, då blir det ju mjuuukt.

http://www.hippson.se/shop/product_info.php/cPath/1_2_6/products_id/1682

Jag tyckte oxå de verkade som värsta dressyrskydden men så snackade Bison så väl om dem så jag klämde på dem i ngn ny affär vi hittade - de är inte mjuka! Alltså de skyddar väldigt bra, i den meningen inte mjuka. Vet dock inte hur se sitter på benet i A_Ws fall.

De saluförs av equalityline... Finns även som gelpad som ska hålla sadlen stilla...
Jag tror säkert at det blir varmt och blött underdessa när det är sommar- men det bränner inte!!!
Absolut mkt bättre än att ge skav...

Jag kan försöka komma ihåg o ta en bild imorgon:)

Jag har Davisskydden till mina hästar.

Dom är rätt hårda innan man sätter på dom, sen mjuknar dom av benets värme och formar sej efter hästens ben.

Vi flänger runt i skogen och både hoppar och klättrar runt, men ännu har jag inte sett att någon av hästarna har fått ett märke efter dom skydden.

4816557.jpg

Hur mjuka är mjuka? Det måste som sagt vara vääldans mjukt/vadderat. Det som måste helt bort är minst lilla punkttryck från t ex en resår som går över framsidan, och även minsta hård 'kant' i nederkant mot kotan. Knepigt värre med andra ord.

Fick tips om Eskadrons cross countryskydd, lite tveksam om vadderingen fram där räcker, men ska försöka klämma på ett par irl och se.

Jag har Eskadrons allroundskydd, och min känsliga häst får skav av nedre kanten på dom (på en annan funkar dom utmärkt). Jag vet inte om jag skulle kalla dom för mjuka, inte om jag jämför med NEW, som f.ö. funkar mkt bra på den känsliga.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka