Benskydd och täcken

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Thes69
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 1 471
T

Thes69

Har två funderingar:

Vilka benskydd ska man ha vid olika typer av träning? Finns ju en uppsjö av olika varianter.

Vintertäcke el fleesefodrat regntäcke? Står vintertäcket emot väta lika bra som regntäcket?

Sv: Benskydd och täcken

Så lite täcken och skydd som möjligt.

Beroende på vad man gör med sin häst så behöver man olika skydd.
Jag använder bara skydd vid hoppning både på banan och i terrängen och då används terrängskydd för att de ger det bästa skyddet.
Vid vanlig skogsridning/dressyr osv använder jag Aldrig skydd det gör mer skada än nytta att överanvända skydd.

Täcken skall inte heller användas om det inte måste och när måste är, är ju olika för olika hästar men generellt övertäckar folk sina hästar och det är inte bra även om personerna menar väl så blir det fel.

Om vintertäcke eller regntäcke tål väta lika bra beror på tyget.
Finns vintertäcken som tål väta bättre än regntäcken och vise versa.
Beroende på hur varm och hur mkt päls din häst sätter bestämmer vilket täcke du ska ha.
Ett regntäcke med fleecefoder kommer man generellt väldigt långt med.

Vilka benskydd ska man ha vid olika typer av träning? Finns ju en uppsjö av olika varianter.

Senskydd används generellt vid hoppning

Damasker till dressyr

Terräng/Fälttävlansskydd när man rider i svår terräng

Man kan ju använda alla skydd till allt och även när man rider i skogen om man vill.
Om man nu promt alltid vill använda skydd så behöver man inte köpa 100 olika sorter för olika ändamål utan de fungerar bra att använda damasker/senskydd till det mesta.

Utgå från hästen, hur den behöver ha det... Vilket kan skifta under åren.:D

Nu tar jag ex från min egen häst.
När hon var fyra så red jag med senskydd fram och strykkappor bak. Hon växte länge och var lite fumlig, strök sig bak å kunde smälla i fram
Sen när hon var runt typ mellan 6-11 så lindade jag benen runt om när jag skulle rida hårdare pass dressyr.
Helt utan i skogen
Senskydd och boots (endast vintertid då vi har brodd jämt) fram och strykkappor bak vid hoppning.
Nu som 14 åring, då vi gör svårare saker i dressyr så går hon med dressyrskydd catago runt om plus boots (fortfarande bara vintertid) fram. Rider jag lugnare pass så är hon oskyddad bak, och rider jag för tränare är hon lindad bak.
Inom hoppning använder jag samma skydd, skulle jag hoppa högre (går inte att hoppa lägre i alla fall:angel:) så skulle jag ha kraftigare skydd.
I skogen går hon med framskydd om jag inte ska ut och rejsa, då blir det skydd runt om.

Jag ändrar lite för att det inte alltid ska vara samma, men rider väldigt sällan helt utan skydd nu när hon är äldre och vi gör massa svåra saker.

Angående täcken så är det helt beroende på häst, klippt/oklippt, väder, mat osv...

Har du en okänslig häst som har bra grovfoder så behövs oftast inte täcken.
Bor du i Jämtland som jag, där vi har en ny istid på gång:crazy: så har de flesta täcken på hästarna här omkring, även såna som normalt går utan.
Min regel är att ha koll på hästen, den får inte vara för varm eller för kall.
Min egen står med vintertäcke av varierande tjocklek nu, sällan dubbla täcken. Och stalltäcke inne.
Utan täcke blir hon väldigt öm över länd och kors...
Hon är den här vintern oklippt men kräver täcke i alla fall, sen finns det spårklippta hästar som kan gå helt utan täcke...
Regntäcke beror helt på vilket typ av regntäcke det är, det finns ju ofodrade och fodrade.
Ett ofodrat skulle jag inte lägga på under vintern då det kyler mer än värmer. Det använder jag bara då det blåser mkt och regnar sommartid.
Däremot ett bra fodrat regntäcke kan man nog ha så länge det inte är alltför kallt:)

Det beror helt på vad det är för häst. Slår hästen på sig kanske den behöver ett par benskydd,.. har hästen brodd och lätt får broddtramp behöver den ett par boots..
Är hästen helklippt och frysen utav sig behöver den kanske ett riktigt tjockt vintertäcke.

Har haft en häst som behövde benskydd på alla fyra ben,.. han hade alltid täcke på sig.. olika för olika väderlag. Medan min häst som jag har nu inte har ett ända skydd och inget täcke alls, trotts 30minus..

Hej!

I skogen har jag alltid "vanliga" benskydd, eftersom jag rider mycket "offroad" och ofta kommer hem med benskydden i strimlor. Både fram och bak.

Ridvolt antingen "naken" eller med skydd runt om.

Men jag skulle också säja att det beror på hästens behov. Min tjej kan tappa koncentrationen och råka ställa sej på sej själv.. Eller så rider vi in i en massa grenar. Då är det skönt med skydd..

/Lavinia

Hur mycket täcket står emot väta beror på dess vattenpelare vilket mäts i wp/mm. Minimum för att få kallas regntätt brukar vara 2000 wp/mm, ett bra regntäcke har minst 3000 wp/mm.

hur varm hästen håller sig i ett täcke i kombination med ovan, beror på hästen som individ, dess yttre förhållanden så som skydd i hagen, tillgång till mat, samt hästens generella kondition.
du bör även ta i beräkning täckets andasfunktion parat med vattentätheten. en andasfunktion mäts i mp/mm och minimum för ett BRA kvalitetstäcke bör även det vara 3000 mp/mm. andasfunktionen tillåter luft att cirkulera under täcket samt ta sig igenom, för att inte skapa kyla under täcket.

benskydd i kuperad terräng: vanliga strykkappor, då senskydd kan vara otäcka då de tillåter att grenar och skit kan kila in sig/komma emellan benskydden och benet.
terräng eller hoppning med belastning på hästens leder/ligamenet: senskydd fram.

övrigt arbete på plan mark när inga objekt kan fastna osv: vanliga strykappor, alternativt lindor, om man vet hur man lindar säkert och korrekt för att inte skada hästen.

så väljer jag.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Övr. Hund Funderar allvarligt på att köpa regntäcke till hundarna nu! Den här hösten men framför allt vintern tycker jag det regnar mer eller...
Svar
19
· Visningar
999
Senast: TantAgda
·
Utrustning Min ryktväska faller snart i småbitar och behöver bytas ut. Finns ju rätt många olika varianter att välja mellan, hoppas att buke som... 2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: Edla
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 523
Utrustning Jag står situationen att jag överväger att köpa en egen sadel som jag ska använda på andras hästar då jag inte äger en. Då det givetvis... 2
Svar
21
· Visningar
1 272
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S