Sv: Benskydd och täcken
Utgå från hästen, hur den behöver ha det... Vilket kan skifta under åren.
Nu tar jag ex från min egen häst.
När hon var fyra så red jag med senskydd fram och strykkappor bak. Hon växte länge och var lite fumlig, strök sig bak å kunde smälla i fram
Sen när hon var runt typ mellan 6-11 så lindade jag benen runt om när jag skulle rida hårdare pass dressyr.
Helt utan i skogen
Senskydd och boots (endast vintertid då vi har brodd jämt) fram och strykkappor bak vid hoppning.
Nu som 14 åring, då vi gör svårare saker i dressyr så går hon med dressyrskydd catago runt om plus boots (fortfarande bara vintertid) fram. Rider jag lugnare pass så är hon oskyddad bak, och rider jag för tränare är hon lindad bak.
Inom hoppning använder jag samma skydd, skulle jag hoppa högre (går inte att hoppa lägre i alla fall

) så skulle jag ha kraftigare skydd.
I skogen går hon med framskydd om jag inte ska ut och rejsa, då blir det skydd runt om.
Jag ändrar lite för att det inte alltid ska vara samma, men rider väldigt sällan helt utan skydd nu när hon är äldre och vi gör massa svåra saker.
Angående täcken så är det helt beroende på häst, klippt/oklippt, väder, mat osv...
Har du en okänslig häst som har bra grovfoder så behövs oftast inte täcken.
Bor du i Jämtland som jag, där vi har en ny istid på gång

så har de flesta täcken på hästarna här omkring, även såna som normalt går utan.
Min regel är att ha koll på hästen, den får inte vara för varm eller för kall.
Min egen står med vintertäcke av varierande tjocklek nu, sällan dubbla täcken. Och stalltäcke inne.
Utan täcke blir hon väldigt öm över länd och kors...
Hon är den här vintern oklippt men kräver täcke i alla fall, sen finns det spårklippta hästar som kan gå helt utan täcke...
Regntäcke beror helt på vilket typ av regntäcke det är, det finns ju ofodrade och fodrade.
Ett ofodrat skulle jag inte lägga på under vintern då det kyler mer än värmer. Det använder jag bara då det blåser mkt och regnar sommartid.
Däremot ett bra fodrat regntäcke kan man nog ha så länge det inte är alltför kallt