Benskydd vid ridning

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare JGA
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 155
  • Visningar Visningar 10 955
Sv: Re: Benskydd vid ridning

hästmyran skrev:
Bara för att alla andra hästar du känner har benskydd betyder väl inte att du också ska ha det??

Om en häst går rakt och fint och har normalstarka ben är det väl bara bra om man kan få slippa lite utrustning. Är säker på att hästen tycker det också.

Nej, varför sätta på nåt om det inte behövs!

Självklart kan man sätta på någon form av skydd vid hård träning eller om hästen stryker sig eller så men annars finns väl ingen anledning.

Sen, de flesta ponnysar jag har mött har haft så bra ben att de inte har behövt några skydd.

Håller med! :bow:
och dessutom, om man skulle använda all utrustning som "alla andra" använder, så skulle man tillslut inte se hästen under all utrustning :rofl:
visst kan det vara bra att ha i många fall (som flera har skrivit ovan) men hur mycket har du själv på dig när du är ute i skogen utan häst? hästarna kan gå utan skydd och utrustning, det gör de i hagen, helt naturligt och de skadar sig inte på kvistar då...saker kan alltid hända, man ska vara försiktig, men ös inte på för mycket:p

Sv: Benskydd vid ridning

Jag har alltid bakstrykkappor på min häst när jag rider, för att han ofta slår och stryker sig där samt för att morverka skador. Har även senskydd på fram när jag rider ut i skogen och när jag hoppar. Visst han kanske inte stryker sig hårt ALLTID men när han väl gör det så det finns ett skydd. Och jag försår inte hur mång kan tycka det är onödigt, är det onödigt med hjälm ochså bara för man inte åker av varje dag? Samma med den, för att motverka skador. :)

Jag har benskydd ibland, när det känns befogat.
Senskydd när jag hoppar och lindor när jag tränar dressyr, men ska jag bara luffa en stund i skogen eller rida lite enklare så blir det inga skydd.

Det är nog en smaksak hur man vill göra, samt att behovet av benskydd är högst individuellt.

Jag har inte använt benskydd till mina hästar en enda gång. De har aldrig slagit eller strukit sig. Inte heller har jag råkat ur för balltramp eller andra eländigheter när jag ridit.

De få skador jag haft på mina hästar har inträffat i hagen och de har varit av sådan karaktär att benskydd inte hjälpt ändå...

Jag har ALLTID senskydd+kotskydd när jag rider ut och hoppar och lindor när jag rider dressyr! Ser ingeting negativt med det!

har alltid benskydd/benlindor vid ridning.

om jag bara skrittar har jag dock bara på frambenen.

om jag bara ska promenera (dvs gå bredvid alltså, t.ex en promenad i skogen) har jag ingenting.

har alltid benskydd/benlindor vid ridning.

om jag bara skrittar har jag dock bara på frambenen.

om jag bara ska promenera (dvs gå bredvid alltså, t.ex en promenad i skogen) har jag ingenting.

det stärker dock benen att gå utan, därför promenerar jag utan + att min ponny inte har benskydd/lindor i hagen!

hoppas att du har fått lite hjälp på traven:banana:

Jag har aldrig ben- eller senskydd när jag rider men det är för att ingen av mina hästar trampar eller styker sig så jag ser ingen anledning till det. Dom blir då bara mest ivägen och är bökiga och blir skitiga hela tiden..:smirk:

har du inte skydd när du hoppar med han nu? tkr att det låter konstigt att man inte har det när man hoppar!
Det lilla (och låga) jag hoppar anser jag det inte befogat med några benskydd. Varför skulle det vara så konstigt att inte ha skydd när man hoppar? Han lyfter på benen...;)

*KL*

Men om argumentet är "utifall att", borde man inte alltid rida med senskydd, boots och gummiringar runt om? Alltid på alla hästar? Bara för säkerhets skull?

/Mabuse (som var av den uppenbarligen enfaldiga åsikten att man har skydd på hästen om den behöver det, inte full påklädning "utifall att")

Jag har alltid benskydd och boots när jag rider. Använder senskydd eller Pegasus Airboots. Ibland lindar jag. Min häst är lite klumpig, slår på sig och trampar sig hej vilt överallt... Det blir dock bättre och bättre, hon lär sig... Men jag vill inte ha några skador på henne så jag sätter på skydd och boots, runt om.

Men om argumentet är "utifall att"
precis, jag håller med dig! Skydd är något man tar till när det behövs. Annars kanske man skulle låta hästen stå inne dygnet runt - "för säkerhets skull" - h*n kan ju faktiskt göra illa sig i hagen...

Hoppar in lite här ^^

Medryttarhästen har typ ingen koll på sina klumpiga ben annu. Vi har iaf inga skydd.. Men när vi ska börja hoppa så blir senskydd på, men för att han inte "kan" hoppa och för han har ingen koll på sina ben ;)

Lorpan skrev:
Det lilla (och låga) jag hoppar anser jag det inte befogat med några benskydd. Varför skulle det vara så konstigt att inte ha skydd när man hoppar? Han lyfter på benen...;)
jo men det skulle ju KUNNA hända att han missbedömer avståndet lr hoppar av lite nära och slår i! Jag hoppar inte heller särskilt högt men jag har ALLTID benskydd på! Inget negativt mot er som inte har det men jag skulle vilja ha en bra anledning!!:( :(

Skulle jag hela tiden oroa mig för allt som KAN HÄNDA så skulle jag nog inte orka ha häst... Min häst är mitt allt, men för den skull kan jag inte hela tiden linda in honom i bomull. Bara livet i hagen kan ju vara med livet som insats - har du sett hur tuffa hästar kan vara mot varann? Min häst bor i en blandad flock med 22 individer... ;) När det gäller benskydd & hoppning väljer jag att lita på min häst -han är en hopptalang, då borde han klara att hålla rätt på benen. Skulle han slå i tror jag inte att det är dödligt.

Ja litar du på hästen så är det ju upp till dej. Det är sant att livet i hagen också är farligt, ibland farligare!!!Men om man kan förebygga något så tkr jag att man ska det!!Man kan inte hålla på å linda in dom i bomull som du sa, men jag förstår inte varför man inte har skydd!! det tar ju inte ens en halv minut att ta på dom!! Det är lätt i slutet att ångra sig, det knk blir en skada som måste läka ett bra tag, då kan man börja undra vrf men inte tog på skydden!!!
Även den bästa hopphästen kan göra fel!!!!

Liknande trådar

Ridning Hej allihopa! 😊 Jag är ny här och skulle gärna vilja höra era tankar om något jag funderat mycket på. Jag är relativt ny på det här med... 2
Svar
22
· Visningar
2 501
Senast: Kajsalisa
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
613
Senast: Lavinia
·
Ridning Hej! Lite smått så tänkte jag börja med att berätta att jag har ridit i tre år, där jag började min resa på ett ridgymnasium. (...
Svar
5
· Visningar
874
Senast: Squie
·
Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och... 2
Svar
35
· Visningar
3 091

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka