• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Spirelli
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 052
S

Spirelli

Kan nån trassla ut när man använder vad för benskydd. Transportskydd är jag med på! Vid hoppning? Longering? Finns ju en hel uppsjö med skydd.

behöver man inte skydd så har man inga..=)

men senskydd är vanligt vid hoppning för säkerhetsskull

ja har alltid benskydd på min ponni då hon styker sej fram, så det behövs,,,

Senskydd vid hoppning för att skydda senorna.
Strykkappor vid vanlig ridning om hästen stryker sig (ben mot ben)
Boots om hästen trampar sig nere vid.
Lindor för att vara finare och ge stöd och värme vid ridning eller som nattlindor.
Bak skydd om hästen stryker sig där med.

Några av de vanligaste skydden.

Vid hoppning har man oftast senskydd som är öppna fram.
Hästarna slår ju oftast i med hovarna men om de skulle braka igenom hindret (det händer till och från) eller slå i mer än normalt så är det väl dumt at ha skydd som är öppna fram. Varför har man inte skydd som täcker runt om i hoppning?

Om hästen river ska den känna det. Fram har de dessutom inget ömt utan det är bara ben. Banhoppningshindrena är så lätta att de inte skadar ett ben däremot är terränghindrena det och därför har man helskyddande benskydd där.

Tackar. En del uttrasslat. Vid longering då? Förefaller som om det är risk att trampa på sig själv där. Strykkappor?

Vid longering har min häst antingen strykkappor eller lindade ben. Det är lite olika..

Sv: Benskydd

Vid hoppning är senskydd och ibland även bakstrykkappor :)

Liknande trådar

Utrustning Jag gillar inte att rida med skydd eller lindor pga värme och har aldrig sett nåt behov av det förrän Barkas nuvarande ligamentskada...
Svar
11
· Visningar
520
Senast: Elo
·
Utrustning Läst lite forskning om skaderisk på överhettade senor i för varma benskydd. Många är emot fårskinn/ludd i benskydd och menar att det...
Svar
5
· Visningar
469
Senast: Kristall10
·
Utrustning Skulle vilja ha lite tips av er som använder airbag väst. Har scrollat förbi någon modell som även hade skydd för nacken men hittar inte...
Svar
2
· Visningar
258
Senast: co-SMAD4
·
Utrustning Det finns en uppsjö av olika medel, vilka använder ni? 2
Svar
25
· Visningar
2 037
Senast: Ketrawzc