Bensnören.

Sorbe

Trådstartare
Hur ska de egentligen sitta? Blir förvirrad över alla möjliga sätt.

Ska de sitta runt ett ben? Så den är fäst på samma sida som den sitter fast på, eller ska det sitta som ett kryss eller ja?
Hur sätter ni dem?

Sv: Bensnören.

Jag knäpper varje bensnöre på "sin" sida, och den ena trär jag igenom den andra. Sen vet jag inte om det är rätt eller fel, men det funkar bra iaf :D

jag sätter dem på samma sida som de kommer ifrån men sätter ihop dem under..

hmm altså sätter fast den ena först o sen trär jag igenom den andre innan jag spänner fast den.

alla tycker ju olika. :smirk:

själv har jag alltid knäpt på motsatt sida. eftersom dagens bensnören ofta är bred band som är ganska tjocka är det direkt olämpligt att tvinna dom och knäppa på samma sida. det måste störa hästen, blir ju en stor buckla i mitten..
har man såna tunna resårsnören så är det däremot bäst att tvinna dom tycker jag.

kryss (fäster alltså på motsatta sida) nästan alla utav hästarna har faktist fått skav när de fästs på samma sida, täckena var lagom stora ALLA gjordar och spännen och dyl. var lagom långa men endå fick flera utav pollarna skav mellan bakbenen
det var breda band så vi bytte mot sånna elastiska men nehep, skav det med (efter att de gamla skavsåren läkt ut.)
testade att tvinna med men nehep :smirk: det fick några skav av med.

Jag sätter också fast snörena på "sin" sida men trär den ena genom den andra.
Var en tråd på buke förut om det där många skrev att det är så de flesta täckestillverkare rekommenderar. :)

Det finns väl ingenting som säger att man ska knäppa dem på någ speciellt sätt. Jag sätter dem på det sätt jag tycker fungerar bäst. Knäpper varje benband på sig egen sida och trär igenom det andra bandet på vägen. Då ligger inte någonting emot benen och det borde vara mest bekvämt för hästen. Täckena ligger bäst på plats med den knäppningen också (för mig). Andra kan ha andra erfarenheter.

Men från början är det förmodligen meningen att de ska sitta på ett visst sätt, det jag frågar efter.

Jag tycker det beror på lite hur långa dom är. Om dom är lagom längd så dom inte sitter tajt mellan benen så ska dom sitta korsade, men om dom är lite kortare och kanske skulle skavt så är det ju klart bäst att sätta dom på samma sida :)

Jag sätter de antingen på motsatta sidan eller om varsitt ben. Kom på tack vare den här tråden att man ju kanske ska korsa de när man fäster de runt samma ben. :p

Annars föredrar jag svanssnöre, mycket lättare och smidigare.

höger i höger och vänster i vänster men så att dom sitter ihop.
för då hålls dom borta från benen och risken för skav minskas

jag fäster det på samma sida som det började, men trär igenom. då hålls dom iväg från benen (som annars kan få skav), ingen trasselrisk

Är de väldigt långa trots innersta hacket s a s sätter jag dem snett över + snurrar dem i varandra. annars bara en på var sida utan ihopsnurrad

Ja sätter dom alltid i kryss och det har då alltid funkat bra.:)

Och så finns den extralånga varianten som man knäpper omlott.
Dvs vänster bensnöre träs genom höger ring och knäpps i vänster, höger bensnöre träs genom vänster ring och knäpps i höger.

Immer

De instruktioner jag har fått mig till livs är att alltid sätta i samma sida som det fäster i andra änden. Men trä igenom det andra, så drar det, drar täcket från hästen.

Med krysslagda snören drar det ju MOT hästbenet om täcket kommer på kas!

jag brukar ta bort bensnörena och ha svansrem istället just för att de blir så krångligt med bensnören + att det är en skaderisk ifall hästen skulle fastna i om den rullar sig, vilket har hänt min kompis..

Jag sätter dem i samma sida men krokar i dem i varandra.
Tycker det verkar vara betydligt större risk att det spänner och drar om man sätter dem i kryss.

Dock försöker jag undvika såna täcken, tycker betydligt bättre om svansrem. Täckena ligger still ändå, det är smidigare att sätta på om man ska täcka flera hästar och det verkar bekvämare tycker jag.

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
397
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka