Bensnören.

Sv: Bensnören.

Jag sätter höger i höger, vänster i vänster men dom är ikrokade i varandra. Så har jag fått lära mig och tycker att det verkar bekvämast så för hästen eftersom dom då inte ligger emot lika mkt :D

Jag sätter dem under svansen :D

Jag avskyr sådanna bensnören. Har inte använt sådanna på typ 5 år :p

den ena har i kryss. den andra får inte ha några bensnören utan har ett snöre under svansen, för vi får panik av bensnören, så det går fetingbort

Höger snöre på höger ben och vänster snöre på vänster ben:)

så här SKA dom sitta (sett underifrån)
bensnore.GIF

om man bara drar dem i kors, vad händer när hästen travar? jo höger ben förs fram och vänster ben förs bak, vilket medför att det snöret som sitter från höger sida till vänster bakkant sträcks till 100% och stramar åt.. det blir alltså ett obehagligt tryck på baksidan av vänster lår och i höger ljumske, och när häst tar nästa travsteg blir det samma visa där..

OK ursäkta den vulgära hästen men detta menar jag, nu är benen utvinklade men vissar ett travsteg iallafall..

Senast ändrad av en moderator:

Vilken härlig teckning ^^

Jag fäster alltid täckets bensnöre på sin egen sida och lägger dem om varandra i mitten, som visat på första bilden.

När jag släpper ut sätter jag alltid som på BeastieBabes första bild eftersom jag lärt mig att det är bekvämast för hästen :)

De andra i stallet brukar dock sätta i kors och har inte märkt några problem med det på våra hästa iaf

// Train

hästarna kanske känner obehaget direkt och därför inte travar ens? eller åtminstonde inte sträcker ut i traven.. alltså det finns ju en logisk förklaring till varför man ska sätta i samma sida, jag fattar inte hur andra kan ha så himla svårt att fatta..

Tycker dina bilder var jättebra och fick äntligen en bra förklaring till varför man ska sätta på samma sida! :bow:

Men som sagt har jag inte märkt att hästarna tycker det är obehagligt de gånger de går med snörena i kors (busar på som vanligt ;))
Därför har jag känt att det kanske skulle vara lite onödigt att nämna en sån liten sak, men nu när jag kan ge dem lite fakta kanske man skulle ta upp det...

// Train

om man måste ha dem så sätter jag runt "varsitt ben", men jag brukar ta bort dem och ha bara under svansen...

De sätts på samma sida, annars fyller de ju ingen funktion. Jag brukar trä det ena bensnöret genom det andra för att de inte ska ligga emot benet hela tiden.

edit: som BBs första bild.

Jag sätter dom i kryss, men det går säkert vilket som.
Jag har fått för mig att eftersom mag-gjordarna ska sitta i kors, så ska bensnörena också det :angel: :D

Ser inget positivt med bensnören, har helt övergått till svansrem. Gladare hästar, gladare täckespåtagare!!!!

FPL

Jag gör precis som du :)

Samma här! :)

Det är som jag kärt mig. Tycker det verkar enklast. Bara jag som har så korta armar att jag inte skulle nå höger bensnöre från vänster sida?! :confused:

Senast ändrad av en moderator:

Jag knäpper på motsatta sida så att det blir ett kryss. Förstår inte alls meningen med att sätta dom på samma sida iaf, det gör ju ingen effekt liksom. Utan att korsa dom med varandra allså.

Senast ändrad:

hästarna kanske känner obehaget direkt och därför inte travar ens? eller åtminstonde inte sträcker ut i traven.. alltså det finns ju en logisk förklaring till varför man ska sätta i samma sida, jag fattar inte hur andra kan ha så himla svårt att fatta..

Mina hästar sträcker ut i både trav och galopp trots att jag sätter bensnörena i kors.

Jag sätter dem 'som man ska' dvs. på samma sida fast snurrade i varandra en gång. När de sitter i kors på motsatt sida glider täckena + att snörena kan skära in i ljumskarna om täcket glider. Sitter de enbart på samma ben utan att snurras på mitten kan det glida ännu värre och fastna runt haser etc. när hästen lägger sig och rullar.

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
397
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
674
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
421
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka