Bensnören.

Sv: Bensnören.

Jag sätter dom i kryss, blir inga skav och täcket sitter bättre då :D

Om du greppar så ser du att hon inte bara har knäppt dom på samma sida, dom är korsade med varandra också.

ja men de sitter inte i kors på motsatt sida, det var så du skrev att du knäppte.

jag har inte sagt ngt annat, men eftersom du ifrågasatte effekten med att sätta i samma sida hänvisade jsg till BB bild som frklarar på ett mkt bra sätt, inget att bli tyken över.

Kanske skrev mitt inlägg lite luddigt. Det jag frågasatte var att sätta bensnöret på samma sida UTAN att korsa det med snöret på andra sidan.

jag sätter alltid i kryss. helst använder jag iofs svanssnöre, men det var ju inte något svar på frågan :p

Hur ska de egentligen sitta? Blir förvirrad över alla möjliga sätt.

Ska de sitta runt ett ben? Så den är fäst på samma sida som den sitter fast på, eller ska det sitta som ett kryss eller ja?
Hur sätter ni dem?

Jag korsar. Har testat sätten att korsa o ha på samma sida. Mina hästar har aldrig brytt sig hur det suttit, fått skav el haft några direkta snea täcken el "rörelseproblem".:)

De övriga i stallet jag står i kör också med korsat.:bump:

min häst har inte bensnören på nått täcke och alla sitter bra ändå det är väl bra ? ;)

Tanken är att besnörena ska göra nytta. Sätter man dem som BeastieBabe visar hjälper de till att hålla täcket rakt eftersom de drar åt varsitt håll.

Egentligen ska dom vara kryss, men jag antar det är upp till var och en.

Jag sätter kryss, har alltid gjort det och tycker det låter krångligt att snurra dom i varandra. vi fick även lära oss det på naturbruksgymnasiet. Men det är ju upp till var och en, huvudsaken är att täcket sitter på plats och hästen inte får skavsår.

Då jag illustrerade "hästskötarboken" tror jag mig minnas att det skulle vara "samma sida men om varandra" Att man knäpper på samma sida men trär det andra genom det första så de hålls undan från innerlåren.

Men jag sätter dem alltid i kors för det ser ut att dra rätt då och håller täckena på plats.
Förutom skitsnören som följer med de flesta "modetäcken" Tacka vet jag travtäcken (o andra med kvalite) med rejäla snören. Inte såna sladdriga utdragbara band som hänger som slöror efter några dagar.

Liknande trådar

Utrustning Gäller kanske framförallt dom med galvad stålram. Hur ser det egentligen ut bakom ”spikhuvudet”? Hur fäster dom in i stålramen? Jag...
Svar
10
· Visningar
397
Utrustning Hej! Funderar på om det finns något smidigt sätt att fästa huva i tränset? Tycker att den är i rätt storlek och den sitter på hela...
Svar
4
· Visningar
405
Senast: Anna-Bella
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Jag ska starta min första tävling sedan 2018 i helgen och är osäker på om min hjälm är godkänd. Har en Charles Owen V8. Hittar...
Svar
5
· Visningar
419
Senast: MimmiNO
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka