Berätta eller inte berätta...?

Status
Stängd för vidare inlägg.
S

Sparkling

Min kompis har haft en hel del problem med sin 15-åriga dotter. Hon skolkar jättemycket, bråkar och slåss, gör precis som hon vill, hjälper inte till hemma, följer inga överenskommelser, hotar att ta livet av sig så fort det ställs allra minsta krav på henne, osv.
Till saken hör också att dottern har blivit anmäld och dömd för misshandel för något som från början var en skitsak och sedan eskalerade till slagsmål. Detta ledde till att hon blev dömd till 6000 kr i skadestånd, som föräldrarna har fått betala.

Nu har hon (dottern) börjat gå hos en psykolog och fått antidepressiva och dessutom blivit lovad att få en egen häst under förutsättning då att hon sköter sig. Hästen ska hämtas om någon vecka.

Pratade med kompisen igår och frågade hur det gick med allt och hon tyckte det kändes bra.

Idag snokade jag runt lite på Lunarstorm (brukar göra det ibland för att se vad "våra" kära ungdomar i stallet håller på med) och upptäckte då att kompisens dotter igår hade varit ute och festat och tillsammans med några kompisar spottat och pissat på en fd kompis' moped. Och naturligtvis blev fd kompisen vansinnig så nu pågår världens krig i deras gästböcker, Lunarstorm är ju den perfekta platsen att sitta och trigga varandra till värre och värre saker och jag tror att det var mycket en katalysator till misshandelshistorien ovan.


Ska jag berätta för min kompis vad hennes dotter håller på med så att hon kan ingripa i tid? Anledningen till att jag tvekar är att min kompis redan nu är psykiskt slutkörd på grund av allt strul som varit och jag är rädd att hon kommer att bli jättebesviken på dottern som ju lovat att sköta sig när hon nu ska få en häst och allting, och så kanske det inte blir något av med det nu, och då blir kanske allting ÄNNU värre.

Hur hade ni gjort?
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Jag har iofs inga barn men tar mig friheten att svara ändå...JA, du måste berätta det! Säg även till mamman att kolla runt på Lunarstorm o se vad hennes dotter håller på med.

Kommer dottern då med att hennes mamma inte litar på henne och blaha blaha, jaha, då vadå? Hon förtjänar inte att mamman ska lita på henne, hon har ju missbrukat ett förtroende och förmodligen är det en brottslig handling (ofredande!!) att kissa på en moped.

Bättre för mamman att hon får reda på detta nu än senare. Jag tycker du sviker både mamman och dottern om du inte berättar det!

Hoppas det ordnar sig.

/Hanna
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Ja, jag bestämde mig nästan under tiden jag skrev inlägget (tankarna klarnar väl lite då också) att jag skulle berätta. Så nu har jag gjort det. Min kompis var dock jättestressad när jag ringde så vi hann inte riktigt ventilera problemet. Men nu vet hon iaf.
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Bra, för när tjejen väl fått sin häst skiter hon väl förmodligen i att sköta sig och då är det bättre att de kan avstyra detta köp innan pga misskötsel. Det är en rejäl lärpenning som kanske, kanske kan ge resultat.
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Jag hade inte gått direkt till din vän utan pratat med dottern först. Många gånger kan det ha en bättre effekt att någon annan än mamma talar om vad man tycker och tänker om sådant beteende och att det finns som faktiskt ser vad hon gör även om hon lyckas dölja det för föräldrarna.

Går man direkt till föräldern så kan många tonåringar ta det som att man springer och skvallrar och slår dövörat till. Jag vet att en hel del undrar varför ingen pratat med dem först, om de inte är värdiga att ha den diskussionen med.
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

15år = straff och byxmyndig.
Då så går man till dottern direkt.
"Jag vet vad du gör och jag håller koll, sköter du dig inte så kommer jag att vidtaga åtgärder."
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Jag tycker du ska berätta det.
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Sparkling skrev:
Ja, jag bestämde mig nästan under tiden jag skrev inlägget (tankarna klarnar väl lite då också) att jag skulle berätta. Så nu har jag gjort det. Min kompis var dock jättestressad när jag ringde så vi hann inte riktigt ventilera problemet. Men nu vet hon iaf.

Hur har det gått med kompisen och dottern?

Norrland
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Sparkling skrev:
Min kompis har haft en hel del problem med sin 15-åriga dotter. Hon skolkar jättemycket, bråkar och slåss, gör precis som hon vill, hjälper inte till hemma, följer inga överenskommelser, hotar att ta livet av sig så fort det ställs allra minsta krav på henne, osv.
Till saken hör också att dottern har blivit anmäld och dömd för misshandel för något som från början var en skitsak och sedan eskalerade till slagsmål. Detta ledde till att hon blev dömd till 6000 kr i skadestånd, som föräldrarna har fått betala.

Nu har hon (dottern) börjat gå hos en psykolog och fått antidepressiva och dessutom blivit lovad att få en egen häst under förutsättning då att hon sköter sig. Hästen ska hämtas om någon vecka.

Pratade med kompisen igår och frågade hur det gick med allt och hon tyckte det kändes bra.

Idag snokade jag runt lite på Lunarstorm (brukar göra det ibland för att se vad "våra" kära ungdomar i stallet håller på med) och upptäckte då att kompisens dotter igår hade varit ute och festat och tillsammans med några kompisar spottat och pissat på en fd kompis' moped. Och naturligtvis blev fd kompisen vansinnig så nu pågår världens krig i deras gästböcker, Lunarstorm är ju den perfekta platsen att sitta och trigga varandra till värre och värre saker och jag tror att det var mycket en katalysator till misshandelshistorien ovan.


Ska jag berätta för min kompis vad hennes dotter håller på med så att hon kan ingripa i tid? Anledningen till att jag tvekar är att min kompis redan nu är psykiskt slutkörd på grund av allt strul som varit och jag är rädd att hon kommer att bli jättebesviken på dottern som ju lovat att sköta sig när hon nu ska få en häst och allting, och så kanske det inte blir något av med det nu, och då blir kanske allting ÄNNU värre.

Hur hade ni gjort?
du gumman ta dig i kragen och berätta för kompisen
det är ditt ansvar som vuxen
och sedan tycker jag att du ska rekomendera din kompis att inte köpa någon häst till sin dotter
utan att dottern får "förtjäna"sin häst
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Jag tycker inte att du ska skvallra for mamman. Istallet ska du prata med tjejen!!
Att fa en hast kan vara det basta som har hant tjejen, da maste hon ta ansvar och oftast mognar de regalt nar de far nya mal i livet - som tex traning och tavling.

Istallet for att satta kappar i hjulet for tjejen, ska du val uppmuntra henne att bli en battre manniska??!
 
Sv: Berätta eller inte berätta...?

Hoppas inte de köper en häst utan lånar en häst som de kan lämna tillbaks omedelbart. Kan bara se på min egen dotter som föredrog kompisar före sin häst o det innnebar miss skötsel ponnyn fick lida ifall jag inte bromsade detta. Jag är djurvän ut i fingerspetsarnar o tollererar inte tonåringar som inte har rätt tänkande angående djur. Har man djur i fångenskap ska man sköta dom. Idag har min dotter ingen ponny hon är befriad o det känns skönt för mig att själv ha hand om stallet sorgligt kunnde ha varit bra men men....Så tänk på att ha hästen på prov först, men ge henne en chans......
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp