Beräkna strömängd

Piffpuffen

Trådstartare
Hur räknar jag ut hur mycket strö som går åt per år/häst i en lösdrift?

Kommer ha djupströbädd med torv underst och halm ovanpå (och ev kalk).
Eller bara torv, har inte riktigt bestämt mig där.

Kommer även ha några boxar som kommer vara ströade, även dessa som djupströbäddar. Då enbart med torv.

Nån som vet någon bra schablon man kan använda för att räkna på detta?

Sv: Beräkna strömängd

Det beror helt på hur hästarna använder sin ligghall. Där jag har min häst så går det åt ytterst lite strö eftersom hästarna inte använder den som toalett i någon större utstreckning (absolut inget kiss), samt att det mockas ekonomiskt. Om jag skulle gissa så 1/2 bal per m2 vid anläggande av bädden, och sedan max en bal per månad som påfyllning.

Sv: Beräkna strömängd

Det är torv jag menar.
Storleken är den som vanligen brukar säljas som stallströ, den är packad i inplastade balar som är ungefär 50*50*100 cm.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 607
Anläggning Bytte ju bort torven för det kändes mindre och mindre klimatsnällt att använda och har hittat ett (visserligen franskproducerat)...
Svar
8
· Visningar
1 532
Senast: Fazeem
·
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 916
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 649
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka