Berätta om era -09:or

Status
Stängd för vidare inlägg.

Travtjej_87

Trådstartare
Jag är lite nyfiken hur allt går för er alla som har hästar födda -09... :)
Jag och sambon köpte nämligen oss en 09:a för ca 1,5månad sen. Han var då inte tömkörd eller något. Detta blev en stor utmaning för sambon då detta är hans första unghäst. Men jag har lyckats få lillkillen i vagn, sambon hjälpte till så gott han kunde jag fick berätta hur han skulle göra så gick det... och nu kör jag honom helt själv.. :laugh:
Han är gudomligt snäll, helt trafiksäkert, mötte idag lastbil som körde förbi på 1m avstånd och hästen gör inge, börjar undra om han är knäpp.. hehe... Jag har aldrig varit med om att en 1åring är sån.. men skönt är det..
Nu kör jag honom ca 3ggr/vecka.

Hur har era 1åringar varit och hantera/köra in och allmänt ha att göra med? HUr tränar ni nu?
Lite nyfiken man kan alldrig lära sig något av varandra...

Sv: Berätta om era -09:or

De låter som du har en supersnäll åring :)
Vi gjorde allt förarbete, sele,tömköra osv. Sen skicka vi in henne på banan så hon lär sig allting runt omkring där också. Hon har inte gjort nånting dumt, aldrig testat eller dummat sig. Inte rädd för nånting heller, varken traktorer eller vattenbilen. Så det är jätteskönt. Hon går ca 4-5 dagar i veckan och går ca 4 km för dagen. ska bli kul och få hem sin lilla ögonsten :)

Vi har 4 st 09;or 1 hingst o 3 märrar

Harry Nalan E: Jag de Bellouet
Nordic Illusion E: Kadabra
Kolibri E. E: Offshore Dream
Made Queen Elina E: Love You

Elina är inkörd , de andra är under inkörning

Vi har 4 st 09;or 1 hingst o 3 märrar

Harry Nalan E: Jag de Bellouet
Nordic Illusion E: Kadabra
Kolibri E. E: Offshore Dream
Made Queen Elina E: Love You

Elina är inkörd , de andra är under inkörning

kl
Våran är efter Gigant Neo, blir nog rätt snurrig. Är redan lite på tårna, springer och hit och dit och små kastar sig undan för grässtrån eller stenar, men är snäll ändå att köra, men det går inte att slumra till bakom henne inte.
Vi körde in i Maj och körde hela Maj och Junil, sen bete och så tog vi upp arbetet igen i mitten på Augusti.
Nu är hon skodd bak och vi kör motion varje dag ca 20-30 min i trav och 1-2 dagar i veckan blir det fartlekar.
gulan

Mina är inte i vagn än men Harry går ca 30 min i walkern flera ggr i veckan...( 3-4)ska nog sätta honom i vagn inom nån vecka...de andra vet jag inte

Jag har en -09 e.Quiet Easy. Det är en rejäl märr med lite humör. Det har krånglat med tid plus att stallet har byggts om under hösten så vi har inte kommit igång med tömkörningen förräns nu. Dock är hon så pass stor och växer så det knakar så det är ingen panik.
Hon är väldigt orädd och nyfiken, men kan bli arg för konstiga grejer. Igår mötte vi en bil, det var inget hon brydde sig om, men hon blev jättearg över att behöva stå still i mer än 10 sekunder och vänta på att bilen skulle passera. :D Det ger sig väl eller så gör det inte det, i vilket fall så är hon väldigt vettig och trevlig i övrigt.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka