Bukefalos 28 år!

Berglunds häst avlivad efter sabotage

Bara spekulationer från min sida, men kan ju lika gärna ha varit någon i personalen som inte stängt grinden ordentligt när de hämtat nästa häst till hagen eller i samband med fodring. Är ju inte mycket att gå på i artikeln, tider o dylikt när det inträffade skulle kunna ge en bättre bild av om det bara var olyckliga omständigheter och miss från personalen eller en medveten gärning att öppna till hagen.
 
Anledningen till att jag frågar är att nu är det för kallt enligt lagen för att ha hästar ute dygnet runt utan lösdriftsk lösdriftshall i Östersund.
Lösdrift eller ej så finns det inga bestämmelser om när på dygnet hästarna inte får vara ute utan ligghall. Har själv jobbat i stall där vi tog in hästarna när vi började på morgonen och ut när vi slutade för dagen.
 
Lösdrift eller ej så finns det inga bestämmelser om när på dygnet hästarna inte får vara ute utan ligghall. Har själv jobbat i stall där vi tog in hästarna när vi började på morgonen och ut när vi slutade för dagen.

Det finns regler hur många timmar de ska vila inomhus per dygn för att inte behöva ligghall.... 🤷‍♀️ tror inte träning räknas som vila?
Trodde de flesta travbaneområden var kameraövervakade. Men det är väl jag som inte varit så mycket bland travhästar senaste åren...
 
Det finns regler hur många timmar de ska vila inomhus per dygn för att inte behöva ligghall.... 🤷‍♀️ tror inte träning räknas som vila?
Trodde de flesta travbaneområden var kameraövervakade. Men det är väl jag som inte varit så mycket bland travhästar senaste åren...

Hur vet du att det inte finns ligghall? Ser inget om det i artikeln, måste vara blind.
 
Hur vet du att det inte finns ligghall? Ser inget om det i artikeln, måste vara blind.
Det var därför jag frågade i min första post. Jag visste inte att de hade lösdrifter där, då jag inte sett sånt inne på travbanors stallområden. Tycker de brukar ha frimärksstora hagar och massor av stall.
 
Det finns regler hur många timmar de ska vila inomhus per dygn för att inte behöva ligghall.... 🤷‍♀️ tror inte träning räknas som vila?
Trodde de flesta travbaneområden var kameraövervakade. Men det är väl jag som inte varit så mycket bland travhästar senaste åren...
De får vara ute 16 timmar utan ligghall.
 
Det finns regler hur många timmar de ska vila inomhus per dygn för att inte behöva ligghall.... 🤷‍♀️ tror inte träning räknas som vila?
Trodde de flesta travbaneområden var kameraövervakade. Men det är väl jag som inte varit så mycket bland travhästar senaste åren...
Finns bara regel om hur länge hästar får vara i hage utan ligghall, inget om att den måste stå på box ett minst antal timmar på dygnet.
 
Anledningen till att jag frågar är att nu är det för kallt enligt lagen för att ha hästar ute dygnet runt utan lösdriftsk lösdriftshall i Östersund.
Fast vart står det att dom gick ute dygnet runt? Jag gissar på att dom nog delar upp hela dygnet så att vissa går där på natten, vissa på förmiddagen och vissa på eftermiddagen så att alla hästar får en chans att gå i hagen
 
Finns bara regel om hur länge hästar får vara i hage utan ligghall, inget om att den måste stå på box ett minst antal timmar på dygnet.
Beror på hur man ser på saken. Tekniskt sätt säger ju lagen att man måste ha hästen på box minst 8 timmar/dygn ifall man inte har ligghall. 16 timmar ute max utan ligghall betyder minst 8 timmar inne i box.
 
Det finns regler hur många timmar de ska vila inomhus per dygn för att inte behöva ligghall.... 🤷‍♀️ tror inte träning räknas som vila?
Trodde de flesta travbaneområden var kameraövervakade. Men det är väl jag som inte varit så mycket bland travhästar senaste åren...
Finns ingen lag som säger att hästen ska vila inomhus, det är helt lagligt att träna hästen under den tid hästen inte är i hagen.
 
Undra varför de misstänker sabotage, spår eller liknande?
För det händer ju då och då att hästar faktiskt rymmer ur hagen, antingen öppnar grinden, hoppar över, kryper under eller liknande, speciellt så unga hästar som 1-2 åringar kan ju vara väldigt påhittiga.
När jag hittade min häst utanför hagen kl 4 på natten var ju min första tanke "rymmare", inte att någon skulle ha släppt ut honom. Så undra vad som gjorde att de direkt tänkte "sabotage".
 
Det finns regler hur många timmar de ska vila inomhus per dygn för att inte behöva ligghall.... 🤷‍♀️ tror inte träning räknas som vila?
Trodde de flesta travbaneområden var kameraövervakade. Men det är väl jag som inte varit så mycket bland travhästar senaste åren...
Mest troligen växlar de hästarna i hagen, tex så några går ute emellan 7-14, några emellan 14-21, och några mellan 21-07, eller liknande. Detta gör ju att hästarna får vara ute så länge som möjligt vilket ju är bra, man får ju göra det bästa av situationen när man har begränsat med hagar/mark.
 
Undra varför de misstänker sabotage, spår eller liknande?
För det händer ju då och då att hästar faktiskt rymmer ur hagen, antingen öppnar grinden, hoppar över, kryper under eller liknande, speciellt så unga hästar som 1-2 åringar kan ju vara väldigt påhittiga.
När jag hittade min häst utanför hagen kl 4 på natten var ju min första tanke "rymmare", inte att någon skulle ha släppt ut honom. Så undra vad som gjorde att de direkt tänkte "sabotage".
Hagar på travet brukar ofta bestå av tex järnrör eller liknande och det är inte något som hästarna själva öppnar så lätt. I och med att samtliga i hagen var ute borde någon ha öppnat? Jag vet dock inte hur hagarna/grindarna ser ut i Östersund.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Hästägaren ville avliva sin mycket sjuka häst, men veterinären vägrade och ifrågasatte beslutet. Hästen avlivades på annan väg – och nu...
Svar
4
· Visningar
818
Senast: Mia_R
·
  • Artikel
Hästnyheter Igår inträffade en transportolycka när en häst hamnade fel i släpet. Trots insatser från räddningstjänst och veterinär avlivades hästen...
Svar
0
· Visningar
76
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Det var under torsdagseftermiddagen som olyckan inträffade, som slutade med att en häst fick avlivas.
Svar
0
· Visningar
115
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att...
7 8 9
Svar
174
· Visningar
11 416
Senast: Mia_R
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp