Veterinären vägrade avliva halt häst: ”Fick bära ut hästen mot hennes död”

Under en veckas tid förvärrades den halta, 18-åriga hästens hälta. När hästägaren ville avliva av både ekonomiska skäl såväl som för att hästen skulle slippa lida mer, vägrade veterinären.
- Det känns frustrerande eftersom veterinärer är de man ska kunna lita på och luta sig mot i ett sånt här beslut, säger hästägaren.
 
Det går att öka hastigheten på tiktok. Man håller inne över knapparna på sidan så blir det x2 i hastighet.

Finns två filmer till nu.
 
Vad håller människan på med?

Om hon seriöst tänkte avliva hästen ser jag noll poäng med att röntga en 3:e gång, leta efter hovbölder (och hitta en) och sen köra den till kliniken.

Veterinären vekar inte ha vägrat hittills, det närmsta var att det var synd att avliva en sådan fin häst. (del 3)
 
Jag har träffat flera vegan/vegetarian-veterinärer och ingen har då nekat avlivning.
Likaså vet jag att en del veterinärer föredrar bult, andra medicinsk avlivning. Och vissa bryr sig inte utan låter ägaren välja. Det är definitivt inte ovanligt med att veterinärer kan bulta.
 
OKej, video nummer fem och vi närmar oss slutet. Jag har hittills inte en enda gång hört att någon veterinär vägrat avliva hästen, även om telefonsamtalet hon beskriver känns Väldigt olämpligt om det var så det gick till.
 

Liknande trådar

Hästvård Nu måste jag dryfta lite med någon annan. Blir liksom inte riktigt klok på vad som är fel på vår ponny. För något är det, det känner jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 105
Senast: prallan
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har bara några dagar kvar på mitt nuvarande jobb. Om jag tycker att saker och ting inte har skötts särskilt bra hittills, så borde...
Svar
2
· Visningar
913
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan jag la av det här med hästar för ca. 3 år, när jag tog beslutet att ta bort honom. De första 2 åren jag hade hästen, letade jag efter...
Svar
9
· Visningar
1 370
Senast: vildeld
·
Hästvård Varning för jättelång text. Vill bara skriva av mig och se om någon har liknande erfarenheter, goda råd eller tankar att komma med. Jag...
2
Svar
20
· Visningar
5 103
Senast: pews1972
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp