Beridna högvakten söker fuxfärgade SWB-ston till avelssatsning

Jag är nyfiken på vad för pris dom tänker sig att betala för 4 åringarna? Hur har dom råd att betala alla den årliga premien som dom tydligen får iaf första året även om det blir ett sto? Är också nyfiken på vilka hingstar som anses vara lämpliga.

Jag har inga planer på att ansöka men blev mer nyfiken på hur detta är tänkt att det ska fungera. Verkar inte vara jättemånga på Fb sett som verkar spec sugna på att vara med.
 
Jag är nyfiken på vad för pris dom tänker sig att betala för 4 åringarna? Hur har dom råd att betala alla den årliga premien som dom tydligen får iaf första året även om det blir ett sto? Är också nyfiken på vilka hingstar som anses vara lämpliga.

Jag har inga planer på att ansöka men blev mer nyfiken på hur detta är tänkt att det ska fungera. Verkar inte vara jättemånga på Fb sett som verkar spec sugna på att vara med.

Här hade de lite mer information :

https://www.beridnahogvakten.se/wp-content/uploads/2022/01/bhv_optionsprogram_A4_220117.pdf
 
De sätter ju ett grundpris på 3-åring till 60000 kr. Swb har väl en betydligt högre summa?
 
Vill de avla fram egna hästar dit får de nog göra som andra uppfödare och köpa stona själva... Sen kan de ju bestämma allt bäst de vill... =)
 
De sätter ju ett grundpris på 3-åring till 60000 kr. Swb har väl en betydligt högre summa?
Men det var väl premierna uppfödaren får innan de kollar om hästen är intressant att köpa? 15 000 vid betäckning, och 15 000 kr för år 1, 2 och 3 hos hingstar/valacker (dvs 60 000 kr totalt). Och efter det "Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om hästen anses lämplig" - men det står väl inget pris de är beredda att betala för hästen vid köp?
 
Men det var väl premierna uppfödaren får innan de kollar om hästen är intressant att köpa? 15 000 vid betäckning, och 15 000 kr för år 1, 2 och 3 hos hingstar/valacker (dvs 60 000 kr totalt). Och efter det "Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om hästen anses lämplig" - men det står väl inget pris de är beredda att betala för hästen vid köp?
Nej exakt. De där 15 k om året är ju premier per år och inte det överenskomna priset. Har iaf jag tolkat det som. Premier om 15 k per år + köpa till överenskommet pris vid 4 år OM hästen passar.
 
Men det var väl premierna uppfödaren får innan de kollar om hästen är intressant att köpa? 15 000 vid betäckning, och 15 000 kr för år 1, 2 och 3 hos hingstar/valacker (dvs 60 000 kr totalt). Och efter det "Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om hästen anses lämplig" - men det står väl inget pris de är beredda att betala för hästen vid köp?
Jag formulerar inte rätt. Jag vet inte hur jag ska formulera men optionen är väl 15 000 egentligen …. Jag kopierar in nedan

första punkten - ” och anses lämpligt” Första året får man 15000 och sen om fölet ”anses lämpligt” och är hingst , fux, så får man 60 000 kr men sen krånglar de till det igen med ”kliniska avvikelser, röntgenförändringar” och ”egenskaper” så då är det enbart 15000 kr som är säkert.

Jag får läsa/tänka lite mer men… 15 000 kr är säkert om man hamnar i optionsprogrammet, det är det. I övrigt kan de avsluta när de anser hingstungen inte duger enligt vissa villkor. Vem betalar röntgen vid 2,5 års ålder för att de ska se förändringar? Vem bedömer egenskaper ? Vilka uppfödare söker de egentligen?

Jag tror att det är ett positivt initiativ. Jag köper gärna ett fuxsto skulle passa perfekt här och föda upp fuxföl.





—————

Optionsprogrammets uppfödare erbjuds:
• En årlig premie om 15 000 kr från tidpunkten för konstaterad 90 dagars dräktighet. Premien betalas därefter ut t.o.m. 3 års ålder om ett fux- färgat hingstföl föds och anses lämpligt.
• Fördelaktig försäkring från If för foster och föl.
• Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om
hästen anses lämplig.
*Optionsavtalet upphör att gälla men stoägaren får behålla utbetald premie/premier om:
• Ett stoföl föds
• Hästen som 2,5-åring har kliniska avvikelser eller röntgenföränd-
ringar som bedöms ha negativ påverkan på framtida hållbarhet.
• Hästen inte anses ha rätt egenskaper för framtida tjänstgöring
som högvaktshäst när den bedöms av Beridna Högvaktens häst- rekryteringsgrupp på våren som fyraåring.
Utbetalning sker senast årsskiftet av det innevarande året.
ÅR 1
betäckning – konstaterad dräktighet vid 90 dygn – 15 000 kr*
ÅR 2
hingstföl 1 år – 15 000 kr*
ÅR 3 unghingst/valack 2 år – 15 000 kr*
ÅR 4
valack 3 år – 15 000 kr*
ÅR 5
Hästen kontrolleras för sin lämplighet av Beridna Högvaktens Hästrekryterings- grupp när den går in på sitt 4:e år.
 
Var får du det priset ifrån?
Näej, korrekt. Priset är inte samma som optionsprogrammet. Optionsprogrammet ger 60 000 kr =15 000 *4 extra om hingstunge är så bra att den kan säljas till beridna högvakten.

Du kan sälja till vem du vill enligt texten och beridna högvakten kan tacka nej när de vill , efter vissa kriterier, efter de första 15 000 kr om du är utvald.

Så priset blir marknadsmässigt, dvs en super-fyraåring säljer man till högstbjudande. Högvakten bestämmer vilka som ska få delta, dvs sto och hingst för 15000 kr men har ingen förtur vid köp.

skulle vara intressant att se kontraktet helt och hållet. Det skapas väl för att få fler föl att välja på. Vem som helst kan väl föda upp swb varsomhelst i världen.
 
Näej, korrekt. Priset är inte samma som optionsprogrammet. Optionsprogrammet ger 60 000 kr =15 000 *4 extra om hingstunge är så bra att den kan säljas till beridna högvakten.

Du kan sälja till vem du vill enligt texten och beridna högvakten kan tacka nej när de vill , efter vissa kriterier, efter de första 15 000 kr om du är utvald.

Så priset blir marknadsmässigt, dvs en super-fyraåring säljer man till högstbjudande. Högvakten bestämmer vilka som ska få delta, dvs sto och hingst för 15000 kr men har ingen förtur vid köp.

skulle vara intressant att se kontraktet helt och hållet. Det skapas väl för att få fler föl att välja på. Vem som helst kan väl föda upp swb varsomhelst i världen.
Alltså jag har läst optionsprogrammet men du skrev att dom sätter ett grundpris på 60 k samtidigt som du nu skriver annat. Ibland är det väldigt svårt att förstå vad du skriver och menar egentligen.
 
• Att hästen säljes till den Beridna Högvakten om hästen anses lämplig.
Det låter väl ändå att de ska ha förtur, om man vill ha någon premie för de tre åren?

Frågan är om det blir ett fast pris på hästarna sen, eller marknadspris. Om nu treåringen skulle visa sig alldeles ypperlig.

Det vore ändå hyggligt med ett redovisat minimipris, tycker jag.
 
Alltså jag har läst optionsprogrammet men du skrev att dom sätter ett grundpris på 60 k samtidigt som du nu skriver annat. Ibland är det väldigt svårt att förstå vad du skriver och menar egentligen.
Jag har inte skrivit texten. Jag sitter inte i deras huvuden. Jag försöker tolka det som var skrivet i realtid.

Texten är dessutom ganska otydlig. För att förstå måsteman ha avtalstexten.

De verkar försöka supporta några uppfödare. De vill välja sto och hingst men inget ansvar om det inte skulle bli bra fölung enligt deras kriterier. Så egentligen vill de supporter en viss hingst Och ett visst antal stoägare. Dvs få inflytande och bedriva avel utan att ta risk. Kanske är bra? Tillföra pengar till vissa ston. 15 000 kr är lite pengar ändå.

Önskade de få fler ston betäckta med fuxhingst kanske de borde supportera betäckning med en viss hingst med 15000 kr utan att titta på stoet. Finns risk för mygel och svågerpolitik om stona.

De kunde Lägga alla pengar på stöttning av betäckning av en viss fuxhingst istället för att lägga tid på att kolla ston och uppfödare. Supportera 9 betäckningar av fuxhingst varje år. 15000 per betäckning.

Det låter väl ändå att de ska ha förtur, om man vill ha någon premie för de tre åren?

Frågan är om det blir ett fast pris på hästarna sen, eller marknadspris. Om nu treåringen skulle visa sig alldeles ypperlig.

Det vore ändå hyggligt med ett redovisat minimipris, tycker jag.
Med den texten som är skriven ser jag ingen förtur. Som sagt avtalstexten vore intressantare.
 
Senast ändrad:
Det låter väl ändå att de ska ha förtur, om man vill ha någon premie för de tre åren?

Frågan är om det blir ett fast pris på hästarna sen, eller marknadspris. Om nu treåringen skulle visa sig alldeles ypperlig.

Det vore ändå hyggligt med ett redovisat minimipris, tycker jag.
Det måste väl finnas någon slags input om säljpriset sen. Annars kan väl jag rent krasst föda upp en subventionerad fux till mig själv om jag bara sätter ett absurt pris sedan.
 
Näej, korrekt. Priset är inte samma som optionsprogrammet. Optionsprogrammet ger 60 000 kr =15 000 *4 extra om hingstunge är så bra att den kan säljas till beridna högvakten.

Du kan sälja till vem du vill enligt texten och beridna högvakten kan tacka nej när de vill , efter vissa kriterier, efter de första 15 000 kr om du är utvald.

Så priset blir marknadsmässigt, dvs en super-fyraåring säljer man till högstbjudande. Högvakten bestämmer vilka som ska få delta, dvs sto och hingst för 15000 kr men har ingen förtur vid köp.

skulle vara intressant att se kontraktet helt och hållet. Det skapas väl för att få fler föl att välja på. Vem som helst kan väl föda upp swb varsomhelst i världen.
De kommer dock inte vilja ha SWB födda utomlands, hela deras grej är att de vill ha svenskfödda hästar, det var tillräckligt med knorr över skimmlarna 😅 Däremot har de haft en korsning med ponnyras en gång, men den var fux och svenskfödd!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I lördags på bruksprovet delades stipendium ut till de högst bedömda och nu dräktiga svenskfödda stona från 3-årstesten 2017. Fem...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En grupp erfarna och välkända svenska uppfödare av SWB-hästar kräver i en ansökan till avelsnämnden att avkommor till trefaldige...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Första häst till start i gångartsklasserna på SWB Trophy i Scandinavium tog också hem segern. Godkände hingsten Conde Nord ledde från...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenskfödda Bianca skördar stora framgångar på tävlingsbanorna under schweiziska ryttaren Steve Guerdat - i fjol gjorde de bland annat...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp