Beridna högvakten söker fuxfärgade SWB-ston till avelssatsning

Även Shire och Ardenner bör ingå i programmet, då dessa är bäst lämpade som "puk" hästar. Hornblåsarna kan rida vilken fux som helst som har tillräckligt bra psyke och storlek.
 
det ena behöver inte utesluta det andra. särskilt inte när det handlar om en färg som är såpass vanlig som fux är och det finns gott om utmärkta individer som bär färgen.
Det är negativt att avla på färg om man gör avkall på övriga egenskaper bara för att få den eftertraktade färgen.
Jag vet. Därav min ”;)
 
Även Shire och Ardenner bör ingå i programmet, då dessa är bäst lämpade som "puk" hästar. Hornblåsarna kan rida vilken fux som helst som har tillräckligt bra psyke och storlek.
Men det är väl att rekrytera fuxar som varit problemet?

Dels för att de vill ha svenskfödda och dels för att SWBs avelsmål/aveln mot elithästar inte gynnat dem.
 
Utan att gå in på diskussionen om hur realistiskt det är att stoägare nappar och hur det kommer att fungera i praktiken, men jag funderar på om det - om det fungerar som tänkt - skulle kunna bli en positiv bieffekt i form av lämpligt hästmaterial till ridskolor? Det högvakten efterfrågar - stabila, trevliga allroundhästar (antar jag) - är ju detsamma som ridskolorna behöver. Den typen av hästar borde även passa många hobbyryttare.
/mamman som i framtiden ser framför sig ridskolor fulla av röda ston ;-) (inga fördomar här inte)
 
Utan att gå in på diskussionen om hur realistiskt det är att stoägare nappar och hur det kommer att fungera i praktiken, men jag funderar på om det - om det fungerar som tänkt - skulle kunna bli en positiv bieffekt i form av lämpligt hästmaterial till ridskolor? Det högvakten efterfrågar - stabila, trevliga allroundhästar (antar jag) - är ju detsamma som ridskolorna behöver. Den typen av hästar borde även passa många hobbyryttare.
/mamman som i framtiden ser framför sig ridskolor fulla av röda ston ;-) (inga fördomar här inte)

Jag skrattar för att jag har ägt ett rött sto... som levde upp till ryktet ;)

Men ja, det borde bli ett "överskott" som passar ridskolor.
 
De har dösvårt att hitta Shire som inte är trasiga eller alldeles för stora också. Det enda som funkar bra med tillväxten är skimlarna eftersom de föds upp av statsstuteriet i Tjeckien
Statsstuteri lät intressant, låter som något som högvakten skulle behöva/kunna syssla med också. Men de slutade väl med det?
 
De har dösvårt att hitta Shire som inte är trasiga eller alldeles för stora också. Det enda som funkar bra med tillväxten är skimlarna eftersom de föds upp av statsstuteriet i Tjeckien
Vad tråkigt, det visste jag inte.

@Asko tror Flyinge var vårt sista stadsstuteri. Någon annan som vet bättre?
 
Vad tråkigt, det visste jag inte.

@Asko tror Flyinge var vårt sista stadsstuteri. Någon annan som vet bättre?
Strömsholm och flyinge födde ju upp hästar till kavalleriet förr i tiden, men det var längesen. Nu är det ju en stiftelse som äger hästarna så de får inget statligt stöd. Inte som polishästarna som köps av statlig myndighet, de har lite annan budget.

Tror de kan ha köpt för lite mer pengar på senare tid men den dyraste högvaktshäst som jag vet om kostade 110’ men han är över 10 nu så det kan ha ändrats
 
Strömsholm och flyinge födde ju upp hästar till kavalleriet förr i tiden, men det var längesen. Nu är det ju en stiftelse som äger hästarna så de får inget statligt stöd. Inte som polishästarna som köps av statlig myndighet, de har lite annan budget.

Tror de kan ha köpt för lite mer pengar på senare tid men den dyraste högvaktshäst som jag vet om kostade 110’ men han är över 10 nu så det kan ha ändrats
Ja, det var längesedan.

Eller riktig kunskap egentligen, en av deras mest flitiga donatorer har köpt en handfull hästar men har svårigheter att skilja dem åt live 😅
Äh, är väl käckt om man tycker det är roligt att stötta? Det är ju inte så att de får välja ut hästarna själva direkt :)
 
Eller riktig kunskap egentligen, en av deras mest flitiga donatorer har köpt en handfull hästar men har svårigheter att skilja dem åt live 😅
Vad är så roligt? Det är en förening där majoriteten antagligen inte har någon större kunskap utan stöttar den beridna högvakten ekonomiskt för att den ska kunna bestå. De har inget med urvalet att göra utan det är rätt och slätt en ekonomisk förening till stöd för inköp av hästar till beridna högvakten. Vem som helst kan bli medlem.

https://www.beridnahogvakten.se/bli-medlem/
 
Vad är så roligt? Det är en förening där majoriteten antagligen inte har någon större kunskap utan stöttar den beridna högvakten ekonomiskt för att den ska kunna bestå. De har inget med urvalet att göra utan det är rätt och slätt en ekonomisk förening till stöd för inköp av hästar till beridna högvakten. Vem som helst kan bli medlem.

https://www.beridnahogvakten.se/bli-medlem/
Jag tycker det är roligt för hen öser lovord över ”sin” häst och så är det ofta fel häst. 😇 Det ekonomiska stödet hem bidrar med är ju dock otroligt värdefullt.
 
Jag tycker det är roligt för hen öser lovord över ”sin” häst och så är det ofta fel häst. 😇 Det ekonomiska stödet hem bidrar med är ju dock otroligt värdefullt.
En fux är en fux är en fux, en häst man själv inte hanterar eller umgås med är jag inte ett dugg förvånad att man tar miste på bland många andra i samma färg. Jag har sett medryttare ta in fel hästar från hagen.
 
En fux är en fux är en fux, en häst man själv inte hanterar eller umgås med är jag inte ett dugg förvånad att man tar miste på bland många andra i samma färg. Jag har sett medryttare ta in fel hästar från hagen.
Jag har hört om en ridlärare som tog in fel häst från hagen. Bägge två var bruna i samma nyans och med bläs och samma vita tecken på benen. Skillnaden var att ridskolehästen hade en något smalare bläs över näsan än privathästen. De var vad jag minns, jag var 8-9, väldigt lika i kroppsform och verkade även väldigt lika mentalt. Måste varit lite pinsamt att inte känna igen sin arbetskamrat
 
Det skulle vara mycket intressant att se ett utkast på det kontrakt jag antar att man ingår vid påbörjan av dessa avelsprojekt. Jag skulle anta att uppfödaren förväntas stå för alla kostnader utöver de 15" som inkommer årligen så länge hästen anses vara möjlig kandidat.
Däremot vette tusan om det finns så många fungerande fuxhingstar på dressyrsidan som skulle vara aktuella, om man nu någonsin skulle ha ett fuxsto igen och vara intresserad av projektet.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter I lördags på bruksprovet delades stipendium ut till de högst bedömda och nu dräktiga svenskfödda stona från 3-årstesten 2017. Fem...
Svar
0
· Visningar
313
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter En grupp erfarna och välkända svenska uppfödare av SWB-hästar kräver i en ansökan till avelsnämnden att avkommor till trefaldige...
Svar
0
· Visningar
335
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Första häst till start i gångartsklasserna på SWB Trophy i Scandinavium tog också hem segern. Godkände hingsten Conde Nord ledde från...
Svar
0
· Visningar
306
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Svenskfödda Bianca skördar stora framgångar på tävlingsbanorna under schweiziska ryttaren Steve Guerdat - i fjol gjorde de bland annat...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Kattsnack 10
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp