Bukefalos 28 år!

Besiktning fullblod från banan?

AmyPond

Trådstartare
Ni som köpt ett ungt fullblod (4 år) som gått på banan, hur har ni besiktigat den? Har ni gjort böjprov?

Är det något speciellt man ska kolla efter på just engelska fullblod som gått på banan? Ska ev. åka och kolla på en i helgen och vill ha lite mer kött på benen om just dessa. :)
 
SJÄLVKLART, särskilt eftersom den är galoppträning. Fart dödar, som det heter. Har den startat är det ju bra att kolla galoppsport.se

Är du fullblodskunnig? Har du haft fullblod innan?
 
Jag har inte ägt fullblod innan, men ridit fullblod åt andra, dock inte som gått på galopp. Därav behovet av extra information ;)

Tack för länken, hon har startat 10 gånger inkl de i England. Men på det sista loppet i augusti står det på resultat "str kotledsvrickning", hon blev alltså struken från tävlingen och fick förbud i 4 dagar. Tränaren påstod att hon inte varit skadad hos henne så det känns ju lite sådär. Superbra länk, det hade jag nog inte fått reda på annars.
 
Ni som köpt ett ungt fullblod (4 år) som gått på banan, hur har ni besiktigat den? Har ni gjort böjprov?

Är det något speciellt man ska kolla efter på just engelska fullblod som gått på banan? Ska ev. åka och kolla på en i helgen och vill ha lite mer kött på benen om just dessa. :)
Jag skulle inte vara särskilt oroad. Tävland trav- och galopphästar är ordentligt tränade sedan de var unga. Deras senor och leder har stärkts. Skulle vara mer oroad om det var en fyraårig halvblodshäst som inte tränats utan bara gått i hagen. Däremot kan du ju få besvär med temperamentet eftersom hästen förmodligen är i tävlingsform. Då brukar de bli på tårna, men vad jag förstår så är du van att rida fullblod och inte så rädd av dej (som vissa ryttare tycks vara). Lycka till med din häst! Du kommer säkert att bli nöjd! Men en veterinär undersökning är ju inte fel om det får dej att känna dej säkrare i ditt val! Viktigast är nog att du tycker om hästen och får den rätta känslan när du sitter på den eftersom du kommer att tillbringa många timmar på hästryggen sen!
 
Jag hade besiktigat precis som jag gjort om det var en annan häst än just ett fullblod från banan, med böjprov dvs. :)
Vill man ha både hängslen och livrem så är det ju ett faktum att Kissing spines är vanligt på fullblod, så hade jag varit rädd för det hade jag möjligen röntgat för att kolla hur det ser ut, dock är det ju långt ifrån alla med täta tornutskott/KS som faktiskt får problem av det. (jag personligen har därför skippat det när jag köpt fullblod, och heller aldrig fått problem med det)
 
Tack för era svar! Nu blir det nog inte detta fullblodet pga att det verkar som att de ridit och tränat den samtidigt som den hade en vrickad kotled, och det känner jag inte mig riktigt bekväm med. Men jag ska tänka på era tips om det kanske blir ett annat fullblod :)
 

Liknande trådar

Utrustning Hej! Innan massa kommentarer att ta ut sadelutprovare, jag ska det men vill bara kolla om det finns möjlighet att rida öht med...
Svar
0
· Visningar
388
Senast: liiinnea
·
Hästvård Hej! Behöver lite råd och tips!☺️ Köpte ett halvblod på 17år för 1 månad sedan. Ej igångsatt, har inte blivit riden regelbundet på flera...
Svar
12
· Visningar
1 137
Senast: KAROLIJNAH
·
Hästvård Jag har en skimmel hemma, och som de flesta andra skimlar har hon knutor. Jag har mest hanterat det enligt modellen att hålla koll så...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
10 271
Senast: Anna-Bella
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
1 050
Senast: Viva
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp